2019 Lynx ranger 49 pro tråden

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Verkar vara många som är nöjd med nya rangern. Någon som använder den även till tex teknisk klättring i skogen med polare som kör summit boondocker osv? Är ute efter en allround maskin, kör pro rmk 800 axys idag men tycker rangern ser riktigt fin ut. Åldern tar ut sin rätt så det blir mer ledåkning med familjen med pulka osv men man vill ju även ut med grabbarna någon gång och klättra osv. Det är nya 600r motorn jag tänker på. Har även funderat på en boondocker 600 om den kommer.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Far min köpte ju en Pro med 900 ACE men när han ringde i går sa han att hastighetsmätaren trilskas. Den visar aldrig över 26km/h, vägmätaren verkar dessutom tro på hastighetsmätaren, han har nämligen enligt den bara kört 9 mil ännu och det stämmer INTE. Någon fler som har knäpp hastighetsmätare?

Jo förresten. Farsan träffade på nån annan 49-pro gubbe på fjället som hade monterad "Toe In" plastbelag, (om det är märke, modell eller en ren felhörning vet jag inte), på skidorna och sa att dom gjorde susen, någon som vet vad det är för belag och vart dom finns?
 
Last edited:

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Far min köpte ju en Pro med 900 ACE men när han ringde i går sa han att hastighetsmätaren trilskas. Den visar aldrig över 26km/h, vägmätaren verkar dessutom tro på hastighetsmätaren, han har nämligen enligt den bara kört 9 mil ännu och det stämmer INTE. Någon fler som har knäpp hastighetsmätare?

Jo förresten. Farsan träffade på nån annan 49-pro gubbe på fjället som hade monterad "Toe In" plastbelag, (om det är märke, modell eller en ren felhörning vet jag inte), på skidorna och sa att dom gjorde susen, någon som vet vad det är för belag och vart dom finns?
Låter som brps asymmetriska plastbelag, funderar på att montera dom på min, dom verkar vara bra. Om inte någon annan har tips på andra belag som är bättre?
 

gasfot

Ny medlem
25 jan 2019
3
3
3
58
Luleå
Far min köpte ju en Pro med 900 ACE men när han ringde i går sa han att hastighetsmätaren trilskas. Den visar aldrig över 26km/h, vägmätaren verkar dessutom tro på hastighetsmätaren, han har nämligen enligt den bara kört 9 mil ännu och det stämmer INTE. Någon fler som har knäpp hastighetsmätare?

Jo förresten. Farsan träffade på nån annan 49-pro gubbe på fjället som hade monterad "Toe In" plastbelag, (om det är märke, modell eller en ren felhörning vet jag inte), på skidorna och sa att dom gjorde susen, någon som vet vad det är för belag och vart dom finns?
Jag hade det problemet. Lämna in så uppgraderar dom programvaran, nu visar allt rätt
 
Reactions: JAAG

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
De asymmetriska belagen funkar riktigt bra. Får bra bär i lössnö samtidigt som skråegenskaperna finns kvar. Finns ju andra alternativ i tjockare plast som vi använder i arbetet. De är bra i lössnö och riktigt slitstarka men styr sämre på fastare underlag.
Att använda och jämföra 49an med riktiga lössnöklättrare går nog inte riktigt. Maskinen är, då den har så mycket utrustning, ca 50kg tyngre och de märks speciellt uppför. Sen är ju effekten mindre än också. Men de är en suverän allroundmaskin som tar sig fram bra och går komfortabelt efter led, går dra pulka med utan varmgång och känns rätt så lättkörd
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Går ju naturligtvis klättra skapligt men de längsta brantaste branterna får man nog köra runt för att nå toppen. Dock riktigt lätt att hålla linjer på skrå med.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Okej tack. Riktigt tråkigt att kåporna är gjorda för 900ace. Skulle varit riktigt fint om 600an hade smalare kåp-set samma som boondocker. Får hoppas att det kommer på 2020s modell
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jo den upplevs ju en aning bred då man står på den. Fotstegen är ca 20mm bredare också. Går inte att montera plasten ifrån Boondockern utan större modifierande. Efter några mils körning så tänker man väl inte på de om man inte sen hoppar över på en Boondocker, Summit eller Rmk. Men man sitter å andra sidan betydligt bekvämare på 49an och bättre vindskyddad
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Xterrain 4100 med easyrideboggien i smalbandarvariant och smal framvagn vore nog riktigt trevligt:D och naturligtvis med kylfläkt och elstart
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Har nu provat lite olika variator setuper. Bytte helix till en rak 44° och med original ramper(971) i primären och 33mm pivot skruvar. Provade clickern på alla olika steg. Bäst på 5an där de både varva bra i djupsnö (blötsnö i ytan och sockrigare under ca 60cm) och hårt underlag. Även bäst att smyga på 5an. Lite högre inslagsvarv än de lägre clicken men smidigare att hålla jämn låg fart med. Med 25mm pivot skruvar å clickern på 5 ännu bättre smygegenskaper (inslagsvarv ca 2600) men tendens till övervarv direkt de går lite lättare. Varva bra i läge 4.
990 ramper och 25mm pivot skruvar och rak 44° helix. Aningens högre inslagsvarv (ca 3000). Går bra att smyga med de högre lägena 3-5 men kräver 5 för att varva fullt i snön. Tyvärr har jag inte haft någon referens skoter så accelerations mässigt har jag ingen aning vad som är bäst.
 
