Temgivare e,v elfel

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Har problem med min "andraskoter" (summit 800r 09 )
Direkt när jag startar den varnar den för "Engineoverheat" och tempmätaren står i botten.
Provade att sätta i en annan tempgivare som jag har ligger löst men problemet kvarstår.
Har kollat jordflätan osv och det ser bra ut.
Kan det vara kabelbrott nånstans?
visar tempmätaren fullt om det är kabelbrott?
eller är det nånting jag inte tänker på?
om jag ska mäta upp kontakten till tempgivaren vad är normal spänning till givaren.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Nu kan jag inte detta elsystem men brukar normalt vara 5v eller 8v spänning till givare.

Prova ett annat mätarhus om du inte hittar något fel i kablaget. Har varit med om ett liknande skumt fel där mätaren var felet. Vanligt att det kommer in fukt som ställer till problem i dessa, även på XM.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
har nu testat 3 st olika mätare 2st tempgivare och har mätt upp kontakten till tempgivaren som ger 12v..
ström kommer fram tydligen så kabelbrott kan nog utesluta.
Blif fan inte klok på detta
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Går det två eller tre kablar till givaren? Tycker ändå att det är lite konstigt för man brukar sällan ha 12v matning till givare men som sagt jag har ingen större koll på detta elsystem så kan mycket väl vara så.

Spänning kan du få trots felaktigt kablage. Prova mäta med givaren ikopplad, brukar gå att sticka in typ gem i kontakterna för att slippa göra onödig åverkan på kablage.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
🤡🥴 Ok jag ska då krypa till korset och erkänna min totala kasshet =) .

Jag har satt dit en oljepump (lyft ur motorn) och satt dit en ny oljebehållare (körde oljeblandat förra säsongen) och i monteringen av all så har jag kopplat kontakten till dps´en till tempgivaren och tempgivaren till dps´en då det är samma kontakt och ej är nämnvärt långt ifrån varandra så nu har jag rivit ALLT och såg nu att jag fan satt kontakterna fel så nu funkar allt.
Helt otroligt att man kan vara så klantig då jag har plockat ner denna skoter i molekyler så många gånger så jag borde veta bättre =)
😂😅