Första skoter blev "Larven" men därefter vilse.

alexanderhok

Ny medlem
21 jan 2019
4
0
1
44
sthlm
Det finns tusen frågor om vilken som är den bästa skotern mm. Jag har läst de första tusen inläggen men bara tappat bort mig än mer.
Född för långt söderut för att ha den erfarenheten jag nu frågar er om. Jag älskar skotrar utan att riktigt ha ägt någon.

Köpte mig spontant en "Larven" för två år sedan, galet kul och galet farligt (med sonen min sittandes framför). Råkade sälja den till en köpglad stockholmare.

Men nu kommer det mer snö och jag måste ha något kul!

Jag har noll erfarenhet av just skotrar utöver larven men i övrigt hyfsat intelligent.

Jag söker en leksak i form av:

gärna inte mkt mer än 15 tusen
lätthanterlig , back känns tilltalande
ej modeller som är populära bland fartglada ungdomar som hunnit köra ner dem

jag skall inte leka genom att hoppa eller race:a mm, utan mer få njuta av den som en 15-åring med en nybliven moppe med dold potential. Jag är ju ändå 40 nu för tiden

Jag är ju en sportbilsälskare av gamla bilar så en retro lockar ju mkt men inser att skruva ute i snön inte finns tid för längre. En originalare i orört fint skick är ändå älskvärt om ni vet med er en som söker ny ägare.
Kan vi köra en turnering med alla svaren till en final tro?

Evigt tacksam för all input jag kan få! Måste ju ändå finnas ett antal som ni sitter på hemma och funderat på att sälja vilka dessutom passar in på min beskrivning.
Var i landet spelar kanske mindre roll, eller!?

Alexander
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är omöjligt att veta vad du vill ha så kolla blocket upp till den summa du kan tänka dig och länka sedan alla modeller du funderar på hit så kan vi bedöma hur hållbar dem är och hur de går i snö.
 

alexanderhok

Ny medlem
21 jan 2019
4
0
1
44
sthlm
Boost, jag håller med dig på alla vis. Insåg idag att back vore önskvärt tex.när jag följde upp den vmax som Vesslan ovan nämnde. Hade jag fått frågan gällande gamla bilar vet jag så mkt om vad jag själv skulle råda till beroende på målbild. Mitt problem nu är att jag inte ens vet vilka märken jag skall sålla bort från början eller frågor som är avgörande. Var det någon tröskel i årtal när man kom in i en ny generation utav skotrar, om du förstår vad jag menar.
Som industridesigner tycker jag att de kortare varianterna ser tilltalande ut vad gäller svängrum och smidighet. Ser jag höjt styre drar jag slutsatsen att man lekt mycket med just den skotern osv. Vmax ovan hade haft 18 ägare vilket skrämmer mig utan tvekan.

När jag bodde i Kenya hade jag en Mercedes G-wagon av den enkla anledningen att det var en drömbil att få äga i sitt rätta element. Här hemma i Sverige under vintern tar jag mig bättre fram med hela familjen i en gammal Audi A2 än många jeepägare, detta för att jag vet hur man gör.
I skoterväg vet jag inte hur man gör utöver sunt förnuft och skulle då gärna ha en skoter som motsvarade en g-wagon, mao marginal.
Drömmen var från början att ha en skoter redo tills det ögonblick stockholm blir totalt lamslaget av snön vilket sker kanske en natt var fjärde år. Då skulle jag dra täcket av och köra genom hela stan om och om igen. Testat med gokart och det var lika kul som man kan tro. Är något äldre idag om det gör någon skillnad?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det gör ingen skillnad, tro mig (snart 50)!

I ditt fall skulle jag tro att det inte spelar någon roll vad du skaffar för skoter MEN om du jämför med exempelvis motorcyklar så kan du få en hint om hur tidigare användare använt dem och vilka de tidigare användarna var.

Dvs flertalet ”häftiga” snöskotrar skall jämföras med motocrosshojar som passerat x antal tonårsägare och därmed är sopslut i allt. Kommer enbart att leda till tråkigheter.

Håll dig därför från alla extremare former av snöskotrar och rikta in dig på ”gubbigare” varianter, dvs de som 99% av kidsen på detta forum aldrig skulle titta åt. Det finns de med mycket motor om du vill ha det men viktigare är att de inte hoppats med och fulmekats med stulna delar i något ljusskyggt garage.

Vill du ha något hyfsat modernt med mycket motor till lågt pris och som kommer att fungera: Kika på en Yamaha RX-1 Warrior från 2004-2005. Ingen lössnömaskin men rejält med pulver, mycket hög kvalitet och tillförlitlighet. Och ljud. Banbrytande när den kom, något gammaldags körställning i jämförelse med nya skotrar men mycket prisvärda och riktigt trevliga att köra led med. De flesta har väl fått bättre mattor idag då originalen var rätt mediokra. Fyrcylindrig sporthojsmotor på 150hk och mycket fint ljud.


