Avvik ej från leden

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Åker man bara led så blir frågorna färre men som friåkare med en annan geografisk startpunkt vad är det som gäller?

1. Hur långt efter skylt gäller en "avvik ej från leden skylt".

2. Hur långt in i skogen gäller en "avvik ej från leden skylt".

3. Avser "avvik ej från leden skylten" bägge sidor av leden eller bara den sidan av leden som skylten sitter på?


SNOFED har haft 3 veckor på sig att svara, antar att dom inte heller vet.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Dessa skyltar brukar väl sitta typ på åkermark och vid skogsplanteringar? Och då är ju skylten bara en extra uppmaning, för man får aldrig avvika från leden vid sådana tillfällen.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Åker man bara led så blir frågorna färre men som friåkare med en annan geografisk startpunkt vad är det som gäller?

1. Hur långt efter skylt gäller en "avvik ej från leden skylt".

2. Hur långt in i skogen gäller en "avvik ej från leden skylt".

3. Avser "avvik ej från leden skylten" bägge sidor av leden eller bara den sidan av leden som skylten sitter på?


SNOFED har haft 3 veckor på sig att svara, antar att dom inte heller vet.
På fråga:
1. så är svaret att efter en "avvik ej från leden-skylt" så gäller påbudet tills kommer till en vanlig skoterledsledskylt.

2. I skogslandskapet så har skoterklubbarna (eller borde ha) arrendeavtal med markägaren. I arrendeavtalen så står hur brett som skoterklubben får röja sina leder, oftast 3-4 meter. Lederna är ofta sladdade där, vilket visar var leden är dragen även över myrar.
Skulle man komma in på ett ledparti med "avvik ej från led" där, så betyder det att man inte ska åka utanför den 3-4 meter breda ledsträckningen. Finns denna skyltning i skogslandskapet, så är det en väldigt bra anledning till att man inte ska köra utanför leden.

3. Är det leder på fjäll eller i övriga öppna landskap som är skyltade med "avvik ej från led" så får du köra 50 meter på varje sida om skyltningen. Alltså kan man säga att leden är 100 meter bred, med skyltningen i mitten.
Sedan så kan det förstås vara skarpare regler på vissa platser, men då brukar det vara tydligt uppmärkt med förbudsgränser.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ser sällan uppmaningen att ej avvika från led på fjället, brukar väl vara rund skoterledsskylt, dvs påbjuden skoterled som betyder att du ej får avvika. Den fyrkantiga skoterledsskylten är däremot en rekommenderad led där du kan avvika om du vill, dvs inte förbudsområde. I övrigt stämmer nog det som påpekats av övriga här.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Åker man från t.ex Grövelsjön mot Hävlingen så är det påbjuden skoterled (ja egentligen längs hela Långfjället) så visst finns det leder även på fjället där man måste hålla sig i närheten av skyltarna.
Även över Fulufjället så är det påbjuden led.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jo alltså det är ju det jag menar, den runda skylten för påbjuden led, men inte i kombination med en egen skylt med uppmaningen om att ej avvika från leden
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag antog från start att det var den runda påbudsskylten som Martini_80 menade med "avvik ej från led skylt"

Men då är vi överens 😊👍
 
Reactions: Tengil

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Så då ska det sitta en "avvik ej från leden" skylt vid varje ledpinne alltså om man avser att begränsa ett område. Som friåkare är det alltså inget problem att åka runt detta förbud, då leden bara är 3-4m eller 100m bred. Jag tror inte det är så markägaren tänkt sig och man vill inte orsaka problem. Som friåkare blir skyltningen otillräcklig. Frågan är hur stort avstånd man behöver från "avvik ej från leden" skylten. Om man inte känner till området helt 100 så kan man också friåka tillåtet för att sedan komma ut på leden vid en "avvik ej från leden" -skylt. Jag förstår inte varför detta inte är utmärkt på en skoterledskarta, där en yta är utmärkt istället för en längd efter leden.


