Gashäng på elektronisk gas på nya Expedition SE 2020

Pitemagnus

Ny medlem
1 feb 2020
4
1
3
54
Piteå
Är det någon som har en lösning på gashäng som jag har fått på på nya maskinen. Så fort jag startar rusar den upp i varv och slår av. har provat koppla lös batteriet samt att växla mellan de olika körlägen men ingenting hjälper.
 

Pitemagnus

Ny medlem
1 feb 2020
4
1
3
54
Piteå
Nu kom maskinen tillbaks från garanti jobbet. De hade glömt eller missat helt att fästa spjällhuset mot motorn i fabriken. Så vid första riktiga avgas-smällen vid full gas så släppte allt.
 
Reactions: Boost III och mas

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Läste om sådana här problem på Dootalk också, och när jag såg här också så ligger det väl sanning i det.
Även läst om problem på "vissa" att drivhjulen vrider sig på turbo maskinerna vid tufft före och mattan börjar rappa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu kom maskinen tillbaks från garanti jobbet. De hade glömt eller missat helt att fästa spjällhuset mot motorn i fabriken. Så vid första riktiga avgas-smällen vid full gas så släppte allt.
Om de glömt skruva fast spjällhuset så vad mer har de glömt!? Jag skulle gå igenom och testa dra alla kulbultar och leder i framvagn samt skidfäste och boggi så du inte förolyckas om en kulbult till styrningen lossnar. Jag går igenom allt i framvagn med jämna mellanrum för jag har nästan kört in i ett träd då skidan vred runt sig på en gammal Lynx 59a.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ingen dålig idé att kolla över viktiga bultar. Nedre spindelleden på ena sidan min -19 Lynx var lös nu i höst när jag tog fram skotern. (och jag är nästan säker på att jag faktiskt har kolldragit dessa förr)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ingen dålig idé att kolla över viktiga bultar. Nedre spindelleden på ena sidan min -19 Lynx var lös nu i höst när jag tog fram skotern. (och jag är nästan säker på att jag faktiskt har kolldragit dessa förr)
Jag skruvar lös alla viktiga bultar och muttrar i hela framvagnen och lägger på gänglåsning och drar åt dem igen vissa bultar som de går borra hål i och sätta i låssprint i gör jag också. Jag körde åt helvete när ett styrstag lossnade på en fyrhjuling för några år sen de blev en vådlig vurpa runtslagning framåt jag landade tillslut framför grannes köksfönster skämmigt nog. Jag klarade mig bra underligt nog men nu har jag samma före start check som en Boing 747 har jag går runt som en pilot och känner på allt i framvagnen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag skruvar lös alla viktiga bultar och muttrar i hela framvagnen och lägger på gänglåsning och drar åt dem igen vissa bultar som de går borra hål i och sätta i låssprint i gör jag också. Jag körde åt helvete när ett styrstag lossnade på en fyrhjuling för några år sen de blev en vådlig vurpa runtslagning framåt jag landade tillslut framför grannes köksfönster skämmigt nog. Jag klarade mig bra underligt nog men nu har jag samma före start check som en Boing 747 har jag går runt som en pilot och känner på allt i framvagnen :)
Inte konstigt att grejorna lossnar när ni försöker skruva på muttrar på bultar :)
 
Reactions: Sandling och mas

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Så du asker "muttrar" lös muttrarna =) , "bultar" du lös bultarna?
jag säger också "skruva" lös bultar och muttrar och kommer alltid att säga så ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Äntligen nu är även skoterforumt drabbat av bult vs skruv poliser med all rätt men de tog många år. På Sporthoj.com är de strängt förbjudet att säga bult om en skruv sedan några år tillbaka så jag är väl medveten om att bult är fel ord för gängade skruvar. Råkar någon skriva bult där så blir de ett jäkla liv i tråden:) Men ca 70-80% av hela jordens befolkning säger bult fast de heter skruv i ordboken. Varför vet jag inte? Kollar man på tv kanaler från hela världen så pratar dem bara bult och svensk översättning skriver bult fast de är gängade skruvar!?
Många skriver även ripa istället för repa på skotern vem fan har fåglar på maskinen 😂

Nu är de kört här också så nu skriver jag skruv hädnefter men då kommer 70% av läsarna tro att jag har träskruvar överallt :)
 
Reactions: asker