Axys Trim

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Hej har precis inhandlat ett stage 3 från motorhuset, de nämnde inget om dubbla pakningar, inte så kunnig på detta, men rekomenderas det att köra med två alltså?
Då måste du kontakta motorhuset och fråga om de måste va dubbla packningar och viket bränsle de är tänkt för. För om du monterar med bara en packning och de ska va två riskerar du att kolven slår i toppen och de kan bli för högt kompförhållande så den spikar sönder kolvarna.
Eller följer det med en tjockare bottenpackning?
Jag kollade motorhusets steg 3 kitt och de står inget om kompförhållande eller vilken soppa man kan köra ej heller något om bottenpackningar.
Har du kittet hemma de kan ju stå i beskrivning hur många packningar de ska va eller total tjocklek.
Jag skulle inte montera något trim utan att veta kompförhållande på toppen med en viss höjd på cylindrarna de är ju helt avgörande för vilken soppa man ska köra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då måste du kontakta motorhuset och fråga om de måste va dubbla packningar och viket bränsle de är tänkt för. För om du monterar med bara en packning och de ska va två riskerar du att kolven slår i toppen och de kan bli för högt kompförhållande så den spikar sönder kolvarna.
Eller följer det med en tjockare bottenpackning?
Jag kollade motorhusets steg 3 kitt och de står inget om kompförhållande eller vilken soppa man kan köra ej heller något om bottenpackningar.
Har du kittet hemma de kan ju stå i beskrivning hur många packningar de ska va eller total tjocklek.
Jag skulle inte montera något trim utan att veta kompförhållande på toppen med en viss höjd på cylindrarna de är ju helt avgörande för vilken soppa man ska köra.
Ingen risk kolven tar i toppen eller att kompet blir för högt.
De flesta trim-låghöjds polaris toppar brukar vara något lägre komp än original.

Att man ev kör dubbla packningar är för att ända porttiderna något och den lägre kompen behöver inte vara en nackdel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Hittade denna info länk om slp kitten även steg 3. Där står det att de är gjorda för macksoppa 91 okt usa soppa,, då bör man köra 98 okt de kan ev funka med 95 också.
Om du köpt kittet för lågland dvs från 0-300fot så kan du köra 98 okt och förmodligen 95. Om du däremot köpt för högre höjd kan du inte köra havsnivå för de topparna har för högt kompförhållande. De stod inget om dubbla bottenpackningar men de måste du fråga motorhuset om eller läsa beskrivning.

https://www.snowtechmagazine.com/stage-tuning-polaris-axys-800-starting-line-products/
 
Reactions: suregom

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Tänkte köpa en SLP topp till min Axys från Motorhuset för något år sedan. Dom rekommenderade dubbla cylinderfotsoackningar för att det skulle fungera. Varför undrade jag, fick till svar att klämspalten blir för liten annars. Dom nämde inget om några porttider. Avstog köpet och köpte en SSI topp istället kör med enkel cylinderfotspackning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Tänkte köpa en SLP topp till min Axys från Motorhuset för något år sedan. Dom rekommenderade dubbla cylinderfotsoackningar för att det skulle fungera. Varför undrade jag, fick till svar att klämspalten blir för liten annars. Dom nämde inget om några porttider. Avstog köpet och köpte en SSI topp istället kör med enkel cylinderfotspackning.
De är dåligt om de inte skriver det på hemsidan ,de står ev i beskrivning som följer med (får man hoppas) men de är ju lite segt också för då måste man vänta på en best extra packning också.
Jag skulle även mäta upp klämspalten för att själv avgöra om den är för tight men även om den är safe så kan kompförhållandet och squishfart va för hög så den spikar på 95okt.
 
Reactions: Emil Linde

TonyTony

Medlem
4 feb 2014
10
1
3
arvika
Tack för alla svar, ska ringa nu till veckan ang pakning så får vinse vad de säger.
Funderade lite på vad man kan förvänta sig för varv på maskinen eller vad den bör varva, nu kör jag ett speedtech kitt, kommer få en ny helix efter jul för att anpassa mot steg 3. Har inga mer uppgifter tyvärr på speedtech adrenalin kittet.
Kommer också endast köra pipa mot orginal ljuddämpare, tror/hoppas det inte påverkar allt för mycket
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Min erfarenhet av dessa är att de inte hjälper. Det som dock hjälper mycket är nya fräscha pro-ride motorkuddar. Särskilt om du har kört maskin en bit. Axys kuddarna är lite för små & veka.
Jag kör SLPs torque arm och ska ja vara ärlig så känner jag ingen märkbar skillnad alls.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Min erfarenhet av dessa är att de inte hjälper. Det som dock hjälper mycket är nya fräscha pro-ride motorkuddar. Särskilt om du har kört maskin en bit. Axys kuddarna är lite för små & veka.
Är det inte egentligen så att ”torque” armen håller motorn på plats och hindrar den från att vridas för mycket och därav tappa linjering? Kollade min ”arm” och bussningen var ganska slut och förskjuten vilket (tror jag) medfört att jag tappat linjering. Motorkuddarna såg fina ut men där är det ett litet spel så det skulle nog bli en förbättring med hårdare eller tightare kuddar.

Synpunkter på spekulationen?
 

