Undvik igensatta spridare.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har ju varit med på detta forum i minst 10 år nu och jag hjälper ju folk att analysera haverier på motorer för de är en rolig hobby att gissa felet. Man ser att motorer rasar lika frekvent nu med insprut som förr i tiden då man körde med förgasare och de är ofta spridarna som kläggat igen.E-tec motorernas spridare sitter väldigt utsatt i förbränningsrummet där hettan är hög och mycket sot, de är ett under att de ens funkar.
Jag tror man kan skydda sig helt o hållet från igensatta spridare genom att köra Borpulver genom dem och därmed hela motorn. Kör man med Borpulver i tanken så bildas en hal hård halkig yta på alla rörliga delar i motorn och boret i sig formligen blästrar rent spridare när de mesta boret passerar spridaren. Ang att jag tror de blästrar rent spridarna är för att Boronpartiklarna är så hårda,, de är näst hårdaste materialet efter diamant därför tror jag på blästringseffekt när de rusar genom spridarna. Jag är övertygad efter att ha kört bor i alla mina maskiner från motorcyklar båtmotorer bilar dieseltraktor att boret hela tiden rengör spridare och allt annat i motorn. Min traktor som ex den går bara ca 30 min tills den blir fullt varm innan den tappar tomgången pga slut dieselpump men om jag kör bor i bränslet går den hur länge som helst. Jag skulle renovera dieselpumpen för ca 7 år sedan men efter att jag börjat köra bor så funkar den klockrent.
Just tvåtaktare reagerar mest på boron i bränslet man får tillockmed högre slutvarvtal = högre effekt och alla rörliga delar slits mindre samt att rostskyddet blir extremt bra med Boron. Boron är vanligt förekommande i motorolja för fyrtaktare mycket ber på att den har en rengörande effekt och att de ger mindre friktion samt rostskydd. Sopar man då i som ex Triborons Fuelformula så får man garanterat en bra rengörande effekt av spridarna jag tror inte att man ens kan få dem att klägga ihop om man kör på Boron. När jag skruvar i fyrtaktshojen eller skotern ser man en vit pulveryta på alla insugsgummin och de är svinhalt minst sagt. De är absolut ingen fara att de sätter igen spridarnas filter för jag har kört min KTM 990 3000 mil nu på extremt hård inblandning jag blandar i allt från 0,2-0,5% i varenda tank. och bilarna har gått flera tusen mil på Boron no problem at ål. Bränslepumpar brukar ju också lämna in på skotrar så även där bör Boron hjälpa såvida de inte är elmotorn som lägger av i pumpen.

Bränsletillsats med Boron finns lite här o där i världen men här i Sverige är de Triboron som enda lev av Boronprodukter de påstår att de har rekordet att få ner Boron till minsta partiklarna i hela världen.
Triboron Fuelformula är den jag rek att hälla i bränsletanken blanda i 0,1-0,5% ber på hur snål ni är de går inte överdosera.. Jag kör ca 0, 5% i Thundercatten men de är för att kompensera för 1% lägre oljeinblandning , jag körde förr i tiden på 4 % olja men nu med Boron 3% olja. En rolig bra notering på Thundern och andra skotrar båtmotorer är att varje gång jag kollar komptrycket så har de ökat den blir bara mer o mer tät i de sluta revia cylindrarna jag har. Jag tror boret lägger sig i revorna därav tätare o tätare ju längre man kör men de märks mest ju slutare revigare cylindrar man har,. Jag vet inte om fräsha kolvar o cylindrar blir tätare men jag skulle inte bli förvånad om även dem ger högre komptryck efter några timmar körda.
Mekonomen brukar ha eller kunna ta hem Triboronprodukter annars har Kullagergrosisten Triboron och även fler firmor såklart.

triboronproducts.com/sv/product/fuel-formula-konsument-copy/
 
Last edited:
Reactions: mas och Karlstad

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tyvärr har inte Payback Boron i någon bränsletillsats längre de har ersatt den men någon mer vanlig bränsletillsats varför vet jag inte man kan bara spekulera att de tjänar mer på den nya tillsatsen? Paybacks boron tillsats som förr hette Drivmedelsförstärkare va bet starkare än Triborons drivmedelsförtärkare så de va stor fördel att köpa Paybacks tillsats. Men nu på senare är även Triborons tillsats starkare än förr de syns tydligt när man som jag kört detta medel i så många år. De syns på hur mycket vitt pulver som samlas runt korken och på rinningar utefter flaskorna för jag sölar alltid ner runt gängorna på korken delvist med vilje för att se styrkan. Första drivmedesförstärkaren Triboron sålde blev de nästan inget vitt pulver runt korken eller på rinningar men nu ser den nästan lika stark ut som gamla Paybacks drivmedelsförstärkare. Jag hoppas även den nyaste flaskan som numera heter Triboron Fuel Formula är lika stark som för ca 1-2 år sedan då jag köpte sist.
Payback har fortfarande Boron i sin ceramic 411 oljetilsats den är baserad på Boron i olja och jag kör såklart även den i fyrtaktarna både i motor och låda bakaxlar.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Mer Information om Triboron