Mattalternativ med 3,5" delning

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Andra mattan nu på två säsonger som måste bytas på min Boondocker RE.

Märkligt nog har jag tappat förtroendet för original "kristallmatta" .....

Vilka andra alternativ finns det i 154" MED 3,5" delning?
Dessa har jag hittat:
Camso Conquer 260/280
Talon M66/M67 och M770

Hur är det med Polaris originalmattor? Har dom någon 3,5" sen tidigare eller kommer dom 2021?

Som det ser ut nu lutar det åt Talon M66 då den tydligen ska vara mer allround än dom andra och förhoppningsvis stadigare än original.
Har någon testat Camsomattorna? Pallar dom för lite bus eller går dom också av för minsta lilla kvistkänning?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Polaris kommer med en ny till nästa säsong - serie 8, 2.75" kammar med 3.5" delning.
Dock brukar dom va duktiga på att ta betalt för sina mattor, serie 6 har ett listpris på ca 19k.
Men som alltid lär det väl finnas dom som plockar av sin de första dom gör för att smälla dit en
talon eller liknande så man brukar ju kunna hitta okörda till mindre än halva nypriset.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag har kört en säsong med talon m66 men är inte så imponerad av hållbarheten. Många kammar av och flera skadade. Jämfört med camso extreme 2.5 så hade den inte en kam borta på dubbla milen, några skadade men inte alls illa. Så det är klart värt att lägga några tusen till på en camso.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Camso har ju inte sådär jättemånga alternativ med 3,5" delning. Det är väl i princip bara Conquer eller?

När det gäller pengarna så får man väl jämföra med originalmattan och den lär inte vara billig heller.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Annars är det väl bara att byta drivhjul och köpa Challenger Extreme?
Verkar inte va många som är missnöjda med den mattan,
varken vad gäller kvalitet eller egenskaper.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är det möjligen på så vis att en komplett drivaxel från en XP eller XM passar rakt in?
Har inget svar på om XP/XM har samma axel men freeride och summit SP har ju 2,86" delning. Antar att kanske lynx också erbjuder mattor med lägre kammar original och de lär väl också ha samma axel/delning. Är lite i samma sits som dig att man sneglar efter en annan matta då min börjar ha lite skador samt att jag även har en SP 146:a sedan några veckor tillbaka och satan vad den maskinen skottar på bra nu på våren. Mattan hugger i på ett helt annat sätt än 3" kammarna så man är lite sugen på en "vår-matta".

Finns det inga eftermarknads-drivhjul som man kan pressa på. Borde ju finnas en uppsjö av axlar som hjulen har "kuggat över" på. Var ju ett bekymmer framförallt 2017...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ett par eftermarknadsdrivhjul kostar ju fort lika mycket som en Talonmatta.....

Challenger Extreme-idén har slagit lite rot i skallen.....
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå

Borde passa rakt av. Dock 8 kuggs drivhjul, men det kanske inte gör något..
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag kan inte svära på det men axeln bör passa rakt av från SP 146” eller freeride 146”. 8kugg 2.86” har nästan identisk diameter som 6kugg 3.5”.
 
Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Lyfter denna tråden. Erfarenheter av m66, m67, m770? Skillnad på peak, qonquer och challenger extreme?
Har en 2019 bd med 64mm originalmattan som är rätt kass när det inte är 1.5 m puder. Vill ha nåt med mer klös och hållbarhet
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nån erfarenhet av någon/några andra modeller? Composit mattorna finns ju begade att få tag i för 6 7 tusen men finns väl en anledning till det
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nån erfarenhet av någon/några andra modeller? Composit mattorna finns ju begade att få tag i för 6 7 tusen men finns väl en anledning till det
Composit mattorn är tunga och håller dåligt är min erfarenhet. Ren funktion kan jag inte klaga på.

Peak mattan har man provat och den har ett fruktansvärt grepp, väldigt rullevänlig när jag hade den på khaosen så gick det köra 70 och få upp maskin på rullen över balanspunkten utan problem. Kul men funkar inte alls i pudersnö eller mer teknisk körning. Ska man bara plöja myrar så köp en peak.
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag kör peak 57 och den är enormt hållbar jag har våldat över stock och sten med ovanligt lite skador på 200 mil inte en enda helkam borta bara ytterkant bitar borta på ett gäng kammar. På led är den helgrym, fruktansvart grepp och är de hård snö så man sjunker ner bara 0-20cm så drar den 50% värre än alla andra mer lössnöinriktade mattor med mjuka kammar. Jag vände den bakvägen för att den iställer för att sovla ut snö åt sidorna så skottar den in snö i mitten matta. Den ger bättre flyt i djup snö, den är såklart inte lika bra som Talon m67 eller seri 6 eller andra mjukkammade mattor men här i vä'sternorrland på låglandet med rel lite snödjup är den stenkul. Enda matta jag skulle kunna byta till är camso extreme 2.5 .
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Någon som vet vilken av Talon M66 och Challenger extreme som har hårdare kammar/är bättre lämpad för vårföre? Hade gärna köpt Peak, men finns inte i 153" vad jag sett.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag vill också veta ang Challenger extream vilken skillnad de är på den sågtandade vers vs dem med släta toppar på kammarna. Jag är också ute efter den med hårdast kammar.
Talon m67 har jag testat nu i helgen på en M8000. Den va sprillans ny! På hårda underlag drar den värdelöst eller rättare sagt som de flesta mattor med mjuka kamtoppar. Den drog exakt lika som org mattan som sitter på m8000 runt 12-15 men de va som sagt rel hård led och utanför led va de semihårt före med lite plusgrader. Ju djupare mjukare snö desto mer fördel m67 vs org mattan som m8000 har.Jag hoppade mellan två m8000 med de mattorna så de va bra jämförelser.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Någon som vet vilken av Talon M66 och Challenger extreme som har hårdare kammar/är bättre lämpad för vårföre? Hade gärna köpt Peak, men finns inte i 153" vad jag sett.
M66 och extremen är nog rätt likvärdig, m66 är nog snäppet bättre i vårföre och något sämre i pudersnön.
Men m66:an rullar tyngre.
Vad har du för delning på drivhjulen?
 
Reactions: Vituraz

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Har just nu M67 på en pro rmk 800 -14 och den är tungdriven och mjuk när det är hårdföre men jag i puder var den kul. Jag hade inte valt den som allroundmatta om jag hade haft chansen. Tycker den påminner om karaktären i serie 6 mattorna. Ser brottanvisningar på en del kammar redan och den mattan har gått mellan 50-100 mil så de verkar inte så hållbara tyvärr.