Vill du däremot leka motocross fast på snö då är det tvåtakt som gäller med allt vad det innebär av krångel, motorrenoveringar, trasiga elsystem, spruckna chassin etc etc.

Nyckeln till en bra ingång till skoterlivet är att grejorna funkar. Sedan kan du i lugn och ro fundera om du vill skaffa en ny Pro RMK eller nåt annat. Men en dyr hög med delar i ett garage gläder ingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du gillar sköna motorljud och hög toppfart samt låg bränsleförbrukning samt bra hållbarhet så kolla på en Yamaha 700 srx eller de något slöare sxr. De finns i 600 cc och 700cc. Sxr har bara en avgaspipa medans srx har tre. Skillnaden är ca 115hk ur sxr700 och 140 ur sxr 700. De finns även en Viper 700 som har samma motor som sxr 700 men de brukar va lite dyrare. Dessa maskiner har hutlöst bra hållbarhet för o va en tvåtaktare och ett otroligt klipp i mpotorn sam enormnt hållbara variatorer de blir nästan aldrig slut. Framkomligheten är såklart dålig då de är kort och låga kammar såvida inte någ bytt till 38mmm kammar då blir de hyfsade i snö för o va tung o kort.
Du behöver inte va rädd om maskinen gått strax över 1000 mil för som sagt hållbaheten är grym på motor och drivlina.
Jo just 600ab ligger väl runt 120hk och den går ju väldigt bra också.
https://www.blocket.se/boden/Srx_700__98_83314422.htm?ca=4&w=3
https://www.blocket.se/jamtland/Yamaha_SRX_600_1999_82557409.htm?ca=4&w=3&last=1
https://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_sxr_700_83335388.htm?ca=4&w=3
https://www.blocket.se/pitea/Yamaha_SXR_600_02_83088014.htm?ca=4&w=3
https://www.blocket.se/vasterbotten/Sx_viper__02_83167366.htm?ca=4&w=3

Artic cats motsvarighet till yamaha tripplarna är zrt 600 800 och så finns Thundercat 900 1000cc. De är lika hållbara förutom i primärvariator den är slut vid 1000mil om ingen renovering gjorts av dem. Repsatser är dock billiga till dem.
Jag kör en Thundercat 1000 98a men de får man inte under 20000. 900an börjar bli dyr och ovanlig också. zrt 800 eller 600an går som ett gehu också. Alla dessa maskiner är tripplar också.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Viper har faktiskt snarare samma motor som SRX fast med enkelpipa och 120hk istället för 145. Fin motor oavsett. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

alexanderhok

Ny medlem
21 jan 2019
4
0
1
44
sthlm
Fantastiska svar med god info. Precis detta jag behöver får höra och lära mig. Jag håller precis med om vad ni skriver, att hitta en modell som lämnats utanför de fartglada. Sant det där med milen men önskar finna något med få ägare.
Kort betyder alltså tung och svårare att ta sig fram med? Klart att fyrcylindrig vore bra men det kanske är att begära för mkt. Gillar dessa uppslag ni givit mig och följer upp allt samt söker vidare.
Kommer ni på mer eller någon bekant som ni vet skall sälja är jag öppen för förslag.

Vänl
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Ska du ha skotern hemmavid runt stockholm måste jag nog hålla med Hjulboggie att du ska skaffa dig en rx1.
sån kan du hitta för en billig peng och motorn är väldigt pålitlig
 

alexanderhok

Ny medlem
21 jan 2019
4
0
1
44
sthlm
Tack för nya förslag på modeller.

Jo en rx-1:a låter mkt tilltalande måste jag säga, något dyr för min budget men det kanske kan dyka upp en med rätt historia. Gillar fyrtaktare mkt. Känns dock som om jag vill flytta norrut för mer kvalitetstid efter ett sådant köp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
4 takt vs 2 taksmotor .4 taktaren går nästan aldrig sönder före 7000mil (i motorn)och den kan säkert gå längre men så länge håller inte chassit. En tvåtaktare får man va glad om den går 1000-1500 mil och på de flesta maskiner bör kolvarna va bytt vis 600-700 mil.
Men 4 taktarna väger i regel mer än 2 taktare.
Frågan är hur mycket du uppskattar motorgång och ljud? Om du gillar tvåtaktare och vill ha silkeslen gång (för o va tvåtakt) så köp en trippel. Alla märken har tripplar från 90 ivf.
Jag kan rabbla upp en massa tripplar om du skulle vilja ha en sådan. Polaris har flera äldre bra tripplar för under 15000kr och de låter underbart och går bra.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag köpte mig en gammal RX-1 som julklapp , helt underbar motorsång och du hittar ingen hållbarare skoter för tjugo papp .
Går som ett troll gör den också men är troligen hemsk när man kört fast pga vikten , har dock klarat mig hittills .....