Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då var fotstegen klara, blev riktigt stabilt.





Sen börjar jag bli less att den här står i vägen så någon får komma å hämta den..
Skicka ett PM om du är ute efter en sådan, bra pris på den.
 
Reactions: suregom

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
Då var fotstegen färdigsvetsade.
Det som är kvar nu är lite snabbputs och sedan ska då får hänga i pulverlacksungnen ca 12 timmar och ca 150grader för att varmåldras. Detta behövs för att aluminium blir mjukt när man svetsar det och det är många svetsar på ytterröret. Har man inte en ugn så får man bara ha lite mer framförhålling och svetsa ca 6månader innan man ska använda grejen då har styrkan gått tillbaks till ca 90% av ursprunget. Men ugn tar det bara ca 12 timmar...



Man ser även hur det är gjort bak vid dropbracketset. 2st rör som går över dom.

vad kör du för dimension samt legering på rören?
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Blev en del körning vid nyår, maskinen går riktigt bra med fin respons. Hade dock fortfarande lite problem med övervarv, lätt snö då, men hade även övervarv någon gång i våras också dock inte lika ofta. Så jag tänkte då prova lite tyngre vikter + liten annan viktfördelning.
Har nu kört med 10-76vikter och dessa 10 serie vikter som är lite tyngre är frästa precis som serie 11.
Dock har dom exakt samma yttermått som ett par 10-70 vikter, vilket bör innebära att det är en lite tyngre legering i de frästa vikterna och det innebär då att hela vikten blir tyngre överallt.
Så jag har nu utgått från ett par 10-70 vikter som jag har svetsat på så dom väger nu ca 78.5gram. Sen ligger mer massa bakom pinncentrum så förhoppningsvis så ska jag kunna använda en primärfjäder med lägre starttryck med bibehållet tillslagsvarv på ca 4000 och då finns även fler alternativ på sluttryck också.

och till sist en bild på vikterna.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag slet rätt rejält med att få till något vettigt på min maskin. Vart då tipsad om Indy Specialitys variatorgrejer för turbo, och de gjorde en otrolig skillnad på hur maskin gick.
Deras vikter är tuckade för högt inslag. Samt har dom precis som du nu gjort. Lagt den största tyngdpunkten längst ut och jämns viktpinnens centrum eller undertill!
Gjorde en förjävla stor skillnad. Kunde dra ner 2-3gram på vikten och ha samma varvtal jämfört med rooster turbo vikter.
Drog så in i helvete bra med deras kit iaf!

78.5 gram måste vara så in i helvete slöa å sparka igång.

Kul att maskin lirar iaf. Du har inte haft nå fuffens med PC5?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja roostervikterna har jag också en uppsättning av... inte roliga för turbo. Dom blir bara slöa men kollar man på vart vikten ligger på dom så ligger all vikt över centrum och väldigt högt över också så det är inte så konstigt att dom inte fungerar.
Har faktisk kikat en hel del på indy dannes kit, och det är där mycket av designen på dessa vikter är hämtade.
Dock har jag gjort dessa vikter så jag inte ska behöva shimsa om variatorn nu. Nästa uppsättning blir nog med ändrad anläggningsvinkel så vikten kommer ännu mera under centrum.
Jag hoppas att 78.5gram blir något i överkant nu så att jag ev får slipa ner dom något, kul å se vad den varvar med dessa. 10-76 vikterna väger ca 77gram och dom känns inte alls slöa som roostervikterna gjorde vid samma vikt.

