Smörjverktyg för Boggie

Martin023

Medlem
14 feb 2019
5
0
1
35
Falun
Hej, sannolikt enkel fråga för den som kan.

Jag köpte en fettspruta för att smörja boggie mm på min ski doo freeride -13
munstycket passade dock inte och jag misstänker att det behövs något slags tillbehör.
fettspruta länk

Det står att den levereras med "standardnippel"

Kan produkten jag saknar heta "Munstycke NPT 1/8 - 28" eller är det något annat jag behöver?
munstycke länk

28685
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det verkar ju sitta munstycke på sprutan, och det finns i princip bara en variant av smörjnipplar.
Har du testat på flera nipplar? Ibland händer det att en nippel får en smäll så munstyckena sluta gå på som dom ska.
 

Martin023

Medlem
14 feb 2019
5
0
1
35
Falun
Tack för återkoppling!

Märkligt, jag provade på ett par ställen i boggien utan resultat. Kanske fattas någon del på fettsprutan jag köpte, får åka förbi och jämföra med munstycket jag länkade ovan.28687
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ser rätt ut... Är det - grader i garaget kan det ligga fett i vägen som är hårt.. om inte tryck bara på den rakt och ganska hårt så går det..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De går ju fusk-justera hur hårt munstycket ska klämma åt runt nippeln jag tror den är för mycket åtdragen så den inte ens går på nippeln eller är de tvärtom den gå på med sätter inte fast sig. Du justerar med polygriptång som du vrider yttre hylsan med samtidigt som du håller fast med ringnyckel runt sexkansskallen längre in på mun stycket. Gänga ut och den sitter löst runt nippel och tvärom. De är vanlig fuskmetod när hylsan börjar bli slut/nött på munstycket normalt ska man inte behöva göra så men de är ju Biltema stuff.
 
Reactions: neden

Martin023

Medlem
14 feb 2019
5
0
1
35
Falun
Tänkte det skulle duga med biltema för något man räknar med att använda någon enstaka gång per år. Då verkar det vara behov av bättre handhavande och inte inköp. Får göra ett prov när jag tar hem skotern igen nästa gång. Tack för tipsen alla