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Ja det finns burkar med "normal" ljudnivå som tex slp, men dom låter mer än original och det är det som är problemet. Finns ingen eftermarknadsdämpare som är tystare än original.
SLP burken till Axys låter som fan speciellt på full gas. Finns tystare burkat isåfall.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Ni som åkt 800 axys 155" med 3" matta och kedjehus, var har ni bestyckat variatorerna med??

Är inte helt nöjd med min. Sitter ett VMC v-kit med Mtx 71 viktade till 74 och en 180/320fjäder. Helix, ingen aning för de är bortslipat alla markeringar förutom A och B åh fjäder är en 160/240. Har även Jawspipa monterad.

Har inte tittat över drevningen än men känns som att de finns mer att hämta. Kappkörde tvärt mot kompisen som har UTMAB vkit. Visserligen en skoter med beltdrive och serie 6 mattan. Och skotern har SPI pipa. Jag fick stryk med 2skoterlängder från start och sedan drog han ifrån lite hela tiden.

Jag upplever att MTX vikterna är helt döda när skotern klivit upp i varv. För de matar 0. Hade en axys -16 som jag hade Epi bellybuster 68, 140/320 fjäder, 56-44 Helix och 160/260 fjäder och de grejerna fick skotern att leverera betydligt mer än vad min gör idag. De grejerna är ungefär lika som sitter i kompisens förutom lite skillnad på fjödertryck.

Så ni med 800 3"matta och kedjehus, vad hade ni för grejer? 😊
Pratat lite med Anders på utmab och fick tips om Roostervikterna att dom ska funka bra när man åker kedjehus.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tyvärr är det svårt att ge bra tips på förbättringar när man inte vet vad det är för helix... kan ju vara så enklet att det skulle räcka med att byta till det andra spåret i helixen. Men vad varvar maskin då? Jawspipan vill ha bra med varv.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Tyvärr är det svårt att ge bra tips på förbättringar när man inte vet vad det är för helix... kan ju vara så enklet att det skulle räcka med att byta till det andra spåret i helixen. Men vad varvar maskin då? Jawspipan vill ha bra med varv.
Ja de kan vara så enkelt, men vet ju inte alls vad de är för grader annat än de står läge A och läge B. Om de varit en customhelix hade jag förstått man skrev läge 1 och 2, men har jämför med helixen jag har liggande 56-44-36 och den se väldigt lik ut. Ska rita upp mer noggrannt och jämföra.

Den har varvat 8550 tills igår på väg hem då tappade jag 250rpm. Misstänker att primärfjädern är trött för motorkuddarna känns bra. Den har gått 120mil nu.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Annars kan du ju slå Edvard en signal och diskutera med han.

Vill minnas att han skrivit att det ingår support på kitten han säljer.
 
Reactions: Henka023

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Ni som åkt 800 axys 155" med 3" matta och kedjehus, var har ni bestyckat variatorerna med??

Är inte helt nöjd med min. Sitter ett VMC v-kit med Mtx 71 viktade till 74 och en 180/320fjäder. Helix, ingen aning för de är bortslipat alla markeringar förutom A och B åh fjäder är en 160/240. Har även Jawspipa monterad.

Har inte tittat över drevningen än men känns som att de finns mer att hämta. Kappkörde tvärt mot kompisen som har UTMAB vkit. Visserligen en skoter med beltdrive och serie 6 mattan. Och skotern har SPI pipa. Jag fick stryk med 2skoterlängder från start och sedan drog han ifrån lite hela tiden.

Jag upplever att MTX vikterna är helt döda när skotern klivit upp i varv. För de matar 0. Hade en axys -16 som jag hade Epi bellybuster 68, 140/320 fjäder, 56-44 Helix och 160/260 fjäder och de grejerna fick skotern att leverera betydligt mer än vad min gör idag. De grejerna är ungefär lika som sitter i kompisens förutom lite skillnad på fjödertryck.

Så ni med 800 3"matta och kedjehus, vad hade ni för grejer? 😊
Pratat lite med Anders på utmab och fick tips om Roostervikterna att dom ska funka bra när man åker kedjehus.
Kör belly b 68 vikter 140/320 o svart lila sekundärfjäder. Mountsin speedshop helix. Bmp pipa. Detta funkar bra runt 8-900 möh. Har runt 83-8450. Hemma på 2-400 möh kör jag 10-70 vikter.

Grymt bra att logga med Bullydog när man jobbar med variatorerna.



Det är enkelt att rita en mall av helixen o jämföra med gradskiva mot en ”0” :a, dvs en helix som du vet vinkeln på. Slutvinkeln brukar i alla fall vara hyfsat enkel.



44 i slutvinkel låter trist? Det är ju ingen lakeracer eller?? Även om du kompenserar med hård sekundärfjäder känns det som att du tappar backshift.



Tror 40-42 i slutvinkel är ganska optimalt för Axys om man gillar att busa i skogen. Visst kanske man tappar lite acceleration på led med 40 vinkel mot 44. Dock blir ju skotern mycket roligare att köra när det svarar hela tiden.



Har loggat en del med bullydog och det jag kan se är att om jag kör 70 vikt mot 68 får jag lite högre trackspeed men jag får mycket roligare respons med 68 vilket känns roligare.
 
Reactions: pangpung

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Min erfarenhet av dessa är att de inte hjälper. Det som dock hjälper mycket är nya fräscha pro-ride motorkuddar. Särskilt om du har kört maskin en bit. Axys kuddarna är lite för små & veka.
Passar pro ride kuddarna rakt av alltså? Man behöver inte byta fästet?
 
Reactions: ersdahl