Hjälp med Polaris Ultra Touring -98

JMEjme

Ny medlem
25 sept 2020
4
0
1
41
Härnösand
Hej!

Jag har fått för mig att jag ska fixa iordning en gammal Polaris Ultra Touring, -98 (som har stått på en gräsmatta i 10 år...).
Jag har, bland andra fel, identifierat att bensinslangen som går ner i tanken är "upplöst" och att in-tank bensinfiltret ligger på botten av tanken. Jag ska därmed dra ny slang med nytt filter. Ingången till tanken sitter nedanför styret, dvs. bakom luftburk samt oljetanken. Är det någon som har ett bra tips på hur i hela världen man får bort oljetanken? Jag har tagit bort luftburk, lättat på alla skruvar, fått lös tanken från "fästpluggarna" i botten, men det verkar omöjligt att lirka ut den. Jag har tagit lös oljeslangen vid oljefiltret (mot motorn), släppt på styrstången så man kan tilta upp den framåt, försökt tilta vattentanken åt sidan, men det går liksom inte att hitta en bra utväg för den. Jag kommer inte åt att gänga ut bensinslangen som går ner till tanken så länge oljetanken är i vägen. Är det någon som gjort detta och har ett bra tips att komma med? Se bifogad bild.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
När du byter slangen som ska ligga i tanken så måste ytterhöljet tåla bensin! De flesta Gummi bränsleslangar tål inte soppa utvändigt de har bara rätt gummimaterial invändigt. Köp transparant bränsle plastslang för de tål att ligga i tanken de finns även dyr gummislang som tål det.
 
Reactions: mas

JMEjme

Ny medlem
25 sept 2020
4
0
1
41
Härnösand
När du byter slangen som ska ligga i tanken så måste ytterhöljet tåla bensin! De flesta Gummi bränsleslangar tål inte soppa utvändigt de har bara rätt gummimaterial invändigt. Köp transparant bränsle plastslang för de tål att ligga i tanken de finns även dyr gummislang som tål det.
Jepp, jag har köpt lite bättre typ av slang (transparent) som tål soppa. Problemet är bara att komma åt så jag kan byta 😉
 

JMEjme

Ny medlem
25 sept 2020
4
0
1
41
Härnösand
Problemet med bensinslangen är löst. Nu har jag ett annat problem. Jag var tvungen att montera isär sekundärvariatorn. Vid återmontering inser jag att jag lyckats fippla bort markeringen i hur helixen etc. satt monterad i förhållande till skivan. Hittade en tabell på vintagesnow.com. Jag är dock inte helt med hur dom menar, är det någon som kan förklara de olika värdena på svenska för mig? I helixen finns ju ett antal hål för fjädern, likaså i skivan. Vad är "neutralt" läge att utgå från? "Helix angle & location 36°#2". Vad utgår jag från när man hänvisar 36 grader 2 #?
 

Attachments