Vilka extra ljus till min Kia?

Peter.A.78

Ny medlem
12 mar 2020
2
0
1
46
Stockholm
Tjenare! Söker just nu lite köpråd kring extraljus/ledramp till min Kia sportage 1.7.
Har kollat främst på Ledstars nightwalker men vill som sagt gärna ha lite köpråd kring andra modeller eller aktörer!
Tack!
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kör med en 40" Nightwalker S10 på taket på min bil.
Är helnöjd.
Hade tidigare 3st NBB xenon, som jag var nöjd med då.
NBB lyser såklart längre, men har så spretig ljusbild.
Har spot-versionen av Nightwalkern och är nöjd med längden på ljuset.
Sen är ljusbilden mycket bättre jämfört med NBB.
Spot gör att det är mycket ljus framåt och inte bara i skogen bredvid bilen, som vissa ramper har.

Kolla pris på denna sida:
http://www.morkradd.se/category/ljusramper/
Har köpt 2 ramper därifrån.
En enmansfirma som jag förstått, mycket trevlig att ha och göra med.

Edit: Samma ramp som du länkade till kostar drygt 2500:- hos Mörkrädd nu på kampanj, istället för 3200:-hos Ledstars.
Hos Mörkrädd kan du även välja ljusbild, spot eller combo.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har en Auxbeam 23" 5D Philips 144W (kinaramp) på min ena bil och en Strand https://www.strands.se/produkt/led-bar-curved-120w-10-30v/ på den andra och Stran-rampen lyser jämnare men de är ganska likvärdiga faktiskt. Auxbeamen har en yta rakt fram som är betydligt ljusare.

Köpte någon annan kina-ramp till farsan och den är också ganska likvärdig. Minns inte vad den hette. Generellt sett så lyser de lite för kort men väldigt brett. Vill man ha en som lyser riktigt bra så kan jag tipsa om Rigid men det blir helt andra pengar då.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Ska man ha lite längd på ljuset så ska dioderna vara på minst 10w/st, annars är det mer ett arbetsljus då det mest bara lyser brett.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Ska man ha lite längd på ljuset så ska dioderna vara på minst 10w/st, annars är det mer ett arbetsljus då det mest bara lyser brett.
Kan så vara.
Men tror också att man ska satsa på en ramp med reflektorer, alltså att dioden är riktad uppåt/neråt in i en reflektor som sen skickar iväg ljuset.
Har fått för mig att man då kan rikta ljuset mycket bättre än om dioden lyser framåt, som på många ramper.
När dioder lyser framåt så får man för mycket ljus åt sidorna, som det känns.
 
Reactions: Vituraz