Köpråd släpdragare

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja 177hk motorn kom där kring 2008.
Ska dra betydligt mindre soppa om inte annat.
Annars har jag bara kört X3 med 184hk motorn och 8växlad automat.
Har en 320d 2009 själv. Tycker den är kanon å dra med. (Bakhjulsdriven till å med) Men inget vidare vid mkt snö. :-D

Angående X3 så det är ju en dieselfyra på 180hk i en tjock bil. Fast tycker dom är skaplig jag. Har man onödigt med pengar skulle jag gått på en sexa dock. (30-35d)
Annars är jag SUV motståndare generellt så...

Edit: Visst ja, vissa har ju haft problem med kamkedjan på just 177hk dieseln (N47.)
Det är lite likt audi en dålig konstruktion så för vissa sträcks den som jag fattat det.
Men hur vanligt det är vet jag inte. 20d är ju BMWs mest sålda motor med marginal skulle jag tro. Och verkar ju rasa till höger och vänster.
Då är det nog vanligare med brinnande BMWs. :-D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang volvo xc70 eller v70 awd runt 2012. Vad har man att säga om d3/4 eller d5. Dels soppa förbrukning med och utan släp men även hur dom är att dra släp med. Antar att d5 är bättre då den har dubbelturbo så den borde börja ladda väldigt långt ner i registret, men duger en d3 eller d4, tänker lite att dessa kanske håller bättre då det tas ut mindre effekt i dom? Men har idag en skoda 1.9tdi 4x4 105hk och den duger utmärkt, men har börjat kika på något lite bättre :)
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
N47 kom 2007 och först i 1-, 3- och 5-serien. Det var dom som hade problem med kamkedjan på just 2007 års modell. Det vart en kampanj på att kontrollera kedjan på dom, så alla ska vara kontrollerade/åtgärdade.

X3 (E83) bygger ju på E46, så det är ju ett beprövat koncept. Det enda standardfel jag kommer på, är fjädrar bak som brukar gå av. Men det är väldigt simpelt att byta.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ang volvo xc70 eller v70 awd runt 2012. Vad har man att säga om d3/4 eller d5. Dels soppa förbrukning med och utan släp men även hur dom är att dra släp med. Antar att d5 är bättre då den har dubbelturbo så den borde börja ladda väldigt långt ner i registret, men duger en d3 eller d4, tänker lite att dessa kanske håller bättre då det tas ut mindre effekt i dom? Men har idag en skoda 1.9tdi 4x4 105hk och den duger utmärkt, men har börjat kika på något lite bättre :)

Är väl kring de årsmodellerna multiremmen kan hoppa av och trassla in sig i kammremmen på D5:eek:rna, automatlådorna är ett lotteri om de håller, ska man ha en sådan bör man spola den. Det är många lådor som rasat, jag vet av 3-4st den som gått längst hade gått runt 12tusen mil.
Min granne är en av dem och han frågade den som bytte lådan på Volvo om det var vanligt att de rasade. Minns inte siffran på hur många han hade bytt, men han borde kunna göra det i sömnen iaf.

Fick förklarat för mig vad det berodde på, men minns inte exakt. Något om att man byter munstycke på någon robotarm som lägger ut silicon (?) för tätning mer sällan i syfte att spara pengar, den riskerar då att lägga på för mycket och ja.. det blir dåligt. Så det är lite av ett lotteri om de håller. Ca: 70tusen går ett byte på om man kör XC60 iaf.
Men spolar man lådan ska eventuellt överflöd från tillverkningen förhoppningsvis följa med ut.

Trevliga bilar annars, bra komfort men välj hellre D4:an, den orkar dra den med men har inte samma riskkonstruktion som D5:an.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är en manuell jag tänkte skaffa, man lägger ju bara i högsta växeln sen väntar man några timmar så är man framme... Men är inte d4:an och d5:an samma motor men d5 har dubbelturbo och annan mjukvara? Tänkte på det där med multiremmen borde isåfall kunna hända på d4an också. Har inte läst in mig så mycket än att max 2012 för sen var det haldex gen 5. Då bilen mest bara kommer användas till att dra skotervagn så blir det nog en som gått runt 20k sen ha den tills hjulen trillar av...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Mjo, både ja och nej. D4 finns i 4 och 5 cylindrigt utförande om jag minns rätt, den 5 cylindriga är i sådana fall i stort sett identisk med D5.
De motorer som ska ha konstruktionen är mer specifikt 2.4d och D5. Vilka som då har cylindervolym 2.4 är jag inte helt 100 på.
Det är ju långt ifrån alla som får problem, och det borde ju gå att bygga bort helt om man är lite insatt och klurig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mjo, både ja och nej. D4 finns i 4 och 5 cylindrigt utförande om jag minns rätt, den 5 cylindriga är i sådana fall i stort sett identisk med D5.
De motorer som ska ha konstruktionen är mer specifikt 2.4d och D5. Vilka som då har cylindervolym 2.4 är jag inte helt 100 på.
Det är ju långt ifrån alla som får problem, och det borde ju gå att bygga bort helt om man är lite insatt och klurig.
Aha dock är det alltid 5an 2.4d på awd som jag fattat det, men det låter mer som att byter man multiremmen i tid så borde risken vara minimal.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ang V70/XC70. Som jag förstår det så har alla AWD samma 5 cyl motor, går man på 2wd så är det fyran som sitter i. .....och det finns faktiskt 2wd XC70 av någon outgrundlig anledning, (förmånsbilsreglerna som gjort det).

