Svårstartad 600 etec

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag köpte en Lynx 49 Ranger med 600 etec-motorn förra veckan som var ett repobjekt. Den startade inte och det visade sig vara tändspolarna som var kass. Nu funkar den jättebra och motorn går mjukt och fint men när den är varm så vill den inte starta om man inte håller full gas (typ som att den är sur) så jag behöver lite hjälp att tänka.

Jag har för mig att det kan bli liknade symptom om reed-bladen är slitna och det skulle inte vara orimligt då den gått nästan 1000 mil men jag funderar om det kanske är någon tempsensor eller liknande som kanske spökar. När den är kall går den igång direkt.

En annan fundering men som jag ser lite mer långsökt är att bränslefiltret behöver bytas. I så fall tycker jag att problemet borde uppstå oavsett motortemp, samma om bränsltrycksregulatorn skulle ha lossnat. Nu kanske filtren behöver bytas ändå då den trots allt är 10 år och 1000 mil.

Jag har iofs inte kollat kompressionen men motorn går väldigt mjukt och fint...

Kan det vara något annat?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Svårstartad varm kan bero på dålig komp. Har du tillgång till ett endoskop eller liknande? Nu ar du väl en kylare ivägen men annars så brukar jag plocka av pipan och snirkla in något lämpligt spioninstrument genom grenröret och ta en titt på de delar av kolv och cylinder man kan se från det hållet. Hittar man inget skumt får man fortsätta leta, ser det dåligt ut därifrån ja då vet man.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Börja med kompprov. Annars känner jag igen fenomenet från Polaris cfi 800 motorerna. Om tps givaren står ytterst lite fel speciellt åt mer volt till så går de lite för fett. Då brukar de starta bra kall men när de är varm får man hålla gas och de kan även stanna av surhet när de väl gått igång så man får blippa till på gasen då o då.
Som ex om tps givaren står på 0,740v och ska stå på 0,7 volt så blir en polaris sur trots att de är så lite off.
De kan ev va dålig tätning på reedventiler men då borde den ha svårt att gå länge och rent på tomg också.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
TPS eller reedventiler. Tycker inte det låter som dålig komp. Stannar den ofta när du lägger i backen? Eller har 49an mekanisk backväxel?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Den stannar inte men det är inte långt ifrån så jag ska kolla upp reedsen.

En annan sak med den var irriterande övervarv trots clicker 1 så jag köpte spi justerbara viktpinnar. I teorin skulle det räcka men när jag väl rev isär primären så insåg jag att det krävdes större insats...det sitter 433 ramper i den och de såg ju mer ut som en trapp...så jag chansade på att ett par 413 ramper skulle funka, för det var det enda jag hade liggande. Började med vikten jag hade räknat ut för 433 ramperna, 22,2 g men då hade jag bara 7000rpm så det blev att riva isär igen och lätta det som gick (16,3 g) och clicka upp ett steg. Då ligger den på 7700-7800 rpm så i morgon blr det till att modda originalpinnarna och lätta dem till ca 13g.

Fortsättning följer...

Toksliten 433 ramp och en hyffsat 413 ramp.

received_986283688778103.jpeg
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Skulle säga att det var dålig kompression...den blev komplös idag på magsidan. Har precis tagit av grenröret och raveventilerna men ser inget uppenbart. Ska riva av reedsen nu och se hur det ser ut på den sidan. Eventuellt är det metall på kolvtoppen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Hål i kolven. Stiftet har åkt ur och hakat i ena porten. Så det blir en liten renovering. Kolvar eventuellt en cylinder och slipa lite i toppen. Den ha ändå klarat sig förvånansvärt bra tycker jag.

