Polaris 2020

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Rent generellt kan man säga så här... Här i Sverige har vi inte nog utmanande terräng för att rättfärdiga en pro RMK. De sitter aldrig i maskinen om vi tar oss eller inte, endast i han som spakar den.
Däremot så ger khaosen en liten extra krydda på moset skulle jag säga. Den tar sig bra nog för våran terräng, de är utan tvekan. Men jag tror de kan göra så att mediokra åkare tar ur svängarna lite mer i sin körning.

Pron är så otroligt lätthanterlig att den nästan inte är rolig. Förstå mig rätt här nu. Den är extrem på de sättet den ger självsäkerhet åt föraren.
Men i stock utförande så är den inte lika "poppig" i setupen för att göra vändningar och diverse roliga akrobatikövningar.
Jag säger inte att de ej går med en pro. Men khaosen gör de lättare!

Ska man köra en helt stock skoter så är khaosen väldigt komplett! De är egentligen bara på med nödlina sen gasa.

Jag kommer välja en Khaos nästa år iaf!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då man blev övertalad att köpa en pro istället för att försöka bygga om min switchback så ska jag snowchecka en 2020 och tänkte be er som vet mer om det är värt att välja Khaos över pro rmk? Pratat både med säljare och kikat runt på allt jag hittat på nätet och vad jag förstår så är det ju ingen större skillnad förutom dämparna.
Vad skulle ni föreslå?
Åkningen sker till största delen i Sälen med blandade snöförhållanden men med ett or resor uppåt varje år.
Åkning är i ganska brant men väldigt trång skog
Jag tror Davajn sammanfattade det bra!
Pro rmk = dötråkig.
Khaos = roligare.

Sen hoppas jag verkligen att mappningen är rätt 2020 för under 2019 har då inte jag kört en enda 850 som gått bra, visst toppeffekt finns där men det är ingen respons på grejorna och det har inget med variatorer att göra utan bara blödder från motorn.
 
Reactions: eing9911

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Jag kommer säkert ändra skotern endel men föredrar att inte skruva ihjäl mig.
Har kört switchback 144 och kommit fram för det mesta men inte jämt så vill ha lite mer framkomlighet men framförallt att den ska vara lite ”smidigare” är Khaos 146 vettig eller är det bättre o göra om den själv isåfall?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag kommer säkert ändra skotern endel men föredrar att inte skruva ihjäl mig.
Har kört switchback 144 och kommit fram för det mesta men inte jämt så vill ha lite mer framkomlighet men framförallt att den ska vara lite ”smidigare” är Khaos 146 vettig eller är det bättre o göra om den själv isåfall?
Khaos 146an är nog helt rätt! Dock bör man vara medveten om att man kan få problem att mattan kuggar när man kortar ner från 155 till 146. Nu har ju khaosen lite anorlunda geometri i boggien så det kan ev bli bättre men kan lika gärna vara lika eller sämre, det vet nog ingen innan det är testat.
Står inget på facbooken om att de byter några drivhjul på 146 bygget så man bör veta om detta...
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Tydligen så är det större kuggar på 7 tandade . I och med att detta blir ett garantiärende (om det nu blir något) så kommer jag inte betala någonting för att min skoter ska gå som utlovat.