Men du bytte helix också va med riktigt slapp fjäder enligt dans och trs kit? verkar som många är sjukt nöjda med dessa, men orkar inte vänta på grejor nu när man ska köra i helgen :)

Inga konstigheter alls med pc5an, inte en tvekning överhuvudtaget.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nyss inkommen från körning, får tacka Janne för snön :)
Har provat en hel del i variatorerna idag, provade först bara att byta vikterna, tillslaget ökade ca 250varv så det det blev lite högt med 180/320 fjädern. Varvade något lågt med 78.5gram, så jag slipade bort 1gram på dom så blev varven perfekt. Bytte även till en 165/310 fjäder så blev tillslaget bättre, skulle nog letat rätt på 150 fjädern som ska ligga någonstans i stugan.. Sen provade jag en annan helix och sekundärfjäder. Hade med med en extra sekundär som var färdig preparerad, för sekundärfjäder är lite jobbig att byta ute i fällt :)
Så nu börjar jag faktisk bli ganska nöjd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Den variatorn som jag hade med som test var den jag bytte ut i höstas för det var någon spricka i den.. tänkte den lär väll hålla en liten stund till.. vilket den gjorde :)



Men inget annat föruton remen gick sönder så det gick bra rätt denna gång...
Så lärdomen av detta kör inte med en variator med sprickor 👍🏾
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Jag gillar att din skoter ser helt orginal ut vad gäller motor, så hade jag velat haft med.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Asker,
Har du funderat något på detta med heat range på tändstiften och hur mycket effekt som tas ut. NGK rekommenderar ju att gå ner en heat range för varje 75-100hk som man adderar på motorerna.

Något du reflekterat över? Du kanske kör andra stift än org bpr9es?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Man blir dålig på att uppdatera när man bara kör :)

Men nu har man äntligen tagit tag i att byta spridarna. Blev lite tomgångsmappning för att det skulle bli bra men i resten av registret fungerade det fint att bara ändra i skillnad i procent för spridarna. Köpte bosch 980cc spridare (680g/min) och original är 500g/min.
Nu har jag inte hunnit köra så jätte mycket med dom nya spridarna men den känns som den går ännu bättre, framför allt så får den inte för mycket soppa på fullgas längre, vilket blir problemet när man maxar en spridare. Efter ca 90% "duty cycle" så ger spridaren ca 20% mer soppa, så det blir svårt att ge exakt rätt mängd vid full last.



Blev nya kontakter och sladdar till spridarna då det är andra kontakter på dessa spridare. Sen har jag lindat in sladdarna med kabelstrumpa, lika som sitter original.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skrev i någon annan tråd att jag var nöjd med hållbarheten på vforce 3r, men tar helt tillbaka det iallafall på en turbomaskin som man matar soppa via vevhuset.
Problemet är att gummit som tätar mot reedbladen inte tål bensin, att tätningarna runt om inte tålde bensin har jag fått tips om tidigare så det visste man.
Så dessa korgar är bara att kasta... nu sätter jag i original från pro-ride för dessa håller så länge man kör dubbla reeds på de yttre läpparna.


På en vanlig maskin så föredrar jag vf 3r...
 
Last edited:
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Helt otroligt värdelöst att oringstätningarna inte tål bensin teknikerna på v-force har nog drogproblem :) Jag menar att tillockmed jag som inte är tekniker skulle ju satt in silikonbaseraerade oringar som tål både bensin och etanol..
Men enfråga vart kan man köpa lösa reserv v-force korgar till sin maskin jag har nämligen fått sönder en rel ny v-force 3 korg och hittar inte reservkorg? Just nu kör jag två v-force korgar och en org korg med Boyesenblad .Jag bestyckar in varje cylinder för sig så de gör ingen skada men jag skulle vilka köpa en lös v-forekorg.
Jag hittar bara komplett sats med tre korgar till Thundercat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Helt otroligt värdelöst att oringstätningarna inte tål bensin teknikerna på v-force har nog drogproblem :) Jag menar att tillockmed jag som inte är tekniker skulle ju satt in silikonbaseraerade oringar som tål både bensin och etanol..
Men enfråga vart kan man köpa lösa reserv v-force korgar till sin maskin jag har nämligen fått sönder en rel ny v-force 3 korg och hittar inte reservkorg? Just nu kör jag två v-force korgar och en org korg med Boyesenblad .Jag bestyckar in varje cylinder för sig så de gör ingen skada men jag skulle vilka köpa en lös v-forekorg.
Jag hittar bara komplett sats med tre korgar till Thundercat.
Går mig veterligen bara köpa lösa blad, korgen anser dom väll att den aldrig ska gå sönder. Och går den sönder pga av kolvras eller bensin :) något så brukar bladen också ryka så då är det ny komplett som gäller. Annars är det väll bara å maila till mototassinari och höra om man kan få köpe endast en korg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har fått många frågor på hur man adderar en map-sensor till en powercommander som saknar detta.