Reactions: Beretta

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Bytet av helix ifrån original till 44° gjorde en aning för smygegenskaper mellan 10-20 km/h. Sen bygger den upp varv snabbare upplever jag. Får se om jag orkar prova några fler ramper. För min körning just nu känns kombinationen med original 971 ramper och de lättaste skruvarna och 4 clicket bäst i kombination med 44° graders helixen.
 
Reactions: Beretta

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Kan väl tillägga att den växlade mjukare i hastigeter mellan 5-15 med 990 ramperna men då tappade den varv nån sekund efter den nått 8000-8100 ner till ca 7600.
 
Reactions: Beretta

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Verkar vara många som är nöjd med nya rangern. Någon som använder den även till tex teknisk klättring i skogen med polare som kör summit boondocker osv? Är ute efter en allround maskin, kör pro rmk 800 axys idag men tycker rangern ser riktigt fin ut. Åldern tar ut sin rätt så det blir mer ledåkning med familjen med pulka osv men man vill ju även ut med grabbarna någon gång och klättra osv. Det är nya 600r motorn jag tänker på. Har även funderat på en boondocker 600 om den kommer.
Jag använder min till allt. Lite variatorpill och ta bort krängningshämmarna så är den nog som vilken lössnömaskin som helst. Har tagit bort lasträcke och dynan och satt dit en dyna från xterrain.
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Kyb 36/36R passar Bolt on fram. Har köpt öhlinare till boggien men inte hunnit montera. Åker med 36R fram från en x-trim tror jag dom var. Hpg36 som sitter standard är inget att hurra över direkt dom är rätt mjuk 😁
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jag använder min 49a till allt också. De jag menar är att jämföra den rakt av med en renodlad lössnömaskin blir inte rättvist. En Summit eller Rmk är ju ca 40-50 kg lättare och har om man väljer en 850 betydligt mer effekt. Sen är boggien konstruerad för att "poppa" upp på snön och en 49a är en kompromiss för att var komfortabel på led också. I riktigt dåligt för flyter aldrig mattan upp men man tar sig fram ändå pga av den långa mattan. Har inte provat alla inställningsmöjligheter i fjädringsmässigt men min upplevelse är att ppsen sågar sönder snön.. Har haft både summitar och boondocker tidigare och kört endel andra lössnömaskiner och kan bara konstatera att ska man ha en optimal lössnömaskin ska man välja en som är konstruerad för ändamålet. Men trots de gillar jag 49an för att jag kan ha den till allt. Dra familjen i pulkan, åka å leka lite med kompisarna och smyga runt i skogen och kika. Jag får med mig allt jag behöver i packlådan och den går inte varm för att leden är lite isig. Man sitter även bekvämt och avslappnad efter flera mils touring körning blandad led och lössnö
 
Reactions: håxås

Stövarn

Medlem
24 jan 2019
7
2
3
44
Vännäs
Aj fasen...bara sådär, eller känner du att "den har fått smaka gaaas"? :D
Nja både och, men när den for hade jag kört runt å spårat i ca 10 mil efter oplogade skogsbilvägar å skoterled och skaraföre..
Tror problemet för mig ligger i sekundär variatorn som är bra mycket segare än P-Driven..
Så det blir å byta Helix och sätta dit en starkare sekundärfjäder för att få remmen å sluta ”Ballonga” Då backshiften är ganska dålig med original grejorna..
Och så har jag satt dit en Ultimax 821 Rem som brukar vara en ”problemlösar rem”.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Någon fler än jag som tycker skidorna ”dyker” lite här och där när man friåker?
Har flyttat ut skidorna i bredare läget, ska testas i morrn.. kände att den var så nervös/vickig för min smak