Bryr man sig om bränsledropparna så ska man undvika automaten! Min D5 automat drar nog i snitt mellan en och två deciliter mer än polarens manuella, (visserligen en d4 men det gör minimal skillnad vid vanlig körning).
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Aha dock är det alltid 5an 2.4d på awd som jag fattat det, men det låter mer som att byter man multiremmen i tid så borde risken vara minimal.
Jo sköter man service som sig bör så är det nog rätt lugnt, kollegans multirem sa upp sig ifjol (xc70 2013) men kammremmem klarade sig, så det behöver inte gå illa även om oturen är framme. Sedan ska man ju tänka på att det är ju sålt några bilar med den motorn och de flesta rullar. Men akilleshälen är iaf den plastkåpa som ska skydda kammremmen, den är för klen helt enkelt.
Borde ju gå att fixa tycker man, kanske finns eftermarknads i plåt att byta mot?


Vad gäller FWD xc's så jo alla XC modeller finns med endast FWD men de flesta är sålda i utlandet. Men nog skulle det ju vara surt och komma hem med en dyr XC70 och upptäcka att den är FWD, så värt att dubbelkolla är det ju. Var nära på att göra den missen när förra bilen köptes (XC90), var slumpen som gjorde att jag upptäckte det i tid eftersom jag då trodde att alla var AWD.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det är en manuell jag tänkte skaffa, man lägger ju bara i högsta växeln sen väntar man några timmar så är man framme... Men är inte d4:an och d5:an samma motor men d5 har dubbelturbo och annan mjukvara? Tänkte på det där med multiremmen borde isåfall kunna hända på d4an också. Har inte läst in mig så mycket än att max 2012 för sen var det haldex gen 5. Då bilen mest bara kommer användas till att dra skotervagn så blir det nog en som gått runt 20k sen ha den tills hjulen trillar av...
Har själv en XC70 D5 AWD 2011, 205hk, manuell.
Hade tidigare V70 D5 AWD 2007, 185hk, också manuell. Körde 12k mil med den.

Man märker en skillnad på hur långt ner i varvtal den nuvarande motorn med dubbelturbo drar.
Man har fullt laddtryck ner till 1300rpm känns det som.
Den tidigare 185hk drog inte fullt lika långt ner. men ändå till 1400-1500 rpm, men gick ju såklart jäkligt bra ändå.
Men 2011:an är såklart ännu lite bättre att dra med.

Har haft en satans otur med nuvarande Xc70:n
Köpte en manuell då jag inte ville riskera att få en krånglande automat.
Den hade gått 15k när jag köpte den, och har väl tänkt åka 10k innan byte till nästa bil.
Men det visade sig att förra ägaren slirat sönder kopplingen, det märktes ett halvår efter köp då den började slira vid tung körning med husvagn.
Så det blev byte av svänghjul, koppling och hela baletten...
Ett satans jobb, usch va less jag var...

Strax därefter sa bakre diffen upp sig.
Det är en sjukdom som finns på många AWD-modeller kring 07-15
På V/XC70 så gäller det 2008-2012 med Haldex Gen4
XC60 09-12
Sen är det även V60 och XC90 av liknande årsmodeller.
Det är ett lager på pinjongen som nöts ner med oljud som följd, främst i 60-80, ofta vid motorbroms.

Om man går in och kollar på Bildelsbasen och söker en bakre diff till tex. XC60 09-12 så finns det knappt nån att uppbringa. Likaså med Xc70 08-12.
Från -13 och framåt finns det däremot drösvis...
Orsaken är just detta lagerproblem.
Volvo själva reparerar inte diffarna, dom byter ut den mot en ny.
Du kan inte heller köpa lager genom Volvo, finns ej som reservdel. Endast komplett diff eller tätningar går att köpa.
Det finns några som renoverar dessa, däribland jag själv.

Haldexen är också nåt som bör ägnas uppmärksamhet.
Volvo själva säger att man inte behöver serva Haldexen, inte under hela bilens livslängd...
Självklart är ju det bara bullshit.
Haldexen består av en våtlamellkoppling och lite hydraulik.
Ett internt hydraulsystem klämmer ihop lamellpaketet och skickar då kraft från kardanaxeln till bakre diff = Fyrhjulsdrift.
Oljan som lamellerna ligger i är samma olja som används för hydrauliken.
Eftersom lamellerna slits med tiden så blir ju såklart oljan skitig.
Den behöver således bytas.
Finns även ett filter som ska bytas.
När samma Haldexenhet sitter i en VAG-bil så ska Haldexen servas efter 6-8000 mil.
Men inte på en Volvo.

