Sno pro 600 stannar då den blir varm?

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Har en snopro 600sx. Som startar lätt och går bra men då den börjar bli varm efter 5-10 minuter tappar den kraft och börjar misstända går bara just så pass att hålla liv i den. Stänger av och rycker en massa så går det att köra några hundra meter. Men misstänker hela tiden.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De brukar va statorlindningen som delvist gått av eller går i jord då den blir varm. Ohmmät upp statorn kall och mät när den börjar dumma sig. Alt ta loss statorn och mär den kall som varm . värm den med minst en hårtork och klnacka även på den för att efterlikna mototvibrationer.
Men de är inte helt säkert de felet , de finns en liten risk att ecu eller tändspolar får liknade problem.
Prova även skruva lös tanklocket för att utesluta igensatt avluftning ur tanken.
 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Har mätt upp statorn när den är kall och dom värderna va bra. Men aldrig då den börjat gå dåligt så ska prova det med. Även bytt tändspole.
Får hoppas det är statorn :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Har mätt upp statorn när den är kall och dom värderna va bra. Men aldrig då den börjat gå dåligt så ska prova det med. Även bytt tändspole.
Får hoppas det är statorn :)
Ja de låter mer o mer som statorn men glöm inte lätta på tanklocket så de inte bara är felande ventilation ur tanken.
 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Har nu mätt upp statorn den ska ligga inom gränsen 0.12-0,18 ohm men ligger på o,3 -0,4 ohm kan detta ha någon inverkan ? Delen som sköter lysen ligger inom sitt referens värde. Ökade bara markant då motorn blev varm. 0,3 kall och o,4 varm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Har nu mätt upp statorn den ska ligga inom gränsen 0.12-0,18 ohm men ligger på o,3 -0,4 ohm kan detta ha någon inverkan ? Delen som sköter lysen ligger inom sitt referens värde. Ökade bara markant då motorn blev varm. 0,3 kall och o,4 varm.
Ja då är de fel på statorn om du har rätt uppgifter på värdet samt mätt rätt kablar,? Om du kan visa oss någon länk/film eller bild där de beskrivs vilka kablar och varden de ska mätas på så vore de bra så vi kan bekräfta att du mätt rätt.
Du kan välja linda om statorn på Timmrå elbyggnad kostar förmodliugen under 2000kr och de blir bra. Eller köp beg från någon skrot. De finns ev pirat statorer på ebay också.

Om de här är samma årsmodell 2010 så finns ett bra elshema i tråden från detta forum, läs hela sidan öfr där diskuteras felet. OBS mät även triggerspolen den lilla svarta kusen som sitter utanför svänghjulet. I den tråden hade krysskilen på svänghjulet gått väck.
 
Last edited:

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Hittat en användarmanual på nätet samma årsmodel. Mätte även triggerspolen som du kallar det och den låg inom referensvärdet. Bifogar manualen. 29428
 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Men nu om mulitimetern visade ca 0,12 till 0,22 ohm för mkt kan det ha så stor inverkan? Tänker att multimetern kan ju visa lite fel med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Men nu om mulitimetern visade ca 0,12 till 0,22 ohm för mkt kan det ha så stor inverkan? Tänker att multimetern kan ju visa lite fel med.
Dina tidigare ohm värden ser ut som lysspolen.
Längst upp på bilden är de ignition coil som ska va inom 0,27-0,41 ohm. De är de värdet som är viktigt och triggersensorn såklart 148-222 ohm.
När de är så lite motståndsvärde som 0,27-0,41 ohm så sätter de mer krav på multimetern. De gäller att ha fräscht batter annars de bli fel. Om nu ditt mätvärde va 0,12.-0,22ohm för mycket och mätaren är ok så är de ju nästan dubbelt så högt motstånd och de borde va fel. De är lättare att mäta värden då de ligger från 200-600 ohms motstånd då funkar vilken mätare som helst.
Om du skickar in statorn till Timrå elbyggnad för ev omlindning så mäter de upp den innan med bet bättre mätare.De brukar höra av sig om de anser att statorn är ok men skicka med lapp att du vill att de ska kontakta dig efter mätning.
Kolla även igenom alla kontakter som har med tändning och även spridarnas kontakter att de inte är ärga i dem och inga kablar har lossnat på baksida kontakter.
 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Men längst upp injection coil det är ju tändspolen.
Och lightning coil förstår jag då som att det är för tändningen och Dc power coil är för lyserna med mera. Så stämmer det med kablarna. och triggersensorn visade 202 ohm. Förstår då det är så låga ohm att det kan bli fel på mätaren. Det var därför jag tyckte det diffade Så lite. Har förgasare på denna skoter. Tänkte bara beställa hem en pirat stator. Dom va inte så farligt dyra.
 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Kan även tillägga att gnistan har varit väldigt svag till och från. Om det även har något med statorn att göra? Eller kan det vara något annat.?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Men längst upp injection coil det är ju tändspolen.
Och lightning coil förstår jag då som att det är för tändningen och Dc power coil är för lyserna med mera. Så stämmer det med kablarna. och triggersensorn visade 202 ohm. Förstår då det är så låga ohm att det kan bli fel på mätaren. Det var därför jag tyckte det diffade Så lite. Har förgasare på denna skoter. Tänkte bara beställa hem en pirat stator. Dom va inte så farligt dyra.
Oj de är nog ett elshema för insprutad motor för de finns ju ingen primärspole på shemat. Lightning coil är enbart för lyse och dc coil är för drivning av bränslepump.
Men längst upp injection coil det är ju tändspolen.
Och lightning coil förstår jag då som att det är för tändningen och Dc power coil är för lyserna med mera. Så stämmer det med kablarna. och triggersensorn visade 202 ohm. Förstår då det är så låga ohm att det kan bli fel på mätaren. Det var därför jag tyckte det diffade Så lite. Har förgasare på denna skoter. Tänkte bara beställa hem en pirat stator. Dom va inte så farligt dyra.
Ja de va nog tändspolen med tändkabel längst upp. Nu när jag kollade bild på statorn på ebay tror jag inte längre statorn är väck för den har så kraftiga trådar. De är mer vanligt tändspolen jäklas på dem påstås det i forum. Du kan testa med viken tändspole som helst från alla tänkbara motorer allt från moped till båtmotorer bilar mm. Du kan tom ta två separata tändspolar från moped och båtmotorer gräsklippare som ex och koppla in skarva kablarna bara. Och du behöver inte sätta tändhattarna på någ speciell cylinder för det tänder rätt ändå.. Även 6 voilts tändspolar funkar lika bra (underligt nog vanliga på moped. Jag provkörde två gigantiska biltändspolar på en skoter, två olika dessutom och den gick perfekt.
Men ang statorn så kolla länken till ebay statorn så ser du en bit ner på sidan att de står vilka kabelfärger och ohm de ska va. Färgerna stämmer inte med ditt schema om de nu är rätt stator jag länkat till?
Wire to wire resistance :
Alternator : Yellow/Red to Black = 0.4 ohms +/-20%
Source : Yellow to Brown = 1.0 ohms +/-20%

 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Va rätt stator du skickat på. Men du tror inte dom brukar gå sönder då dom är grövre? :-/ beställde en för att chansa i dag i alla fall. Så vi får se
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Va rätt stator du skickat på. Men du tror inte dom brukar gå sönder då dom är grövre? :-/ beställde en för att chansa i dag i alla fall. Så vi får se
Den har våldsamt grov lindning så jag är skeptisk. Kolla alla lödningar noga vid övergång från kablar till lindning. De borde finnas beg statorer på Blocket /facebook och på skrotar. De passar från en hel drös maskiner. Om du lägger ut att du vill köpa en stator på Facebook Arctic cat Rider club så får du tag i en snabbt.

På denna ebay stator länk står de från vilka maskiner de passar om du vill söka på blocket eller skrotar.
GENERATOR STATOR FOR ARCTIC CAT 440 SNO PRO F5 FIRECAT 500 F6 / SABERCAT 600 SNO PRO F7 FIRECAT 700 ZR 6000 2004-2016
 

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Beställde bara från gosnow gick på 2300 så va ju bra :) hoppas det är den får man söka vidare. Aha då ska jag bli medlem där :)