20210403_100532.jpg20210403_100808.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De ser ut som ringtstoppen (stiftet) sitter där de ska!? De ser snarare ut som kolvringen gått av 14-18mm innan ringstoppen. Hur som helst så ser cylindern helt ok ut ,sipa bort aluminiumrester eller tvätta bort aluminiumet med saltsyra. Slipa lite lätt med 400 korns våstslippapper är ok förutsatt att man slipar enbart horisontellt. Spola igenom vevhuset med diesel eller fotogen och blås ur det noga . Dra även runt vevaxeln med papperstuss som du trular ner mellan skinkorna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Japp det stämmer, kolvringen har gått av. Delar av den sitter intryckt i kolvtoppen.
Låter lovande om cylindern. Tog en fil och gradade av kanten vid porten och satte i kolven från andra cylindern och man kan i allafall inte känna några konstigheter.
Ska köra i lite diesel i blocket och rengöra det efter konstens alla regler.
Frågan är ju vad orsaken kan vara. Kanske så enkelt som att den gått 980 mil...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Japp det stämmer, kolvringen har gått av. Delar av den sitter intryckt i kolvtoppen.
Låter lovande om cylindern. Tog en fil och gradade av kanten vid porten och satte i kolven från andra cylindern och man kan i allafall inte känna några konstigheter.
Ska köra i lite diesel i blocket och rengöra det efter konstens alla regler.
Frågan är ju vad orsaken kan vara. Kanske så enkelt som att den gått 980 mil...
Orsaken kan vara liknande problem en massa polaris cfi 800 har haft under några ågångar. Polaris pilsnergjöt en massa cfi 800 cylindrar från 13-14 ev fler år? Många cylindrar hade portarna vriden åt alla möjliga håll. De innebar att många ringstoppar låg på tok för nära första överströmskanal eller Boostport. Nu ser din cylinder bra ut i cylinderytans bredd både på höger och vänster sida Boostport så cylindern är nog bra gjuten. Men kolven kan ha haft ringstoppen för nära Överströmskanalen, kolla om de va så enkelt. De är sällan orignial kolvar har felplacerad ringstopp men de kan såklart va möjligt. 980 mil på en Ranger är bara inkört den klarar lätt 1500 mil och 3000 mil skulle inte förvåna mig om den klarar då de är e-tec 600cc i arbetsmaskin. Felet ser inte ut som orsak av bränslebrist eller snöskärning eller oljebrist. Endera är de kolvringen som haft en liten defekt från tillverkning eller så någon skruv eller annat stålföremål åkt in i insuget. Om du orkar så kolla om alla skruvar sitter kvar i reedkorgarna. De skruvar som reedbladen sitter fast med ,de kan va bra kolla skicket bladen ändå. Och om luftburken är så korkat gjort som på Polaris cfi 600/800 så kan fyra st skruvar lossna inne i luftburken, men jag tror inte Rotax är så dum att de är liknande skruvar i deras luftburk. Jag fick en chock när jag såg fyra skruvar löst inskruvade i enbart plastgänga inne i Polaris burken. Jag limmade fast dem för de va inte ens limmade org!?.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Funderar på att fetta om i allafall pto-lagret på veven när jag ändå har tagit isär halva motorn men jag hittar absolut ingenting om detta på 600 etec. Finns en del info om äldre 600 och 800 motorer (serie 3). Så nu överväger jag i att skita i det. Jag tog bort plåtkåpan och det var förvånansvärt rent och fint bakom. Om man då ser till hur resten av motorn såg ut (skitig) så har jag ingen anledning till att tro att packboxen är skadad vilket verkar vara vanligaste felet på dem.

Vad säger expertisen? Jag hade inte tänkt klyva motorn...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ryck absolut lös packboxen och kolla fettet, de går få lös packboxen hel för de sitter löst. Om kullagret håller på skära är eller packbox inåt motors vevhus läcker är fettet svart för brp Isoflex fettet är vitt.. Om fettet ser skitigt ut så försök tvätta ur så mycket som möjligt och tryck in nytt. Köp Aeroshell 22 fett för BRP Isoflex är ju dyrare bara för 50 gr. Aeroshell 22 får du en hel patron 400gr för 270 spänn den räcker till 8 motorer bägge sidor!!. De bör gå beställa på närmsta Shell mack också. De fettet är ännu bättre än Isoflex om man jämför datan.

 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
It´s alive!!! Och den går som en klocka än så länge...har iofs bara kört knappt 2 mil. Vid uppstart så fick gå en stund så den blev varm. Framändan var uppallad så eventuell luft kunde komma ut ur kylsystemet Fyllde på kylarvätska i omgångar tills hela maskinen var genomvarm (tullelkylare och extrakylare). Så det blev uppstart flera gånger men några minuters tomgångskörning åt gången inann jag satte ihop den helt och körde några kortare vändor.

Det blev bara byte av kolvar och packningar samt rengöring av RAVE-ventiler och reed-ventilerna. Har packbox och fett hemma för vevlagret på PTO-sidan så jag ska ta det vid tillfälle. Ska gå igenom primären riktigt då också.

Maskinen i sig är ju ingen raket känns det som och det är väl inte syftet med den heller. Tror ju inte att mina ramper är direkt optimala heller då jag stoppade i 413-ramperna från en 800 och trots idogt sökande på nätet så kan jag inte hitta något om 413-ramper i en 600 så jag antar att det är en dålig kombo.
Vad satt i boondocker 600 etec original? Det ska ju vara 433-ramper i Rangern original men de lider ju original av att de övervarvar på klicker 1 så det känns som att jag kanske skippar originalsetupen och det är ju i princip en Boondocker med flip så det känns inte helt fel kanske (förutsatt att deras setup var ok...). Något annat tips på bra setup?