Lynx Glx 5900 Fc startar ej

jotus

Ny medlem
29 jul 2020
2
0
1
34
Fagersta
Tjena!

Gäller farsans skoter, han har då en Lynx glx 5900 -1995. Skotern gick bra förra året, aldrig krånglat när han haft den, dock blir den lite använd, ca 3-5 dagar per år.
Nu när den har stått ca 1 år inne i skoter förrådet så vägrar den starta, det är gnista på båda stiften.

Har ni några tips på vad man kan kolla och göra eller vad felet kan vara ? Testade att byta bensinen i den men den startar ändå inte..
Alla tips uppskattas!


Edit.

vill tilllägga att motorn dragits torr och stiften bytts också. men skotern är fortfarande död.

Har också prövat gett ny bensin i cylindern utan att nått hände, kan ha varit kvar lite gammal bensin i den kvar men.



Mvh
 
Last edited:

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Startar den inte alls när den får supar i cylindrarna? Ska inte vara mycket soppa, men en skvätt. Om inte det funkar kanske det kan vara bra att kolla kompressionen också, även om det är osannolikt att den inte skulle tända på någon cylinder då..
 

jotus

Ny medlem
29 jul 2020
2
0
1
34
Fagersta
Tack för svar!!

Nej icke, ja jag har varit och köpt en kompresion mätare på biltema för 219:- antar att den funkar bra? Hur mycket ska komprettionen vara på ungefär? Kan testa söka om jag hittar nånstans vad det ska ligga på, men för en som är lite okunnig, OM det är dålig komp, vad kan det då vara för fel?

sen har jag en fråga, jag har en bensin och vacum testare, måste motorn vara igång för att kunna mäta bränsle trycket eller räcker det med att man försöker starta den ?

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Komptrycket bör va 7 -9 bar för att den ska gå. 7 bar är i lägsta laget då bör man byta kolvar/ringar men de ska starta bra men den tappar effekt. Om den inte starta på en sup ca 2 matskedar in i varje tändstiftshål med full gas så ta loss stiften och håll full gas dra minst 10 ggr för urluftning. Elda även på stiften med gasollåga/butangas ganska våldsamt men undvik elda på själva bygeln. I med stiften igen och prova igen men startar den inte då så prova supa den igen. Elda på stiften efter varje startförsök. Om inte de hjälper vilket inte är ovanligt om den surat ner sig totalt i vevhuset så ta en kupevärmare och rikta mot motorblocket långt ner och kör på högsta läget i minst en timme gärna flera timmar med stiften urskruvade. Prova sedan medans motorn är varm utan choke och ingen sup. Startar den inte då prova choke eller om den har primer. Och om de inte hjälper prova supa igen.Prova även andra stift de funkar med vilka som helst från bil mc mm bara för start och körning i garage. Du kan även knacka ihop bygeln på stiften till 0,4mm för så orkar de ge gnista även med för mycket soppa och olja på sig.