2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Med 990 vikter och original fjädrar går den bra att smyga med.. tyvärr orkar den inte riktigt varva i djup snö med den setupen..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
På min maskin ligger den på 0,40 - 0,45mm med ny rem och då pressar jag ner bladmåttet mellan rem och skiva. Svärfar har en likadan maskin och hans är precis likadan som min så jag köper inte att skivan är för långt ut mot remmen..
Då ligger den ovanligt nära på era, en del har millimetrar och på dom blir det skillnad.
Vilken motor har ni i era?
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
jag pratade med en av säljarna på kalix maskiner i måndags. dom hade testat shimsa ihop primären (efter samtal med brp) på deras backcountry x 600R e-tec. vart skillnad men har fortfarande samma tendenser. tråkigt om dom (BRP) inte lyckas lösa det då lär jag byta maskin till 4 takt tror jag. passade på att provköra nya commandern med 600R och expedition extreme 850 e-tec. klar favorit var ski-doon iallafall jävlar så brutal maskin.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Är det som vissa ägare påstår att 49 PRO är sämre i snön pga någon ändring i boggi och att den är tippig?
I jämförelse till föregående modell av 49? (Funderar på att köpa en ny maskin igen)
Har bara ägt och kört en 2018 BD 850 RE 3700 i 220mil och var supernöjd med Radien chassiet men missnödd med att den var så tippig men trodde det berodde på kort matta och höjden av maskinen i kombination med dom 284kg med el-start som var problemet.
 

Rangerjoe

Ny medlem
5 jan 2019
3
3
3
Umeå
Är det som vissa ägare påstår att 49 PRO är sämre i snön pga någon ändring i boggi och att den är tippig?
I jämförelse till föregående modell av 49? (Funderar på att köpa en ny maskin igen)
Har bara ägt och kört en 2018 BD 850 RE 3700 i 220mil och var supernöjd med Radien chassiet men missnödd med att den var så tippig men trodde det berodde på kort matta och höjden av maskinen i kombination med dom 284kg med el-start som var problemet.
Tippigheten finns även i 49 ranger pro. Lång matta, relativt hög, smal spårvidd gör att man får ta det försiktigt i svängarna på led. Kränger ordentligt i svängarna. Dock är det ju positivt utanför led när man vill lägga ikull maskinen. Har kört föregående modell med 900 ace och bredare spårvidd plus asymmetriska skidor. Den är inte alls tippig på samma sätt men tråkigare.
 

Stövarn

Medlem
24 jan 2019
7
2
3
44
Vännäs
Är det som vissa ägare påstår att 49 PRO är sämre i snön pga någon ändring i boggi och att den är tippig?
I jämförelse till föregående modell av 49? (Funderar på att köpa en ny maskin igen)
Har bara ägt och kört en 2018 BD 850 RE 3700 i 220mil och var supernöjd med Radien chassiet men missnödd med att den var så tippig men trodde det berodde på kort matta och höjden av maskinen i kombination med dom 284kg med el-start som var problemet.
Är det som vissa ägare påstår att 49 PRO är sämre i snön pga någon ändring i boggi och att den är tippig?
I jämförelse till föregående modell av 49? (Funderar på att köpa en ny maskin igen)
Har bara ägt och kört en 2018 BD 850 RE 3700 i 220mil och var supernöjd med Radien chassiet men missnödd med att den var så tippig men trodde det berodde på kort matta och höjden av maskinen i kombination med dom 284kg med el-start som var problemet.
Drar upp Balataremmen !!!!!!!
Den skall stå näst längst upp, gjorde det på min å problemet med att balansera i snön var borta!
Gick även mycket bättre på leden efter justeringen..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Drar upp Balataremmen !!!!!!!
Den skall stå näst längst upp, gjorde det på min å problemet med att balansera i snön var borta!
Gick även mycket bättre på leden efter justeringen..
Vad har du satt för förspänning på centraldämparen då? Fick du efterspänna mattan?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Okey.
Själv har jag lagt halva dagen på att ändra dämpare och skidor, för att hitta de läge som gör att skidorna ”flyter” i terrängen och på led. Tycker väl att jag hittat någorlunda rätt, även om jag inte är helt i mål.
Kvar att testa blir balatan..
Något nytt om variator fix? Är så slut av den ryckiga lågfarten..
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Du har inte provat byta ut pivotskruven mot dom lättaste och ställt clickern på 5? Sen sträcka remmen så mycket som går utan att den drar. Blir avsevärt bättre men inte perfekt. Funkar tills någon kommer med en bättre lösning. Har modifiera några vikter som jag har på min men de är inget som jag tänker rekommendera till var man. Tycker de borde komma en uppdatering ifrån Finland snart
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Har min balata på det kortaste läget. Flyter helt klart bäst så i snön. Skulle vilja prova att korta den ytterligare 2cm men de får bli nästa vinter då de är riktigt lös snö. Sen skulle de väl inte göra nått om maskinen hade lite styvare fjädrar/ dämpare i framvagnen. Inte nu för lössnökörningen men stabiliteten på led
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Har min balata på det kortaste läget. Flyter helt klart bäst så i snön. Skulle vilja prova att korta den ytterligare 2cm men de får bli nästa vinter då de är riktigt lös snö. Sen skulle de väl inte göra nått om maskinen hade lite styvare fjädrar/ dämpare i framvagnen. Inte nu för lössnökörningen men stabiliteten på led
Hur får du bästa flytet oppå snön genom att dra ihop boggin fram?
Jag kör med balataremmen i längsta läget dvs hålet längst ner för att få minsta möjliga skidtryck i lössnö och bättre möjlighet till skidres.
Minimalt spänd bakre dämpare och främre spänd några hack. (49 600R)
Min gamla 49 2013 var totalt värdelös i snön innan samma sak gjordes med den.-bara dök i djupsnö.
Håller med om att den är lite tippig men min funkar fint att smyga med utan att jag gjort nåt i variatorn.
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Med kortare balatarem blir attackvinkeln på mattan flackare och med främre dämparen ganska mjuk så flyter den upp lättare i snön. Detta kräver dock att man har lite bredare skidor annars dyker dom. Har tidigare i vinter testat de olika hålen med original balataremen genom att göra fullgasaccelerationer på en myr med ca 1 meter pudersnö och sedan sett hur lång sträcka det tar innan maskinen kliver upp på snön. I det längsta läget sågade den sönder snön och flöt aldrig upp förräns jag släppte på gasen
 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Ok!
När man startar skotern visas ju hur många procent av brake in som kvarstår samtidigt som d.e.s.s. lampan blinkar 2 ggr samt 2 pip.
MEN, min gör även samma sak mest varje gång jag lägger ur backväxeln.. dvs startar om displayen, blinkar, piper, visar brake in.. Har inte upplevt detta på tidigare skotrar- nytt påfund eller mjukvarufel tro?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Ok!
När man startar skotern visas ju hur många procent av brake in som kvarstår samtidigt som d.e.s.s. lampan blinkar 2 ggr samt 2 pip.
MEN, min gör även samma sak mest varje gång jag lägger ur backväxeln.. dvs startar om displayen, blinkar, piper, visar brake in.. Har inte upplevt detta på tidigare skotrar- nytt påfund eller mjukvarufel tro?
Min gör så ibland.
 

drunkentiger

Medlem
23 feb 2011
34
0
6
boden
Ni som har kört ranger iår har ni nån gång uppfattat de som att de Går tungt för motorn att dra runt mattan? Tänkte på längden och kammarna.
Funderar om 600an orkar dra en 64matta 🤔