Polaris boggie

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Tjena, har en 800 switchback assault och vill få den lite mer leksam( typ att den går upp lite lättare) finns det nå inställning i boggien så den reser mer, funderat på v kit men blir inte denna sesången, men hur ska man göra med dämpare? Balata rem? Finns det något mer? Tack för alla svar och ider
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Polaris är ju allmänt den mest svårresta maskin som finns. Jag hade en 155" Rmk Assault 2014 och de har ju härrejösseskammar , den reste faktiskt i djup snö men våra Pro rmk 155" som jag har nu lyfter inte för 5 öre. Men släpp balataremmen så mycket du törs utan att boggiskenorna börjar nafsa i mattdrivhålen. Spänn främre boggidämpare max och slaka bak stötdämpare. Jag vet inte om fjädringen fram är ställbar men om du har klickbara stötdämpare ställ dem i minsta möjliga komp o retur.
 
Reactions: Max Li

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Min Pro Rmk 850 155a går då fint att resa med, inte nu som en brp men går fint att få upp
Skiljer de något i boggin vs en äldre 155" pro rmk 800a från 14-15 som gör 850 mer lättrest eller är de bara motoreffekt och matta de sitter i? Lättrest är ju en nackdel många gånger men jag blir rätt störd lika många ggr av att de inte reser så lätt över diken o ren lek. Om de skulle gå bygga om boggin så den reser som en Summit skulle jag vilja prova det men de är nog omöjligt. Om vi tar Skidoo Summit som vi vet är lättrest, är de enbart boggin de sitter i? Jag tänker i banorna skända Polarisen med en Summitboggi :rolleyes::oops::eek:
 
Reactions: Max Li

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skiljer de något i boggin vs en äldre 155" pro rmk 800a från 14-15 som gör 850 mer lättrest eller är de bara motoreffekt och matta de sitter i? Lättrest är ju en nackdel många gånger men jag blir rätt störd lika många ggr av att de inte reser så lätt över diken o ren lek. Om de skulle gå bygga om boggin så den reser som en Summit skulle jag vilja prova det men de är nog omöjligt. Om vi tar Skidoo Summit som vi vet är lättrest, är de enbart boggin de sitter i? Jag tänker i banorna skända Polarisen med en Summitboggi :rolleyes::oops::eek:
Självklart går det fixa så polarisboggien reser hopplöst mycket. En summit boggie är ett dåligt altenativ då den inte passar :)
Om vi för enkelheten enbart kollar på 155 boggien så har polaris 3st varianter på den. Prormk 2011 - 2022 är i princip samma. Den är gjord för att hålla skidorna i marken. Det ända som egentligen skiljer är att den bakre dämparen skiljer ca 5-6mm i längd mellan proride och axys. Annars samma skenor och så passar rakt av.
Sen har vi assault boggien. Det som skiljer mot prormk på den är att skenorna är mer uppböjda fram. Då boggien sitter ca 2.5cm lägre ner på chassiet framtill. Detta gör att den reser lättare, men den har även en hårdare bakre fjäder och det motverkar res något.
Sen den tredje varianten är khaos boggien, har en längre främre dämpare för att hamna ungefär mitt emellan assault och pro rmk, enligt mig en bättre lösning än att flytta ner boggien, kahos har samma skenor som assaulten. Men khaosen har även en mjukare bakre fjäder., mjukare än pro rmk också.

Så för att bygga om en pro rmk boggie för mer res så montera den i assault hålet i chassiet och böj upp skenorna i framkant i en press. Sen köp en khaos bakfjäder ca 500-600kr (svart är billigast).

Sen har givetvis val av matta väldigt stor inverkan. Polaris lössnömattor är bäst på att skicka skotern framåt och inte uppåt.
På assaulten finns 2st olika mattor antingen competition mattan (proride) eller peak (axys) båda varianterna är väldigt lättresta dock mindre bra i riktigt lös snö (i vissa fall helt värdelös).

Vikt av förare spelar också stor roll skiljer det 50kg mellan 2st förare så kommer den som har 50kg+ dra betydligt lättare res.

På min khaos 146 har jag provat 2st olika mattor i vintras. Först en peak 2.5 och den reser verkligen galet lätt, kunde med lätthet köra 70km/h och dra upp upp den på balanspunkten och på så sätt kunna köra hur långt som helst.

Sen blev det en challenger extrem och den mattan reser mer lagomt, inga problem att få upp den och kunna köra hur långt som hellst heller men är en jäckla skillnad i lössnö. Men att dra upp den i 70 går inte då vill skotern mest bara öka i fart.

Sen till sisst så måste man har variatorerna i skick, har man dåligt backshift så kommer man aldrig att få upp maskinen igen om man håller på att tappa ner den = svårt att åka långt.
 
Reactions: Polaris850

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bra svar Asker! Jag har funderat på att flytta ner boggin i nedre hålen fram men du menar att de är riskabelt om man inte böjer skenorna mer?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det finns dom som har spetsat mattan på det viset, och det finns dom som har klarat sig utan att ha gjort något mer än att flytta ner boggien. Antistab kit och kortade skenor framtill är ju också en lösning, men sätta upp i pressen är ju klart billigast om man har en sån :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kör man med prormk skenor i assault hålet så kommer man få en knöl på mattan där skenorna slutar. Provade pro rmk 146skenor på en annan khaos som jag byggde men det skiljer rätt mycket på hur mycket dom är uppböjda så det blev att vi köpte khaos /assault skenor istället. Kommer bara bli massa missljud och onödigt slitage.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Så det ända jag kan göra utan att byta ut massa är balataremen? Tycker att den borde resa betydligt lättare än vad den gör menar det är 144 med 51 mm matta och 800cc men den skuter bara på framåt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Så det ända jag kan göra utan att byta ut massa är balataremen? Tycker att den borde resa betydligt lättare än vad den gör menar det är 144 med 51 mm matta och 800cc men den skuter bara på framåt
Ja + stötdämparinställningarna. Men vilken matta har du för vissa mattor är ju för lössnö med lättböjda kammar och de reser inte i första taget. Som Asker säger så är Pikemattorna resvänliga. Jag har visserligen en Pike och dessutom bakvänd så kammarna hugger tag i snön men inte ens den vill resa nämnvärt. Men då är den inställd mer för led än snöåka = ganska hårt skidtryck.Jag har däremot ruskigt fäste på hårt underlag.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ja + stötdämparinställningarna. Men vilken matta har du för vissa mattor är ju för lössnö med lättböjda kammar och de reser inte i första taget. Som Asker säger så är Pikemattorna resvänliga. Jag har visserligen en Pike och dessutom bakvänd så kammarna hugger tag i snön men inte ens den vill resa nämnvärt. Men då är den inställd mer för led än snöåka = ganska hårt skidtryck.Jag har däremot ruskigt fäste på hårt underlag.
Tror det är mjuka kammar så kan vara det:/ är iaf 51mm, men vill jag ha dämparen hårt eller mjukt?
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Vart stor skillnad när man fixat lite i variatorerna sen har man nog lite kilon bakom oxå, men har inga problem att leka runt på myrar osv, sen uppskattar jag att den inte reser hejdlöst vid klättring/trädkörning