Terrängkörningslagen ska utredas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Programmet hade sina brister, tex en tant som skulle vara något slags facit på hur det egentligen är, storebror talar om för Lapparna hur det förhåller sig. Lagar av människor betraktas som moses stentavlor. Lagar av Människor kan ändras av människor
Först och främst blev det för jäkla dumt att programledaren står på länk ifrån Göteborg, men hon märkte det själv och lovade att nästa gång skulle hon vara på plats...
Lagtanten tyckte jag skötte sig hyfsat då hon tydligt klarerade att hon inte skulle vara kapabel att besluta något som hon inte har duglig kännedom om. Hon var även tydlig med att hon enbart förklarade de paragrafer som just nu finns.

I övrigt kändes det som att de samerepresentanter som var med, inte var direkt eniga och under ytan så finns stor osämja. Men detta vara bara vad jag upplevde, rätta mig om jag har fel??

Kommunalrådet och Jägarförbundsbruttan var tydliga, men kan de konsten att kompromissa? Eller är det bara deras åsikt som är riktig?

Han som talade för renskötande samer verkade inte riktigt bekväm med uppgiften. På något sätt verkade han som att han blivit utsedd till att föra talan för något som han själv inte riktigt trodde på fullt ut på.
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jägareförbundet tycker som skogsbolagen och åsikten kan väll sammanfattas med att till och med djur stör produktionen i skogen.. vi skjuter allt så fort så möjligt så det liksom växer bättre.. har inte kollat ännu men ska kolla

Dock känns det ju som att man bestämt sig att döda skoterhobbyn..
 

MrSmash

Medlem
7 nov 2014
44
19
8
Östersund
Som jag uppfattade det i SVT Opinion så benämndes laglig friåkning som buskörning.
Nja va ju snarare det som de flesta av oss vuxna benämner buskkörning. Dvs köra utan hänsyn till renhjordar, närboende.

Normalbegåvade människor som håller på med friåkning ser ju till att de inte sabbar eller förstör andras marker oavsett vems mark det är. Lika så kör man inte på fulla spjäll genom en by eller en flock med djur.

Man lägger ju in olika värden i buskkörning och friåkning, men som den oinvigde har svårt att se skillnad på. Det är därför som vi har den nya lagstiftningen I antågande.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Att man radar upp oss i något som inte är i närheten av en vanlig opinion studio är symptomatiskt. Man orkar inte pallra sig hit och göra det ordentligt. Trots detta tycker jag att detta var jävligt kul. Lappen blir glad åt det lilla.

Det var otroligt mycket detalj fel i denna debatt. Argumentationen blir svart vit, Anders Kråik gjorde ett utmärkt jobb för renskötare sidan. Han har dock liten eller ingen lokal kännedom. Att säga att skotrar i tusental kör bland kalvande renar är nonsens. Jag har aldrig sett en kalvande ren på riktigt, och då är jag same m renmärke i
familjen.

Renskötarsidan menar att alt djurliv ska fredas denna tid på året.Min fråga är gäller det järv lo varg och björn också ?

Man började begära i Mars. I Mars ! Man talar om betes ro ! Jo men inte på hela befolkningens bekostnad. Kalvar föds inte i mars björnen sover osv. Arealerna som renskötseln hade med kommun förslaget motsvara arealer som är större än dom flesta svenska län. Jag har kört 100 mil genom samtliga samebyar under denna tid. Ja hur stort tror ni problemet med renar var då ? Det största problemet jag hade var 3 vajor som sprang på spåret framför mig i den riktningen jag skulle. Det är bara att slå av skotern och vänta lite så ordnar det sig.

Jag har talat inför kommunen om detta och vart med i diskussioner om kompromissen som lades fram. Det är ett ärligt menat kompromissförslag. En kompromiss i ordets rätta bemärkelse är att man backar lite från sitt förslag.

Andra samer och fjällbefolkning har lämnat ifrån sig sina traditionella områden till renskötseln utan knot.

Samebyn är en svensk statlig konstruktion med svenskens lag på sin sida. Man behöver inte kompromissa och gör heller inte det. Det normala samtalet människor i mellan har gått förlorad pga statlig inblandning.

Hur statlig den är åskådliggörs av att Matti Berg rablar upp svenskens rennäringslag §94 samtidigt som han i deras skrivningar hänvisar till FN's urfolksdklration

Vem jag är i bilden :) Vem vet
 
Last edited:

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
Sista 2 månaderna i Kiruna fjällen har man då inte sett många renar.Men jag kanske inte vet hur jag ska "se" dom..
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Läser lite i en modern lagstiftning för en hållbar terrängkörning.

Samtidigt har den ökade och förändrade användningen av terrängmotorfordon lett till problem med buller och skador i naturen och för skogs- och jordbruk. Det finns därför ett behov av att modernisera lagstiftningen. Genom att i större utsträckning än i dag kanalisera skoterkörningen till s.k. friåkningsområden, snöskoterleder och andra särskilt utpekade områden kan buller, markskador och konflikter med markägare, rennäring, besöksnäring, skidåkare m.fl. minska. För att kunna åstadkomma detta krävs dock att det finns en fungerande ledstruktur inom hela det område där skoterkörning förekommer. Snöskoterleder bidrar även till att höja säkerheten.