Denna bild visar vart i kontakten från ecu man måste sno jord och +5v till map-sensorn.



Så pinne 24 från ecu kontakt till pinne 3 på sensorn och pinne 6 från ecu till pinne 1 på sensorn.



Pinne 4 från sensorn in på 0-5v input på powercommandern, (orange kabel på bild).
Inkopplingen med tunn kabelstrumpa är map switchen, så man kan ha 2st olika mappar inlagda.



Kontakten hade jag redan från någon gammal kabelstam. Men kontakten är vanlig så många bil trimfirmor har dessa. Bosch nummret på sensorn som jag använt är 281002845.
Alla inkopplingar görs i powercommander kablaget, så man rör inte original kablaget i skotern.

 
Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Kul med uppdatering, tyvärr blir det ju mindre och mindre av det på forumet ☹ en fundering som du kanske redan förklarat i tråden, på din pro ride körde du ju med ViPec styrsystemet, finns inte den till axys 800an eller vad är anledningen till pc5? Lät ju för några år sedan som att vipec systemet var framtiden inom 2takt turbo :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kul med uppdatering, tyvärr blir det ju mindre och mindre av det på forumet ☹ en fundering som du kanske redan förklarat i tråden, på din pro ride körde du ju med ViPec styrsystemet, finns inte den till axys 800an eller vad är anledningen till pc5? Lät ju för några år sedan som att vipec systemet var framtiden inom 2takt turbo :)
Ja det stämmer bra att det kördes med vipec till pro-riden, och den ska passa även till axysen men det finns vad jag vet ingen som har fått ordning på styrningen till oljepumpen och avgasventilerna. Sen så blev vipec för polaris nerlagt för ett bra tag sedan så det är svårt att få tag på dessa. Sen är inkopplingen verkligen inte enkel. Sen strax efter att vipec kom så började man flasha om original ecu, men det är inget som är öppet för hemmafixare om man vill göra egna ändringar. Så när powercommander började med tändningsjustrering så är det egentligen det enda alternativet för hemmabyggen, sen finns dom även klara med map-sensor, så det bara är plug-and-play....
Största fördelen med vipec är loggningen, går snabbare att hitta fel i mappningen. Men jag tycker man har klarat sig riktigt bra med bara afr, tändstift och knacksensor. Finns loggnings utrustning till pc5 också men det blir väldigt dyrt om man ska ha allt som behövs för det.
Men då hade jag en bra grundmapp att utgå ifrån sedan vipec tiden, så jag översatte den till powercommander + lite andra parametrar och sedan finjusterat utifrån det.
Så framtiden för 2t turbo är helt klart om flashade original ecu.
Rent praktisk funkar pc5:an minst lika bra som vipec att köra turbo med.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Håller på för fullt att fixar i ordning maskinen inför vintern. Det blir total genomgång, ur med motorn för att byta packboxar på veven och kolvar. Samt nya motorkuddar. Samt massa annat.

Ett litet tips för att få handtagen att sitta fast hela vintern, de brukar annars börja snurra vid vissa fören och det är inte kul.
Ta tryckluften och blås av handtagen, sen linda på ett lager hockeytejp sådan klibbig. Kör med några mm överlapp.



Sen spruta på bromsrengörning över tejpen så den blir mjuk och slemmig och inuti handtagen så dom blir helt rena.
Sen är det enkelt att dra på handtagen, låt dom sitta några dagar så sitter dom som berget sen.