2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Utifrån det så måste man ju säga att Arctic måste ju göra nånting rätt om den upplevs likvärdig med BRP och Polaris 850 motorer (eller tvärtom att de andra gör något fel). De har ju bevisligen "sämre" utgångsläge på vevaxeln men vid mattan kanske det är tvärt om. Tänk om de andra hade lyckats lika bra.
Enligt skoter tester verkar skillnaden märkas jag tror det är främst Artic fans som inte vill märka skillnaden. Själv har jag inte kört nån nyare Artic i den typen av körning där man märker om den har mindre effekt har den en matta som greppar bättre eller sämre i den typen av snö man åker den dagen så blir man lätt lurad men hur som helst den effekt som finns i en Artic skulle räcka åt mig i alla fall trots att den har lägre effekt än konkurrenterna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
En sak som jag har upplevt angående effekt och skotrar är att där brist på effekt märks tydligast är där den behövs minst egentligen. Körning på platt mark med öppna ytor där det krävs minimalt med teknik. Då vill jag ha massor av effekt då jag gillar att köra på rulle och har kraftig acceleration. I helgen när vi var i blåsjön hade jag troligtvis varit lika nöjd med en potent 600 i de allra flesta lägena. Maskinen kan mer än föraren i mitt fall om man säger så. Skulle tro att det är så för väldigt många när det kommer till skoterkörning men sen finns det säkert en klick människor som kan hantera maskinerna fullt ut.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Hej!

Hur fungerar det på led (Transportsträckor) med Mountain Cat Alpha One 154? Oduglig eller fungerar det bra?
I bland måste man ju köra på spår, led eller hårt före i flera km till och med mil för att ta sig dit man ska och fungerar Alpha One boggit bra då över huvud taget? (Kör nu en Freeride 154 och det fungerar perfekt med 63,5mm mattan).
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
65
24
8
Kalix
Idag körde jag ett race med min Riot X mot en -21 Polaris Khaos 155”. Vi körde i 30 km/h bredvid varandra och gav fullt samtidigt. Jag fick direkt ett försprång på 5-6 meter som hölls ända tills vi drog av. Det ska ju inte vara möjligt!? Min väger väl 20-30 kg mer än Khaosen, har mindre kubik och lägre effekt. Jag borde inte ens kunna hålla jämt. Men upplevelsen när man byter mellan dem är att Riot:en är rappare och har ett mycket roligare register. Tycker Polarisen har ett tråkigt register och känns inte rolig att köra. Är i fjällen och har bytlånats med två olika Khaosförare. Bägge tyckte min skoter var roligare. Skönt att jag valt rätt. 😊
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Idag körde jag ett race med min Riot X mot en -21 Polaris Khaos 155”. Vi körde i 30 km/h bredvid varandra och gav fullt samtidigt. Jag fick direkt ett försprång på 5-6 meter som hölls ända tills vi drog av. Det ska ju inte vara möjligt!? Min väger väl 20-30 kg mer än Khaosen, har mindre kubik och lägre effekt. Jag borde inte ens kunna hålla jämt. Men upplevelsen när man byter mellan dem är att Riot:en är rappare och har ett mycket roligare register. Tycker Polarisen har ett tråkigt register och känns inte rolig att köra. Är i fjällen och har bytlånats med två olika Khaosförare. Bägge tyckte min skoter var roligare. Skönt att jag valt rätt. 😊
Ja ctec2 är riktigt rapp. Jag byter från ac till Freeride 850 till nästa säsong, mest för att jag vill testa något annat. Tjejen ska köra en riot alpha så kommer bli jäkligt spännande att få jämföra dom två. Tror faktiskt att Rioten kommer vara den som drar det längre strået i lössnö men ska som sagt bli riktigt spännande.