Hos mig finns praktiskt taget inga markskador orsakade av snöskoter och jag har då inga problem med buller för där jag är finns få andra. Jag har heller aldrig några konflikter med någon annan än staten som förbjuder mig att åka dit jag är på väg. Sedan är det tydligt att man ska ha oss på lederna och hävdar att det blir säkrare !? Öhh E4 är säkrare för dig , men jag är inte på väg dit åt det hållet...

Användandet av s.k. trimpipor och andra effekthöjande motordelar eller elektroniska styrningsenheter har ökat under senare år framför allt i snöskotrar som inte är avsedda för yrkesutövning. Att byta ut originaldelar mot olika varianter av effekthöjande motordetaljer medför många gånger ett markant högre motorljud och bullerstörningar.

Har användandet av trimpipor verkligen ökat på senare år ? och ökar verkligen ljudet med elektroniskt trim ? Första sakerna som slår mig när jag läser om detta. Ska försöka läsa hela detta dokument utan att somna
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
När de pratar om markskador så är det som ett eko från skogslobbyn om tex hur orimlig älgens inverkan är på produktionen i skogen.. jag har hittills aldrig sett markskada orsakad av skoter när man åker där det finns snö.

Även att trimning ökat så är jag tämligen säker på att den minskat. Alla bytta munstycken på sina gamla skotrar så i procent de som trimmar är jag tämligen övertygad om har gått ner med åren..

Vem är det som skriver detta?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Wall of text
Skulle nog säga att användandet av "trimpipor" inte ökar ljudnivå. Det dom tänker på är slutburkar. Och det har då markant minskat på senare tiden!
Elektroniskt trim... Herregud.

Märks det är apelsinskalare som skrivit denna text. Allt för att freda deras skidturer när dom 1-2 gånger per år åker till skidorten och klimatvurma om hur bra dom är....


Jag har vid något tillfälle sett bilder på skoterled vs vandringsled osv. Om någon har fina bilder på sådant så pm:a mig
Finns säkert många sånna bra exempel i Norge. Då dom har många som går på vandringsleder som ser förjävla ut. Och skoterlederna märks det ingenting på under sommarhalvåret.




Som med all annan klimat & miljöpolitik så är det väldigt lite som är förankrat i verkligheten.
 
Reactions: suregom

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag har vid något tillfälle sett bilder på skoterled vs vandringsled osv. Om någon har fina bilder på sådant så pm:a mig
Cyklar går precis som vandring under Allemansrätten, så kanske du kan använda dig av bilder från mountainbikeleder? Det finns gott om söndercyklad mark nära turistanläggningar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Bilderna är ju dock i 0% orsakade av snöskoter på snö som jag ser det?
De flesta bilderna (alla utom 2?) är ju på skador orsakade av fyrhjulingar. Och de två som är av skoter har ju uppenbart skett på barmark. Och körning på barmark är redan förbjudet i allra högsta grad. Så hur man ska ändra någon lag för att fixa det kan man ju fråga sig.

Fyrhjulingar är ju dock ett problem jag tror man måste ta tag i. Främst med mer information. Det är mer eller mindre förbjudet att köra överallt med en vanlig oreggad fyrhjuling. Och skadorna som blir av dom som bränner runt på myrar tar åratal att repa sig.
Men tror helt ärligt att folk har väldigt dålig koll på skadorna och reglerna kring fyrhjulingar.
 
Reactions: Karlstad

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich


Nu vet jag inte frekvensen av bruka det på respektive bild, men den visar min uppfattning om slitage på marken.. där du sladdar, packar och väldigt hårt och frekvent nyttjar marken för skoteråkning frodas allt växligt.. ännu mindre påverkan av friåkning då du endast åker en gång på samma sträcka.. där du vandrar.. ja där blir det åverkan..
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Bilderna är ju dock i 0% orsakade av snöskoter på snö som jag ser det?
De flesta bilderna (alla utom 2?) är ju på skador orsakade av fyrhjulingar. Och de två som är av skoter har ju uppenbart skett på barmark. Och körning på barmark är redan förbjudet i allra högsta grad. Så hur man ska ändra någon lag för att fixa det kan man ju fråga sig.

Fyrhjulingar är ju dock ett problem jag tror man måste ta tag i. Främst med mer information. Det är mer eller mindre förbjudet att köra överallt med en vanlig oreggad fyrhjuling. Och skadorna som blir av dom som bränner runt på myrar tar åratal att repa sig.
Men tror helt ärligt att folk har väldigt dålig koll på skadorna och reglerna kring fyrhjulingar.
Jo men körning med fyrhjuling är ju också redan förbjudet så alla det är ju bilder på markskador av olovlig körning med snöskoter och fyrhjuling.