Terrängkörningslagen ska utredas

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja fyrhjulingar förstör på ett sätt skotrar knappt klarar av på barmark ens.

Men, med typ 100% sannolikhet har alla skador på bilderna uppkommit under olaglig körning med terränghjuling.
Hur löser man problemet genom en ny lag när det redan är olagligt? Göra det mer olagligt? Fängelse?

Jag har aldrig riktigt fattat vad som är otydligt i terrängkörningslagen mer än att vissa vill att den ska regla så det inte stör deras egna särintressen.
 
Reactions: mas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Om utredningen skulle varit gjord av "branschfolk" skulle den säkerligen komma fram till att lösningen inte är mer reglering utan mer tillsyn.
Nu var det ju så att det var precis det utredningen kom fram till. Därför som de vill lämpa över tillsyn från Polis och Länsstyrelse till kommuner istället. Angående barmarkskörning var det också något som de kollade om det skulle vara möjligt med terrängkörning på barmark längsmed skoterleder, men det avfärdade då man ansåg att det skulle bli för stora skador på mark och vegetation.
Snabbnedkokat kan man säga att lagen i stort inte ändras för hur skotrar kan/får köras. Det blir dock mer utpekat vilka som ska ha tillsyn över vad. Mer skatt och avgifter.
 
Reactions: Karlstad

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Jaha, då har vi snillen som kör sönder myrar längsmed skoterleder....

Såg nått liknande utanför Boden i nyhetsflödet för ett tag sedan.
 
Reactions: neden och mas

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Bumpar tråden lite.

Tänkte ställa en fråga här i tråden hur ni ser på den kommande lagen vad gäller tillsyn. Vad tycker ni om förslaget om kommunala Naturvårdsvakter?
Eller möjligheten att privatpersoner blir naturvårdsvakter?
Kommer det ha samma legitimitet om det är "Sven-Åke" eldsjälen från skoterklubben, eller Gunnar från kommunen som tillsyna skoteråkningen? Hur många kommer frivilligt att ställa sig under ett förordnande där du kan risker att bli fälld för tjänstefel om du inte anmäler grannen, kompisen eller någon i din egen familj? Naturvårdsvakterna på LST är tydligen alltid i tjänst som jag förstår det.
Skulle va kul med lite input.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Klart att fyrhjulingar förstör men marken på bilderna är värdelös för markägaren en skoter som kör över en plantering där det visserligen kan vara snö men skotern går igenom och förstör plant är värre men så resonerar antagligen inte naturvårdsverket dom lever i en helt annan värld.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Men snälla du... Nu var det här bilder från artiklar gjorda under sommaren/hösten med mestadels myrmark, men behöver du verkligen bilder från skog och mark för att se hur fyrhjulingar kör sönder leder, stigar och även brukad skogsmark så kan jag ordna fram det...

Och tycker du att myrmark är värdelös för att det inte går att bedriva skogsbruk på den så har du nog hel del att lära om natur och miljö!
 
Reactions: FOX rider och monno

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jag skrev att marken är värdelös för markägaren vilken troligtvis betalat en skaplig slant för marken det betyder inte att den är värdelös men du har rätt har massor att lära om natur och mark har inte du det ?. Jag vet att fyrhjulingar kör i skogen men kör man fyrhjuling i gammal skog så det blir spår och nån buske eller liknande blir skadad så gör det inget för markägaren men en skoteråkare som åker över en plantering ställer till med mycket värre skador för mark ägaren och den typen av körning med skoter är inte helt ovanligt.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Bumpar tråden lite.

Tänkte ställa en fråga här i tråden hur ni ser på den kommande lagen vad gäller tillsyn. Vad tycker ni om förslaget om kommunala Naturvårdsvakter?
Eller möjligheten att privatpersoner blir naturvårdsvakter?
Kommer det ha samma legitimitet om det är "Sven-Åke" eldsjälen från skoterklubben, eller Gunnar från kommunen som tillsyna skoteråkningen? Hur många kommer frivilligt att ställa sig under ett förordnande där du kan risker att bli fälld för tjänstefel om du inte anmäler grannen, kompisen eller någon i din egen familj? Naturvårdsvakterna på LST är tydligen alltid i tjänst som jag förstår det.
Skulle va kul med lite input.
Om dessa "naturvårdsvakter" endast väljs ut efter vilka som visar intresse av att vara en, så tror jag risken är stor att vi får en massa miljömuppar i maktposition vars mål är att få bort skotrar helt och hållet
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Du har helt rätt om skoterförarna som kör över hyggesplanteringar, och det är till stor del dessa lågintelligenta individer som har tvingat fram en utredning för ny TKL. Samma typ av förare som far in i reservatsområden utan att tveka, trots att de i princip kör över stolpen med körförbud.

