2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ni som har kört ranger iår har ni nån gång uppfattat de som att de Går tungt för motorn att dra runt mattan? Tänkte på längden och kammarna.
Funderar om 600an orkar dra en 64matta 🤔
Tjena
Absolut inga som helst problem med 600 R motor. Är underlaget tacksamt reser den skidorna någon dm eller två när du drar på.
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Nä ska nog inte alls vara några problem. Har dock inte upplevt att det saknats fäste i snön men de är klart att högre kammar skyfflar mer snö.
Till er som funderar över vingligheten så har jag kört 40 mil med ett par cm kortare öhlins 36or framdämpare, Går otroligt mycket stabilare och markfrigången är i prinicip samma som med original dämparna som säckar ihop ganska mycket bara av maskinens egen vikt.
 
Reactions: Beretta

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Annars passar kyb 36R dämpare rakt av fram bara bussningen man kan behöva byta beroende på från vilken modell dom kommer ifrån. Jag kör med dom och det är som natt och dag.
 
Reactions: Beretta

blakken

Medlem
22 mar 2016
7
2
3
älvsbyn
Hej!
Har haft min ranger 600r nu i 100 mil. Stäälde om toe out efter rekomendation här på forumet🤘👌😁. Nu skulle ja bara vilja lösa dessa smyga runt i skogen mysteriet med att variatorerna är så skumma i låg fart🧐 shimsade korset å ställde ramperna på3 den varvar va7900-8000 rpm som sig bör....men tillslaget är på ca 2800rpm å då orkar den inte riktigt .. allt är orginal

Annars måste man ju bara älska denna maskin😍
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag sitter i stugan och funderar.... börjar nästan tro att en del av ”tippigheten” är pga den höga markfrigången under buken. Jämför med min Commander som verkligen har hjälp av sin buk att glida genom snön, och känns därmed också mindre vickig, då den vilar en del på buken många gånger. Ranger står ju på skidorna hela tiden.. om föret under en skida brister, tippar ju skotern kraftigt. Jag har monterat assymetriska plastbelag, men tycker ändå att den ska bära bättre i snön..
Sen måste det väl komma en lösning på variatorerna, sjukt svår att krypa med.
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jag tror du har rätt i de du säger om att tippigheten och markfrigången har ett samband. Har en Boondocker med rex2 chassie också och den är betydligt stabilare trots samma spårvidd. Har ett par öhlinare monterat på min just nu som är 2.5 cm kortare än originaldämparna. Dom är ju både styvare och bättre på alla vis. Mätade tyvärr inte markfrigången före men den är ju fortfarande högre än Boondockern. Sen blir den ju stabilare pga av att den inte fjädrar ut på inreskidan då den redan är näst intill utfjädrad. Med original så både niger yttre och inre fjädrar ut ganska mycket då man svänger. Sen har jag även noterat att främre boggieinfästningen sitter markant mycket högre upp i tunneln på Boondockern. Ser ut att vara samma framsving av vad mina ögon kan se vid en okulärbesiktning.
 
Reactions: Beretta

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ni som bytt framdämpare till kortare, upplever ni att det är problem med framvagnens geometri efteråt?
 

drunkentiger

Medlem
23 feb 2011
34
0
6
boden
Någon som hann prova nästa år ranger? Tänkte om det är någon märkbar skillnad?
Har inte riktigt fattat skillnaden på 19 och 20
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Någon som hann prova nästa år ranger? Tänkte om det är någon märkbar skillnad?
Har inte riktigt fattat skillnaden på 19 och 20
Kolla bild på boggien mellan de 2 årsmod, skall tydligen komma ett tillval så bakre rullen kan spärras nedsänkt, ngn som vet?



Eller du kanske menade körmässigt?
 
Last edited:

drunkentiger

Medlem
23 feb 2011
34
0
6
boden
Kolla bild på boggien mellan de 2 årsmod, skall tydligen komma ett tillval så bakre rullen kan spärras nedsänkt, ngn som vet?