Glömde jag nämna att bakre diff saknar oljeavtappningsplugg?
Den oljan behöver man ju såklart heller aldrig byta, enligt Volvo.
Exakt samma bakdiff sitter en Landrover Discovery, när den sitter i Landrovern finns det såklart avtappningsplugg.
Det är också genom Landrover man får tag i de delar som behövs för att renovera diffen.

Nu har jag fått spytt lite galla över "rejäla" Volvo.
Men är ändå väldigt nöjd med XC70:in jag har nu.
Går jäkligt fint som sagt.
Tycker AWD:n verkar funka som den ska, har då inte märkt annat.
Man läser ju lite att Gen4 ska vara bra, men Gen5 av haldex blev till det sämre, längre responstid innan AWD:n går in fullt.
Ligger alldeles under litern i förbrukning med kåpsläp i 90-95km/h
Verklig förbrukning då.
Färddatorn visar mindre, men har lite glädjemarginal.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Vad gäller FWD xc's så jo alla XC modeller finns med endast FWD men de flesta är sålda i utlandet. Men nog skulle det ju vara surt och komma hem med en dyr XC70 och upptäcka att den är FWD, så värt att dubbelkolla är det ju. Var nära på att göra den missen när förra bilen köptes (XC90), var slumpen som gjorde att jag upptäckte det i tid eftersom jag då trodde att alla var AWD.
Gäller även XC60.
En jobbarkompis gick på den minan.
Köpte en bil i tron om att alla XC60 hade AWD.
Blev riktigt tråkigt när det gick upp för honom att den han köpt var en FWD :-(
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jäklar vad trist, men bilarna med fwd brukar framstå som fynd prismässigt. Det är i regel första ledtråden att den är fwd.
Så kolla alltid extra noga på det när ni kollar upp dem via reg,nr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har själv en XC70 D5 AWD 2011, 205hk, manuell.
Hade tidigare V70 D5 AWD 2007, 185hk, också manuell. Körde 12k mil med den.

Man märker en skillnad på hur långt ner i varvtal den nuvarande motorn med dubbelturbo drar.
Man har fullt laddtryck ner till 1300rpm känns det som.
Den tidigare 185hk drog inte fullt lika långt ner. men ändå till 1400-1500 rpm, men gick ju såklart jäkligt bra ändå.
Men 2011:an är såklart ännu lite bättre att dra med.
Super bra information om diffklumpen mm.
Du som har haft båda motorerna med manuell. Vilken motor skulle du säga har mest traktor karaktär? Tänker på hur stark den är på tomgången, 1.9tdi jag har typ vara vrid från början sen händer det inte allt för mycket. Men gillar karaktären att man inte behöver gasa när man ska iväg och håller på att backar med släpet mm.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Super bra information om diffklumpen mm.
Du som har haft båda motorerna med manuell. Vilken motor skulle du säga har mest traktor karaktär? Tänker på hur stark den är på tomgången, 1.9tdi jag har typ vara vrid från början sen händer det inte allt för mycket. Men gillar karaktären att man inte behöver gasa när man ska iväg och håller på att backar med släpet mm.
Har inte tänkt på det, så det är nog ingen skillnad.
Upplever dom som starka, väldigt sällan man behöver gasa för att den ska orka i dragläget.
Och behöver man gasa lite så finns det tillräckligt med kraft utan att vara runt 1500rpm.

En sak som kan vara värt att nämna då det handlar om dragbil är svängradie.
Den förra 07:an jag hade var det hopplöst dålig svängradie på.
Klart sämre än vanligt.
Märks väl när man backar med släp, om man behöver svänga mycket med släpet.
Tex när man ska backa 90 grader in på gården, då när man ska räta upp ekipaget igen så kunde man inte vrida hjulen så mycket som behövdes.
Man fick helt enkelt lov att åka fram och ta om en gång.
Detta med -07:an V70N.
Med modellen som kom efter, som jag har nu är det som det ska vara igen.
Normal svängradie.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Asker, jag backar t.o.m upp husvagnen (polar 620) med min xc70 d5 utan att röra gasen när det ska finliras, så ja det funkar utmärkt =)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På min XC70 -16 (manuell) så ökar styrsystemet automatiskt motorns varvtal något när jag har en växel i och släpper upp kopplingen, jag vet inte om det är samma finess på alla årsmodeller.

Den reglerar även varvtalet vid uppväxlingar så att motorn (när gasen släpps och kopplingen trycks ner) lägger sig på rätt varvtal för att passa mot ett snäpp högre växel.