Så hur ska man bära sig åt. Bara vika av från leden där man får är självklart. Lära sig området och helt avstå att åka även långt in i skogen och långt från "avvik ej från leden" skylten?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
DU som snöskoterförare har skyldighet att ta reda exakt vilka regler som gäller för det område du tänker besöka.
Det finns ingen chans att skylla på dålig skyltning eller att du bara följde efter en kompis som kört i området förr, så du trodde att det var okej. Det är ditt ansvar att ta reda på all nödvändig information för din körning.

Att säga att man kom utifrån friåkningsterräng och in på område med påbud om reglerad körning och inte såg några skyltar är inte godtagbart.
Hårddraget så ska du veta när du kommer in i påbudsområde, även om alla skyltar blåst omkull i senaste snöstormen och försvunnit under snön.
Som förare av motorfordon i terrängen så har du egentligen bara skyldigheter, inga rättigheter.
 
Reactions: Vituraz och neden

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jo jag vet. Nu är ju inte reglerna lika över hela området jag åker i och vart går gränserna. Plantering avgränsar sig självt och reservat har jag inmarkerat i GPSen men sen då.

Jag antar att markägaren tänkt sig ett område snarare än en sträcka efter leden när den skyltar med "avvik ej från leden" mao eftersom skylten i praktiken gäller för leden så måste jag ta reda på vem som äger marken och höra med personen hur långt in från leden som förbudet gäller eller hur långt in personen äger marken. Detta tar senaste utredningen om terrängkörningslagen upp när dom säger att skoteråkning inte ingår i allemansrätten och att man då behöver markägarens tillstånd men sen säger dom också att det i praktiken blir ohållbart med ett sådant förfarande. Det är vad utredningen säger men ändå vad som krävs av mig som skoteråkare?

Med tanke på diskussionen som varit i flera år och problemen som finns så förstår jag inte varför detta inte är utmärkt på en skoterledskarta eller ännu bättre en GPX-fil från länsstyrelsen eller annan som man kan ladda in och köra i GPSen. Detta nämns också i utredningen så förhoppningsvis är det nånting som kommer.


Jag har frågat skoterklubben i området, få se vad jag får för svar.
 
Last edited:

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Så då ska det sitta en "avvik ej från leden" skylt vid varje ledpinne alltså om man avser att begränsa ett område. Som friåkare är det alltså inget problem att åka runt detta förbud, då leden bara är 3-4m eller 100m bred. Jag tror inte det är så markägaren tänkt sig och man vill inte orsaka problem. Som friåkare blir skyltningen otillräcklig. Frågan är hur stort avstånd man behöver från "avvik ej från leden" skylten. Om man inte känner till området helt 100 så kan man också friåka tillåtet för att sedan komma ut på leden vid en "avvik ej från leden" -skylt. Jag förstår inte varför detta inte är utmärkt på en skoterledskarta, där en yta är utmärkt istället för en längd efter leden.
Nu vet jag inte vad du yrar om...

Masen skrev ju hur det funkar:
efter en "avvik ej från leden-skylt" så gäller påbudet tills kommer till en vanlig skoterledsledskylt.
Det räcker alltså med en enda skylt vid områdets början.

Du kommer aldrig kunna friåka bara för att "du inte känner till området"
Det åligger dig som förare att ta reda på vad som gäller.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Martini, kan du inte förklara lite vad du menar med "avvik ej från leden"? Jag har uppfattat det som en tilläggsskylt till rekommenderad ledskylt, alltså den fyrkantiga skylten. En anledning till att man har en sådant förtydligande är just för att förtydliga, dvs går det en rekommenderad led över tex jordbruksmark så har förmodligen kommunen eller skoterklubb en kommit överens med markägarna att skoterleden får gå just där, samma gäller en led som går genom ett föryngringsområde i skogsbruket där det ej är tillåtet att köra ändå. För att undvika skador på sin mark eller skog så förtydligar man ytterligare med en skylt.

Ser man detta gör man bäst i att hålla sig till leden. Samma gäller vid den runda skoterledsskylten där man har något mer marginaler i fjäll terräng för att det ska vara möjligt att hitta en alternativ väg (kala fläckar eller snödrev tex).

Bifogar en länk till en artikel som kanske stämmer överens med skyltkombinationerna.