Första skoterköpet; allround

Blueprint

Medlem
26 sept 2020
5
0
1
32
Arvidsjaur
Halloj!

Behöver seriösa råd inför mitt första skoterköp.
Är ute efter en skoter som passar till både lössnö och led. Det ska vara en tålig maskin som inte käkar rem. :p
Har tidigare kört Summit 850 men kommer inte överens med denna modell, söker efter en mer stabil och lättkörd maskin.
Har fått tips om Boondocker och AC M6000/M8000 men vet inte vilken av dessa som är att föredra. Under torrperioden har jag provat sitta på en -19/-20 Boondocker men tycker inte att dynan känns bekväm och det är trångt för knäna mot chassit. AC känns bekvämare att sitta på men är rädd att den ska vara för ostabil på led. Budget ligger på 60-90 k.
Någon som kan inflika med sina erfarenheter och hjälpa en förvirrad själ? :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Ska du köpa nytt?

Vad på Summiten du körde trivdes du inte med? Motorn? Stabiliteten på maskinen?
Och vart trivdes du inte med den? På led eller vid friåkning, lössnö eller brant klättring?
Vilken längd var det på Summiten, och vilken längd tror du att du vill ha på din kommande maskin?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beror väl lite på vad du menar med lössnö? Krångla dig igenom snårskog på skrå med full gas i 15km/h eller myrsurfning och köra efter kraftledning?

Och även hur du fördelar din körning mellan det och ledkörning.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
"Både lössnö och led", i mina öron låter det som en crossover. Om du hade dom kraven när du köpte din Summit så förstår jag att du blev besviken. Summit är 100% lössnö.
 

Blueprint

Medlem
26 sept 2020
5
0
1
32
Arvidsjaur
Jag provkörde en summit och var både på led samt lössnö. Det var på leden som jag inte riktigt kom överens med maskinen. Den drog en del och kändes ostabil. På lössnö/friåkning funkade den men upplevde att jag fick använda hela min tyngd från sida till sida för att styra vid tvära kurvor, speciellt på leden.
 

Blueprint

Medlem
26 sept 2020
5
0
1
32
Arvidsjaur
Ska du köpa nytt?

Vad på Summiten du körde trivdes du inte med? Motorn? Stabiliteten på maskinen?
Och vart trivdes du inte med den? På led eller vid friåkning, lössnö eller brant klättring?
Vilken längd var det på Summiten, och vilken längd tror du att du vill ha på din kommande maskin?
Se mitt tidigare svar högre upp om vad jag var missnöjd med. Det var en Summit 800, 154:a om jag minns rätt. Jag orkade inte med att styra upp skotern när den drog åt sidan från leden. Fick använda hela kroppstyngden för att räta upp den när den började lägga sig på sidan. Har väl inte världens skotervana direkt. :p
Har kört yamaha 4-taktare tidigare och upplevde den som mer stabil och lättare att manöverera, men då är tyngden en nackdel. :/
 

Blueprint

Medlem
26 sept 2020
5
0
1
32
Arvidsjaur
Beror väl lite på vad du menar med lössnö? Krångla dig igenom snårskog på skrå med full gas i 15km/h eller myrsurfning och köra efter kraftledning?

Och även hur du fördelar din körning mellan det och ledkörning.
Jag vill kunna klättra lite brant bland nå träd uppför berg och krångla i lite snårskog. :p
Det blir nog 50/50 att köra på led och friåkning.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Herrej*vlar det måste vara första gången jag läst att någon anser en yamaha 4T vara mer lättkörd än en summit, tror nästan att jag blev utan puls några sekunder 🤔

Men om det var en viper du körde kanske Xf/M-serien med 2T är något för dig?
Likadan som viper men lättare i nosen.
 
Reactions: patric70

Blueprint

Medlem
26 sept 2020
5
0
1
32
Arvidsjaur
Herrej*vlar det måste vara första gången jag läst att någon anser en yamaha 4T vara mer lättkörd än en summit, tror nästan att jag blev utan puls några sekunder 🤔

Men om det var en viper du körde kanske Xf/M-serien med 2T är något för dig?
Likadan som viper men lättare i nosen.
Haha 😂
Det var en Nytro för att vara mer specifik. Att den upplevdes med lättkörd för mig har spekulerats om bredden och ev. tyngden, men vad vet jag? Det var premiärtur med Yamaha och Summit efter 10-års uppehåll från skoter och blev frälst på riktigt. :p

Jag tackar för tipsen och ska kolla upp dina förslag. =) Vill såklart hänga med de andra i gänget utan att behöva fastna och slita med maskinen.
 
Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
polaris switchback assault/ sks 146 skulle kunna vara något? rolig, stabil, skön ergonomi samt helt ok i snön. Ska du åka 50/50 led lössnö är det vansinne att köpa en 154" maskin enligt mej iallafall.
 
Reactions: mattgojohn

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Herrej*vlar det måste vara första gången jag läst att någon anser en yamaha 4T vara mer lättkörd än en summit, tror nästan att jag blev utan puls några sekunder 🤔
Det var en Summit 800, 154:a om jag minns rätt. Jag orkade inte med att styra upp skotern när den drog åt sidan från leden. Fick använda hela kroppstyngden för att räta upp den när den började lägga sig på sidan. Har väl inte världens skotervana direkt. :p
Har kört yamaha 4-taktare tidigare och upplevde den som mer stabil och lättare att manöverera, men då är tyngden en nackdel. :/
Inte alls så konstigt.
Det är ju led det pratas om.
Jämför man då en stridsvagn med 42" framvagn och hårda dämpare mot en lössnömaskin med tiltboggi och, mjuka dämpare och 36" framvgan så är det klart att stidsvagnen känns stabil på led. :)
 
Reactions: mas

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Reflekterade inte så mycket över att det var på led inlägget avsåg. Lite slarvigt läst helt enkelt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag skulle ha satsat på en polaris switchback assault/sks 146" 800 eller 850. Sks en har mer matta och 39" framvagn, så den är lite mer lössnö än assaulten med 42" framvagn och lägre kammar på mattan.
Man kan säga ett det är en ledmaskin som inte alls gör bort sig i lössnö.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tror mycket på Ski-doo Backcountry X-RS 850, verkar vara en riktigt allround skoter (mer så än Freeride som ju tagit ett snäpp närmare Summit som i sin tur är en ren lössnö-maskin och inget för leden). Samtidigt som den är bättre i lössnö än Ski-doo Renegade. Om jag var ute efter en riktigt allround-maskin så hade nog Ski-doo Backcountry X-RS legat högt upp på listan.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Förra året köpte jag min första förra året en Polaris dragon 137, tänkte jag skulle köra 80% led och kanske 20% om äns det i lössnö (inte klättra bland träd men under kraftledningar och surfa runt i djup snö.
Insåg ganska snabbt att jag fick ont i knäna av att sitta så högt med dom, och att den inte alls var så rolig i lite djupare snö. Det jag gillade med den var att den va ganska stabil. Och accade bra. Det var en rolig på led, bortsett från att jag bottnade bakdämparen varge gång jag körde på mkt bumps.

Sen bytte jag till en assault 154 med 39" framvagn i slutet på säsongen den väger inte mkt mer heller 200kg om jag minns rätt min ligger väl på 190. Har bara kört den 10 mil än
men den gillade jag riktigt mkt. Stabiliteten finns fortfarande där och den är mkt mer lekfull
Bottnar inte och var rolig på led och sitter skönt.
Ändå nackdelen är väl att den går varm lättare.
Men finns lösningar med Mtntk kylare som motverkar det.
Annars kanske assault Scandinavian beast kunna vara något. Eller som Asker skrev, sks
Den blir nog min nästa skoter
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Scandinavian Beast är faktsikt en Polaris Pro RMK. Det är mer för djupare snö och kör i bergen 'Rocky Mountain King'. Det är fantastiskt, men inte en crossover. Jag har kör en Scandi Beast i 2015.

@Blueprint: Har du redan en idé vad du vill ha?
Ja assault är ju eg för hillclimbing.
Sen finns väl Scandinavian beast i 147" med har jag för mig.
Det enda som skiljer Scandinavian beast och assault är väl att den har frontmonterad kylare och
Inte triangeln i kolfiber. Annars har den väl samma dämpare, framvagn 42" och chain drive som assault?
Medan pron inte har tringel i kolfiber, smalare framvagn ej ställbara dämpare och belt drive
Till skillnad från assault
Och så har assault lite hårdare matta än pron.
Vet inte vilken av mattorna Scandinavian beast har?