Spännande med nya 800an

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Joey stubb har bänkat den till 164hk i inkörningsläge, blir spännande se vart siffrorna hamnar. Leve 800an
 
Reactions: neden

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Vad som är betydligt intressantare är vad han bänkade 2019 alpha till jämfört med vad snowrider fick fram hos mcx.🤔🤔
 
Reactions: asker

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Polaris 850 157hk
Sidewinder 200hk
lynx 850 161hk
skidoo 850 164hk
skidoo ace turbo 160hk
arctic 800 c-tec2 143hk


Finns hela reportaget att läsa på denna Länk ,börjar på sida 10
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det är mer regel än undantag att det skiljer några hästar i motorerna. Även om det är identiskt lika maskiner. Exakt varför rent tekniskt vet jag däremot inte.
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
Hur man kört in motorn kan ge en skillnad på några hästkrafter.
2019 AC 800 bromsade Bikeman till runt 163-164 hk så ganska likt 2020 verkar det som.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vad gör mcx för fel när man lyckas få ut 160+ hk ur ac 800:n på andra sidan pölen?
Skulle gissa på att just den motorn inte gav mer hästar??
hade Marklund "gjort fel" hade väl alla bänkningarna i fråga visat fel, eller??
 
Reactions: Vituraz

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det är ju mer regel än undantag att maskinerna bromsar mer på andra sidan pölen än här.
Nu är ju fysikens lagar densamma, men kanske skiljer i effektivitet i bänken eller dylikt? Eller om man har nån annan formel för att räkna ut som ger ett litet annorlunda resultat? Finns nog någon här på forumet som kan detta bättre än mig. =)
Generellt brukar man ju säg att man bara ska jämföra siffror från samma bänk.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad gör mcx för fel när man lyckas få ut 160+ hk ur ac 800:n på andra sidan pölen?
Det är Jänkarna som gör "fel", (eller annorlunda i alla fall), dom ligger generellt betydligt högre oavsett motor än bromsningar gjorda i den civiliserade världen.

Sen blir det lite som att den första som bromsar en motor sätter ribban. Om Bikeman bromsar en motor till 165 kusar och sen visar att med deras superduperpryttlar så ökar den till 170 så kan inte exempelvis SLP bromsa standard till 160 kusar och moddad till 165, för då ger ju deras moddade inget mera än Bikemans "standard" i den genomsnittligt korkade slutburkskundens ögon.
 
Reactions: mas och Vituraz

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
Kollar man på Bikemans bänkningar så skiljer det typ 6-7hk mellan AC 800 och Polaris 850 medans det skiljer 14hk i MCX bänkningar så det verkar ju som väl stor skillnad.
Annars går det ju inte jämföra bänkningar från olika ställen då deras testriggar dels kan vara från olika tillverkare men förhållandena vad gäller temp och lufttryck också påverkar ju också resultatet.
 
D

Deleted member 36046

På andra sidan pölen får dom alltid mer hästar av någon anledning, haha
sen är det så att 2019 A-C inte har mer effekt.
(varför tror ni att dom kommer med en uppdaterad motor 2020?)
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
På andra sidan pölen får dom alltid mer hästar av någon anledning, haha
sen är det så att 2019 A-C inte har mer effekt.
(varför tror ni att dom kommer med en uppdaterad motor 2020?)
Det är 2020 motorn som nämns i ursprungliga inlägget om bänkningen som Bikeman gjort och den verkar ge ca 3 hk mer än 2019s motor som de också bänkat. En skillnad verkar vara att maxeffekten kommer vid ca 150rpm lägre varvtal på 2020.
 
D

Deleted member 36046

Det är 2020 motorn som nämns i ursprungliga inlägget om bänkningen som Bikeman gjort och den verkar ge ca 3 hk mer än 2019s motor som de också bänkat. En skillnad verkar vara att maxeffekten kommer vid ca 150rpm lägre varvtal på 2020.
Fast det intressanta är ju vad motorn ger här i Sverige i jämförelse med dom andra 800cc - 850cc motorerna i samma bänk så vi får vänta och se. Alla 800cc motorer gav ju 148hp sist MCX bromsade 800cc motorerna tillsammans och det hade aldrig hänt tidigare.
(Att dom gav nästan samma effekt)
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
Fast det intressanta är ju vad motorn ger här i Sverige i jämförelse med dom andra 800cc - 850cc motorerna i samma bänk så vi får vänta och se. Alla 800cc motorer gav ju 148hp sist MCX bromsade 800cc motorerna tillsammans och det hade aldrig hänt tidigare.
(Att dom gav nästan samma effekt)
Bikeman testar ju alla motorer i samma bänk så det ger ju åtminstone en fingervisning om hur effekten i de testade motorerna är i relation till de andra.
Är ju bättre än ingen info alls även om man helst vill testa alla motorer i samma bänk vid samma tillfälle så temp och lufttryck är exakt samma och helst flera exemplar av varje motor för att få ett genomsnitt men det är nog inget som kommer ske.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är de ingen som har http://dynotechresearch.com/techarticles.asp# och kan skvallra hur den går i deras tester. De brukar vara intressanta bromsningar. De kostar nu 30 dollar för ett år jag brukar köpa ett års abonemang men jag tänker vänta lite tills de bromsat fler 19 maskiner. För er som inte sett hur de jobbar/bromsar så kan jag säga att de är svinbra jobb de gör de lägger ner stor möda på varenda maskin och krämar ut alla dolda hästar ur motorerna med standardprylar och sedan testar de pipor och y-rör luftburksmoddar and you name it. De är skitbra om man funderar på om de finns några prisvärda trimdelar.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Är de ingen som har http://dynotechresearch.com/techarticles.asp# och kan skvallra hur den går i deras tester. De brukar vara intressanta bromsningar. De kostar nu 30 dollar för ett år jag brukar köpa ett års abonemang men jag tänker vänta lite tills de bromsat fler 19 maskiner. För er som inte sett hur de jobbar/bromsar så kan jag säga att de är svinbra jobb de gör de lägger ner stor möda på varenda maskin och krämar ut alla dolda hästar ur motorerna med standardprylar och sedan testar de pipor och y-rör luftburksmoddar and you name it. De är skitbra om man funderar på om de finns några prisvärda trimdelar.
Tror det var 155 hästar dom fick ut men hade nåt problem med kylanläggningen om jag inte minns galet, vridet låg väldigt nära polaris 850