Tycker du gör helt rätt.
Jag har också en sks146 som kuggar över mattan ordentligt. Jag har pratat med min ÅF och berättat om problemet. Han har tagit det vidare till polaris.
Om vi inte berättar för ÅF/polaris om problemen får dom heller aldrig veta. Det finns ingen och jag vill betona, INGEN, anledning till att frångå rekommendationer från manualen.
Om man då får ett problem och vill reklamera något, så kan ju polaris bara peka på att vi inte gjort enligt rekommendationer.
Det som står i boken ska gälla. Vi ska inte behöva lägga ut en massa pengar från egen ficka för att lösa deras problem. Sånt här gör mig riktigt förbannad. Jag klagar inte på att en a-arm vikt sig eller att en kåpa fått en smäll och blivit ful, för det är mitt fel.
Men när maskinen är korrekt inställd enligt manual ska den fungera utan att kugga över eller släcka stift eller tveka då man trycker full gas!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tycker du gör helt rätt.
Jag har också en sks146 som kuggar över mattan ordentligt. Jag har pratat med min ÅF och berättat om problemet. Han har tagit det vidare till polaris.
Om vi inte berättar för ÅF/polaris om problemen får dom heller aldrig veta. Det finns ingen och jag vill betona, INGEN, anledning till att frångå rekommendationer från manualen.
Om man då får ett problem och vill reklamera något, så kan ju polaris bara peka på att vi inte gjort enligt rekommendationer.
Det som står i boken ska gälla. Vi ska inte behöva lägga ut en massa pengar från egen ficka för att lösa deras problem. Sånt här gör mig riktigt förbannad. Jag klagar inte på att en a-arm vikt sig eller att en kåpa fått en smäll och blivit ful, för det är mitt fel.
Men när maskinen är korrekt inställd enligt manual ska den fungera utan att kugga över eller släcka stift eller tveka då man trycker full gas!
Jag vet har och har inte gett mig och det löste sig..till slut...
 
Reactions: JLu84

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Khaos 146an är nog helt rätt! Dock bör man vara medveten om att man kan få problem att mattan kuggar när man kortar ner från 155 till 146. Nu har ju khaosen lite anorlunda geometri i boggien så det kan ev bli bättre men kan lika gärna vara lika eller sämre, det vet nog ingen innan det är testat.
Står inget på facbooken om att de byter några drivhjul på 146 bygget så man bör veta om detta...
Mitt 146 bygge i år har då aldrig kuggat över iaf men då har jag varit noga med mattspänningen ifrån början. Första 10 milen spännde jag den lite hårdare än rekommenderat då dom töjer ut sig i början, sen har jag haft 1,5 cm slack med 4kgs vikt vid saxen.
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Mitt 146 bygge i år har då aldrig kuggat över iaf men då har jag varit noga med mattspänningen ifrån början. Första 10 milen spännde jag den lite hårdare än rekommenderat då dom töjer ut sig i början, sen har jag haft 1,5 cm slack med 4kgs vikt vid saxen.
I kall lössnö har det nästan aldrig varit problem, men i diken med plogad snö och nu när solen börjat smöra till så rappar den så fort det går lite tungt. Mattan spänd så pass att man knappt kan rulla den för hand med avstängd motor...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ser ut att vara 8 kuggad? Tvivlar att de är 6kuggs på en sks146 faktiskt. Är inte mitt minne helt fel så är de där samma drev som användes på pro-ride chassit för RMK modellerna.

Men ja de är en viss skillnad i storlek på dom!

Hoppas de löser sig!
 
Reactions: Orobertsson

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Ser ut att vara 8 kuggad? Tvivlar att de är 6kuggs på en sks146 faktiskt. Är inte mitt minne helt fel så är de där samma drev som användes på pro-ride chassit för RMK modellerna.

Men ja de är en viss skillnad i storlek på dom!

Hoppas de löser sig!
Jo, Jag såg det också. Fel av mig😊
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
I kall lössnö har det nästan aldrig varit problem, men i diken med plogad snö och nu när solen börjat smöra till så rappar den så fort det går lite tungt. Mattan spänd så pass att man knappt kan rulla den för hand med avstängd motor...
Okej. Såg dina bilder att det var rätt stor skillnad på drivhjulen mellan modellerna för jag har kört i blötsnö nu nån vecka och kuggar inte nu heller.
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige

Lite väl mycket säljarsnack.
Men den skulle då jag vara intresserad av.
Verkar typiskt nog som den inte tas in , med tanke på att ledkörning (tror jag ) kommer mer o mer är det ett litet misstag att ignorera dessa maskiner..!
 
Reactions: Bola och Karlstad

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Nå vad tror ni? Törs man köpa en 2020?
Dom nåste ju ha kommit med några åtgärder? Vad säger folket på roadshowen?