Slutburk (Värdelöst eller bra köp?)

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
De flesta jag känner som kör skoter väger mellan 90-100kg och då ska man fasiken inte jaga vikt på skotern utan sig själv.... dessutom om man går ner 5-15kg så kommer man orka köra betydligt mer aktivt.

Nu har jag gjort ett litet räkneexempel.
Om en förare väger 100kg och en annan 70kg och maskinen väger 231kg körklar och motorn på 150hk så kommer ekipaget med 70kg föraren ha motsvarande 14.8hk mer att köra med.

Helt gratis trim :) som slår allt annat trim på marknaden!
Det kan jag skriva under på av erfarenhet. Inte för att jag är eller har varit direkt tung men efter att jag ifjol med jobb på hemmaplan igen återupptog hockeykarriären och började träna ordentligt så gick jag ner från 82-83kg till 72-74kg som jag pendlar mellan idag. Och det finns inget man kan köpa som slår det!
 
Reactions: enpatte och mas

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Hade en dröm att upprätthålla min dekadenta livstil med starköl, nötter och chips! Så jag köpte mig en fjäderlätt slutburk från landet i väst. Men blev bara en test helg. Lätt värre än ett jetplan!
Så nu får man äta selleri, bönor och linser. Livet är hårt mot oss som gillar lunch buffé.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
För mig räcker en SPI Pipa mot original ljuddämpare, tyst, men med det fina "plinget" från pipan. Blueprinting delux.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
För mig räcker en SPI Pipa mot original ljuddämpare, tyst, men med det fina "plinget" från pipan. Blueprinting delux.
Sätt tillbaka original pipan så har du mer att åka med istället. Till Rotax finns ingen pipa som ger mer effekt än original.
 
Reactions: Boost III

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
SPi pipan funkar på 800 etec, har också bondiboxen, blev 3-4g extra i primären efter att pipan installerades borde betyda några hp extra. Framför allt ett mycket roligare register med rätt variator prylar. Köpte en ny pipa för 3 papp så det var det värt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
SPi pipan funkar på 800 etec, har också bondiboxen, blev 3-4g extra i primären efter att pipan installerades borde betyda några hp extra. Framför allt ett mycket roligare register med rätt variator prylar. Köpte en ny pipa för 3 papp så det var det värt.
[/QUOTE

Va de inte Bondiboxen som gjorde att den drog tyngre vikter? Jag antar du kör med Powercommander?
Endast Bondiboxen gjorde ca 5 hk med powercommander + 4 % soppa. Utan PC går den farlig snålt den leanade ut så spiksensorn sänkte tändningen, då gav boxen bara 2,5hk och farligt snål afr värde. 1,5 grader mer tändning gav 2 hk till sammanlagt blev de 156hk vs org 149.
V-force och större grenrör gav inget av värde speciellt inte större grenrör.

 
Last edited:
Reactions: jw1978

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Bondiboxen installerades 2017 på min Summit T3 174, vill minnas jag vikta den ca 19 gram, och så är den uppdrevad från 19 std till 21. Bondin ger lite effekt och ett roligare register. Minnas att jag laborerade lite med ATSensorn med en trimpot från ett par hundra ohm till 1 kohm, men utan bromsbänk är det svårt att säga och hamna på std i bränsle men kört på 98 oktan. Vid den tiden fanns inte så mycket bromsningar ute på nätet på Bondiboxen. Men den här killen var väldigt informativ, tack för klippet!

Måste nog gå tillbaka med en trimpot på ATS och försöka ta reda på hur många ohm motsvarar 4-5%.

Förra året blev jag sugen testa SPI pipan efter att sett dettaa klipp nedan, ca 154 hp med bondibox och SPI pipan (original ljuddämpare). Fick också feedback av andra att SPI pipan ger ett roligare register, men inte alls så mycket hästkrafter kanske några men starkare mellanregister och mycket bättre gassvar. Efter att kört med bondiboxen många år kände jag direkt maskin var starkare och svara bättre på gasen. Minns nu inte exakt, men runt 22g på primären.

Hade behövt köra i bromsbänk för att justera in den exakt, men definitivt med detta nya klipp tillhands bör jag feta upp den lite.
Men defentivt ger SPI pipan effekt, betalade 3 tusen lätt värt dom pengarna.



 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Blev lite Offtopic igen sorry för det. Kanske andra också är i behov av just detta med Bondiboxen och ökat bränsle.

Om man tar vid tex -10C ute, ger ATSensorn normalt 9102 ohm till ECUn, öka det med 5% (om vi försöker simulera 5% bränsle ökning över hela registret) blir 9555 ohm. Trimpot i serie med ATS kretsen öka resistans med säg ca 450 ohm till totalen 9550 ohm.

Detta borde väl betyda en ökning men om det motsvara 5% likt som på en PC5 är osäkert.

Vad tror ni.

"Enligt" Straightline Performance behöver inte montering av Pipan ökat bränsle, men jag antar 1 procent mer skadar inte, tänker mig 5% totalt. Bondibox +4% Pipa +1%.



29084
 
Last edited: