Köpråd Polaris 550

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Sitter och letar skoter åt grabben och har fastnat för rmk 550 trail.
Har hittat en 07 som jag är lite intresserad av .

Men googlar man runt på amerikanska forum så är det inte alls någon rolig läsning, skotarar som skär efter bara några mil .

Nu ska visserligen denna skoter ha uppgraderingen med Nikasil kolvar som kom 07 men vad man läst ska problemen inte vara helt borta

Problemet verkar enl de flesta ha med långvarig körning i jämn låg fart så att skotern nyper pga för lite bensin i samband värmeproblem.

När jag kollar svenska forum så hittar jag inte inga med liknande problem .

Är detta ett problem dom mest haft pga höjdskillnader?


Vågar man köpa en 550 utan att få en mängd problem ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ställ in förgasarn lite åt fetare hållet så bör den inte kunna skära. De låter som Polaris snålbestyckat den för mycket helt enkelt. Skruva på luftblandarsskruven så den går så fett som möjligt på tomg och krypfart utan att sura allt för mycket ,,skruva in den så går motorn fetare. Om den inte reagerar på luftskruven gå upp ca 10% i lågfartsmunstycke och börja om med inställning av luftskruv.. Höj även trottelnålen 1-2 clips så går den säkert/fetare på alla gasutslag upp till halv gas.
Jag tror inte de skär lättare på hög höjd för motorer med förgasare utan höjdreglering av bestyckning går bara fetare o fetare ju högre man tar sig. Jag vet dock inte om denna modell har höjdreglerad bestyckning?
 
Reactions: Silly Bear

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Modellen med elstart (kanske bara finns med elstart?) Är siochså med just elstarten.

Fixa/lagat 5-6 sådana där bendixdrevet tagit tugga av startkransen som i sin tur kramats med variatorerna.

Kanske är ide att kolla på ialalfall, för att undvika dyr-downtime.

Dålig konstruktion, med dåliga materialval?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
inte haft någon som skurit, intalar mig att den borde vara sågott som lika idiotsäker som vilken "500 fläkt" som helst. Brukar hålla bra bara de får olja, om även kanske på den feta sidan.