Eller du kanske menade körmässigt?
Tänkte mest körmässigt då de är en annan boggie, har inte hittat några vikt uppgifter men 2020 borde vara lättare
 

deves

Ny medlem
10 maj 2019
4
0
1
47
Sverige
Tänkte mest körmässigt då de är en annan boggie, har inte hittat några vikt uppgifter men 2020 borde vara lättare
Har för mig att de gick ner 3kg från Rex2 till Raiden. Så förvänta inga stora viktminskningar, gissar på 3-4 kilo lättare i boggien.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
600 ACE är ju kortad från 4100 till 3900 och sägs vara 6kg lättare i boggien inkl matta, så jag tror att på 4100 i årsm. -19 och -20 skiljer ngt enstaka kg. Sedan är väl PRO maskinerna helt densamma förutom displayen?

Bakre rullen går väl ned vid acceleration på easyriden och hela mattlängden arbetar/kontakt och att slippa gå av och koppla om så fort man skall backa är väl bra i sig. Att man inte kan få info om tillvalet/spärren till bakre hjulet är lite dåligt men Lynx i ett nötskal.

Är mattans attackvinkel förändrad genom easyriden?

"Easy Ride ger en ökad komfort och en förbättrad framkomlighet i alla fören". Sägs i reklamen!

Fler ÅF har antytt att mer matta är i backen med nya boggien och att ytterligare 25-30cm fås ned om man spärrar bakre hjulet. Men inget vet riktigt när man vill ha bekräftad information.

Commandern fick te.x 10cm mer markkontakt genom easyriden.
 
Last edited:

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Nja radien 49pro med 600 etec är ca 3 kg tyngre än rex2 49an. Jämfört vikterna som står angivna på tunneln mellan min -19 å en kollegas -17. Men då ska man komma ihåg att den nya motorn i kombination med radienchassit sväljer några liter mer glykol så viktökningen sitter där. Enligt handlaren ska nya boggien vara ca 6kg lättare och maskinen upplevas lättare på skidorna. Sen flytförmåga och backningsegenskaper får vi nog vänta till vintern för att verkligen få svar.
Beretta. Som svar på din fråga angående kortare dämpare kan jag säga att jag inte upplevt några konstigheter med geometrin... skotern sätter sig ju knappt nått med de kortare och styvare dämpare jag har på nu så maskinen har ju i princip samma markfrigång
 
Reactions: Beretta

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Hmmm, frustrerande och man undrar vilken av våra handlare som har rätt info Widman 🤔
Din säger 6kg på 4100 PRO
Min säger 6kg på 600ACE och då skulle easyride som dessutom är kortad till 3900 samt kortad matta ingå i de 6 kilona.
Om jag minns rätt blev Commanderns reasyride 11kg lättare än föregångaren.

Jag hoppas att din har rätt fakta.

Har Lynx historiken att alltid delge ÅF så ofullständig och bristande info i inledningsfasen, då de sedan efter lanseringen skall börja sälja produkterna åt finnarna?
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Någon som kan ge sig på att förklara årets förbättringar på Ranger 49:an?
 

Brännman

Ny medlem
7 nov 2019
1
0
1
56
Kiruna
Hört med MJM POWERSPORTS om service av 49 Pro 600R och det skulle göras uppdatering i programvaran för påverkan 3000-4000 varv.
Som jag uppfattat hela tiden att variator tillslag fungerar bra men ryckighet vid lågfart och lätt före beror på programvara.
Med tyngre lass bakom så försvinner all tendens till känsligt påslag/ryck på gas och variatorer i standard inställning funkar klockrent att smyga sakta med utan någe som helst slirande på rem.
Ska bli intressant att känna skillnad efter service blir gjord senare.
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Jag sitter i stugan och funderar.... börjar nästan tro att en del av ”tippigheten” är pga den höga markfrigången under buken. Jämför med min Commander som verkligen har hjälp av sin buk att glida genom snön, och känns därmed också mindre vickig, då den vilar en del på buken många gånger. Ranger står ju på skidorna hela tiden.. om föret under en skida brister, tippar ju skotern kraftigt. Jag har monterat assymetriska plastbelag, men tycker ändå att den ska bära bättre i snön..
Sen måste det väl komma en lösning på variatorerna, sjukt svår att krypa med.
Tippigheten är jhu bara bra om man kör vars det är trångt i skogen. En 49a är jhu inte heller speciellt "tippig" gämfört med exempelvis en gammal forestfox eller liknande maskin vars mattan "flöt" högre uppe på snön än skidorna.
Är 49an för vinglig så är det nog balansen hos föraren som måste utvecklas. Eller så kör man för mycket på led. Å då ska man undvika ranger 49a å köpa något med kortare matta och bredare mellan skidorna som är byggt för att vara stabil på led.