Sen är jag inte helt enig med dig om ATV i skog.
Det hänger på antalet fordon och hur ofta, vilken blick förarna har för att ta vägar där det är hårdmark (vilket inte är de flesta ATV-förares högsta prioritet, många vill vara så lerig som möjligt när de kommer hem) och så förstås hur mjuk eller hård man är på gasen på sin färd.
Så min uppfattning är att fyrhjulingar ska inte vara i terrängen när det är barmark, och ALDRIG på skoterleder oavsett snömängd.

Den gamla Terrängkörningslagen är tydlig och bra, och den nya kommer inte att bli speciellt mycket annorlunda. Båda klargör att terrängkörning på barmark är inte tillåten för att det skadar naturen.
Varken den gamla eller den nya TKL kommer att förändra beteendet hos dem som tycker att de själva har rätt att köra hur de vill, oavsett om det är skoteråkaren i planteringen eller ATV-föraren i skogen.
Även vattenskotrar är ett kommande problem, trots att de inte kör sönder mycket mer än vattenytan för en stund. Men det är för många idioter med för mycket pengar och för lite vett som skaffar dem, och sedan kör nära badstränder eller i förbudsområden.
Vi har själva vattenskoter och drar vattenskidor med och det är helt suveränt. Men man måste hela tiden ha koll på turister i kanot eller badande, så att man inte saboterar deras dag bara för att man vill ha kul själv.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Om dessa "naturvårdsvakter" endast väljs ut efter vilka som visar intresse av att vara en, så tror jag risken är stor att vi får en massa miljömuppar i maktposition vars mål är att få bort skotrar helt och hållet
Det är just det som jag vill se vilken legitimitet olika alternativ har. Även risker med en självpåtagna roll. Som utredningen föreslog så ska det vara kommunens tillsyn men de behöver inte vara anställda av kommunen om jag förstod det rätt. Förordnandet sköter LST efter lämplighetsprövning och utbildning av polisen. Det va mer om man ansåg att de utanför kommunens myndigheter kan vara naturvårdsvakt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Det är nog otroligt svårt med kontroll av skoter framförallt om det sker av fel person som inte har lokalt stöd och hur ska kontrollen ske dom ska ju stoppa nån först och åtminstone se nr plåt vilket lär vara svårt på en skoter som inte vill bli identifierad men hoppas på att det löser sig med hjälp av skoterklubbarna så att skoterfolket tänker till.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Det är nog otroligt svårt med kontroll av skoter framförallt om det sker av fel person som inte har lokalt stöd och hur ska kontrollen ske dom ska ju stoppa nån först och åtminstone se nr plåt vilket lär vara svårt på en skoter som inte vill bli identifierad men hoppas på att det löser sig med hjälp av skoterklubbarna så att skoterfolket tänker till.
Om jag förstår dig rätt tror du mer på den lokale eldsjälen som ska tillsyna än på någon myndighetsperson från kommunen.
I regleringsområden kan jag se det som gångbart men utanför de områdena ser jag inte riktigt att det är legitimt. Att smita ifrån en naturvårdsvakt är ju lagmässigt samma sak som att smita från polisen, men det kanske är så att folk chansar mer på skoter isf än annars.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jag tror att den lokale eldsjälen har lättare att få förståelse varför kontroller görs och på så sätt få stöd från skoteråkarna. I dag när polisen har kontroller finns ju väldigt lite förståelse varför dom står på fjället och kollar vilka maskiner som har eftermonterad turbo så det varnas friskt vart dom står och har kontroll. Sen kan det med lokala eldsjälar kanske bli kontroller även utanför turistställena vilket är ovanligt i dag. Har för mig det var nått förslag med skoteravgift också som skulle gå till ledunderhållet ?
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Blir lite som fiskevårdsföreningarnas "fiskepoliser", som kollar fiskekort och att rätt antal spön används.
De har rätt att beslagta fiskeredskap om det är behov, men oftast löser sig allt genom en dialog.
 
Reactions: MrSmash

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Nånting i den stilen och tex fiskepoliserna brukar vad jag förstått ofta få tips från privatpersoner när nånting inte är riktigt ok.
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Intressanta synpunkter. Jag själv tror dock inte på den lokale eldsjälen pga utsatthet då den ska hålla koll på sina grannar och risken att den drar till sig någon som ska agera "små polis" istället för att utföra tillsynen. Överhängande risk för rättshaverister som utför tillsynen blir inte bra. Om jag förstått hur det funkar på LST så är de att betrakta som alltid i tjänst, vilket gör att allt du ser inom området oavsett om du är på betald arbetstid eller ledig tid ska omedelbart anmälas annars riskerar hen att bli fälld för tjänstefel.
Men i reglerområden kan det kanske vara fungerande om driftbolaget har ett antal som är förordnade.
 
Reactions: neden