95 eller 98 oktan

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum
D

Deleted member 36046

Vad kör ni med 95 eller 98 oktan soppa?

Jag körde med Rotax 850cc 219 mil och 191 mil med Polaris 840cc
med endast 95 oktan och inte haft ett enda problem och ingen skillnad
mot dom som kör med 98 oktan. (Samma sak med 2019 A-C 600 motor)

Nu mer heter 95 oktan (E10) dvs 10% etanol inblandning men vissa påstår att
motorn kan ta mer bensin med etanol. Har ni någon erfarenhet av 95 vs 98?
Finland har haft länge 95 (E10)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Nja, dra inte alla över en kam nu, Circle K Miles 95 har fortfarande bara 5% etanol.

Kör för övrigt min Yamaha 998 Turbo på 95 oktan utan problem trots att Arctic Cat säger att den ska ha 98 oktan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den inte går bättre på 98 okt så behövs inte 98 okt helt enkelt. De funkar som så att tändningen backar och ev ger den på soppa också för att släcka en spikning på 95okt och då tappar man effekt helt enkelt.
 
Reactions: Psycho Dave
D

Deleted member 36046

Om den inte går bättre på 98 okt så behövs inte 98 okt helt enkelt. De funkar som så att tändningen backar och ev ger den på soppa också för att släcka en spikning på 95okt och då tappar man effekt helt enkelt.
Var i kontakt med Country Cat och dom svarade att dom varken spikar eller går sämre med 95 oktan, doms 91motsvarar vår 95 oktan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang om den drar mer på e10 beror på om maskinen har en speciell mapp för det typ som de va förr på vissa maskiner etanolläges val. Då skulle man trycka på den mappen vid en viss inblandning av etanol ca 5% tycks jag minnas? Med en sådan mapp fetas en aning för att motorn inte ska gå för snålt. Hur mycket mer de drar då kan man räkna ut. En e85 motor tar 30-35% mer soppa så en mapp för 10% etonol i bensin blir inte mycket mer förbrukning. Står de i instruktionsboken hur många % etanol motorn klarar? 5% är den den förmodligen mappad från fabrik för men 10% etanol vet jag inget om?
Om de inte står i boken om e10 får du fråga Contry cat igen.
 
D

Deleted member 36046

Ang om den drar mer på e10 beror på om maskinen har en speciell mapp för det typ som de va förr på vissa maskiner etanolläges val. Då skulle man trycka på den mappen vid en viss inblandning av etanol ca 5% tycks jag minnas? Med en sådan mapp fetas en aning för att motorn inte ska gå för snålt. Hur mycket mer de drar då kan man räkna ut. En e85 motor tar 30-35% mer soppa så en mapp för 10% etonol i bensin blir inte mycket mer förbrukning. Står de i instruktionsboken hur många % etanol motorn klarar? 5% är den den förmodligen mappad från fabrik för men 10% etanol vet jag inget om?
Om de inte står i boken om e10 får du fråga Contry cat igen.
 
D

Deleted member 36046

Frågar er då jag har tänkt köpa en A-C 800cc nästa år, vet att 2019 A-C 600cc motorn funkar med 95 hur bra som helst.

Kör Polaris just nu och det finns ett läge för Etanol men aldrig kört på det för att den går för fett då.
Ingen 2T skotermotor kan sänka tändningen av 95 oktan soppa som vissa påstår iaf.
 
Senast redigerad av en moderator:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Alla originala maskiner ska kunna gå på 95okt utan att spikning. Men de är osäkert om den mappen klarar 95okt med 10% etanol. e10 snålar ut afr värdet mer än "e5" som har varit mest vanligt både här och i usa. De kan innebära att den går lite väl snålt och spikar med effektförlust som följd. Om etanollåget på maskinen är gjord för e5 e10 bör man köra det om man är rädd om motorn. Men om man har säkra källor typ bromsning att de går köra e10 utan etanolläget eller tillverkaren godkänner ikke etanolläge på e10 är de bara köra på.
 
D

Deleted member 36046

Alla originala maskiner ska kunna gå på 95okt utan att spikning. Men de är osäkert om den mappen klarar 95okt med 10% etanol. e10 snålar ut afr värdet mer än "e5" som har varit mest vanligt både här och i usa. De kan innebära att den går lite väl snålt och spikar med effektförlust som följd. Om etanollåget på maskinen är gjord för e5 e10 bör man köra det om man är rädd om motorn. Men om man har säkra källor typ bromsning att de går köra e10 utan etanolläget eller tillverkaren godkänner ikke etanolläge på e10 är de bara köra på.
Fick svar av en som bromsar och han sa att tuta och kör och snöskoter tillverkarna vet om detta med E10.

Sen så har jag funderat på detta med Ryssland. .
A-C säljer ju skotrar till Ryssland med samma mappning som överallt och doms soppa har sämre kvalité än vår 95 och dom håller.
Nånå fick ju svar efter lite mejlade så då gör jag ett avslut här och beställer en A-C till nästa säsong och kör på 95 oktan.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Frågar er då jag har tänkt köpa en A-C 800cc nästa år, vet att 2019 A-C 600cc motorn funkar med 95 hur bra som helst.

Kör Polaris just nu och det finns ett läge för Etanol men aldrig kört på det för att den går för fett då.
Ingen 2T skotermotor kan sänka tändningen av 95 oktan soppa som vissa påstår iaf.
2T Skotermotorer med en sensor i toppen som kan detektera spikningar och backa tändningen har funnits länge. Tror Skidoo var först med deras sdi-motorer för snart 20 år sedan. ;)
 
D

Deleted member 36046

2T Skotermotorer med en sensor i toppen som kan detektera spikningar och backa tändningen har funnits länge. Tror Skidoo var först med deras sdi-motorer för snart 20 år sedan. ;)
Ja men "inte" för att den tankas med 95 oktan som vissa påstår, motorn kan spika utav många anledningar.

Ingen märkbar skillnad i dom skotrar jag har provat köra med 95 vs 98 oktan, A-C 600cc, Polaris 840cc och Rotax 850.
Nu kör jag endast med 95 oktan.
(Funderar mest på A-C 800cc motorn till nästa säsong, därav frågar jag vad folk kör på för bensin)
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Enligt många källor i bränslebranschen är det samma inblandning i 98 som i 95, sen påpeka dom att eftersom åtgången på 98 är betydligt lägre så får du oftast betydligt äldre/längre lagrad bensin på 98 vilket är en nackdel
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Den största skillnaden jag märkt är att med 95oktan går förgasaren i gräsklipparen sönder (sätter igen sig?) Och med 98 oktan kan den stå någon vecka utan problem.

98 oktan är blå och luktar bensin
95 oktan är grön och luktar nått annat

Jag kör på 98 oktan och har gått på lukt och utseende.. 😁😁 är tämligen säker att båda går lika bra dock..