Mitt bygge av ett eget släp från en husvagn.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Detta är ett forum med väldigt många intressanta projekt, så jag tänkte visa mitt.
Det började med att jag hade en husvagn stående som jag tänkte sälja för att köpa ett släp istället.
Hittade fukt i den, och ännu mera fukt... så jag slaktade den till småbitar och sålde den i delar istället.
Till slut var jag nere vid chassiet som var väldigt friskt och bra, så då fick det bli grunden till mitt släp.
Jag hade redan tidigare kollat upp en hel del vad det gäller regler för att regga om den till släp, och pratade en hel del med en besiktningsman jag träffar varje vecka.
Tips nr 1.. avregistrera inte husvagnen.. registreringsbesiktningen är lättare om den fortfarande finns i registret.
Mitt släp jag byggde i somras fick behålla sin identitet, så det är fortfarande en Solifer Artic från 1989, fast med en annan påbyggnadskod.
Tips nr 2... om ni vill typa upp vagnen till en högre totalvikt, så gör det medans den fortfarande är en husvagn.. kolla med tillverkaren om dom kan skicka intyg på axel, kulhandske och bromsar.
Dom flesta är hjälpsamma så länge det är en husvagn, men dom hjälper inte till om den är ombyggd.
I mitt fall så klarade axeln bara 10 kg mer än vad den redan var typad för, så det kändes onödigt.
Tips nr 3.. Kontrollera att typ-skyltarna finns kvar på axeln, på kulhandsken och även på baksidan av bromssköldarna, utan dessa så blir den inte godkänd.
Dags att börja bygga..
 

Attachments

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Klart, men det blev en kompott av delar anpassade för flera olika bilfabrikat.
Jag utgick från delar som används för att bygga flak på lätta lastbilar.
Längsgående hjälpramen är till Mercedes, Tvärbalkarna är till Citroen.
Kantlinorna på sidorna är Ford, och fram och bak har jag använt sidor från Vw transporter som jag har kapat ner till rätt bredd.
 

Attachments

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Då rev jag allt igen.Rengjorde och målade om chassiet med svart hammarlack, fyllde ramen med rostskydd.Byggde om den bruna bakljusrampen från husvagnen och egna fästen till baklampor från en Scania lastbil.Drog även 13-polig el för att kunna använda mig av 15+ och 30+, dimljus och backljus.
 

Attachments

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Dags för besiktning..
Ny golvskiva, en 18 mm tjock hel skiva utan skarvar.
1200 kr för en omregistrering från husvagn till öppet släp, ett par timmar senare var det en kontrollbesiktning för 379 kr.
Godkänd, med beröm... var till och med en som ville köpa släpet av mig i besiktningshallen....
Resultat.. lastyta, 4,40 * 2,17 cm. viktfördelningen är optimal med 2.2 m lastyta både framför och bakom axeln, och ett kultryck på 48 kg olastad.
 

Attachments

Reactions: trixa

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Numera även kompletterad så att det finns 4 sidomarkeringsljus på varje sida varav varannan även fungerar som blinkers.
Totalvikten är 1090 kg och maxlasten hamnade på 685 kg.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
snyggt byggt, fräsig kärra 😁
Lastytan och vikten känns lite som ett mellanting för ett skotersläp kanske, rymmer du fler än 2?
Men riktigt snyggt bygge!
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har inte testat att lasta någon skoter, men jag har kört en hel del virke då jag håller på att renovera huset.
5.5 meter reglar är inget problem eftersom släpet är 6.1 meter totalt.
Jag har använt mig av mycket led-belysning och har nästan 6000 lumen i backljus monterat fram på släpet.
4 sidomarkeringsljus på varje sida varav hälften även fungerar som blinkers.
Backljusen och sidomarkering som blinkers är bra, men det är en tolkningsfråga om det är lagligt, men det är besiktigat och godkänt i alla fall.

Ville bara visa att man kan bygga billigt och bra, och ge ideer till andra som behöver lastyta.
Och med billigt menar jag att min byggkostnad hamnade på 4 siffror inklusive regbesiktning och vanlig besiktning.
 
Reactions: antonbc

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Fantastisk snygg lösning på balkarna :) det måste jag kopiera rakt av.

Kan du peka mig lite i rätt riktning var jag får tag på dessa grejer. är i starten att bygga en själv då jag fick min fars gamla cabby 535 som taket rasade in på i vintras.
har rivit ner den och ska börja bygga ramen
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Gjorde samma sak! Mkt bra grej! Samma för mig 1050 totalvikt. 650 lastvikt. Lite synd att man inte har högre totalvikt men så är de. Mitt tips till alla är att inte köpa för gammal vagn. Jag fick tag i en vagn som man måste gå ur bilen o lägga i en spärr för att kunna backa. I min mening förbaskat drygt många gånger. Lastyta 4.8m x 2.3m får plats 3st långa maskiner utan problem. Har även byggt tipp på denna.
 

Attachments

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hestra.
Precis som Undie skriver så byggde jag på det chassie som blev kvar av husvagnen jag slaktade.
Undie.. Allt mitt material kommer från en påbyggare för lätta lastbilar, Det finns en hel del företag som bygger flak och skåp till i princip alla märken.
Det är därför jag har Citroens tvärbalkar och Mercedes längsgående hjälpram, eftersom dom passade mitt husvagnschassi bättre.
Så sök på påbyggare för lätta lastbilar :)
 
Reactions: antonbc

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
k-len, du har helt rätt att det var på grund av att jag redan ägde detta chassi.
MiQuel.
Snyggt, ditt släp är lägre än mitt och därför säkert lättare att lasta en skoter på.
Men jag kunde inte bygga lägre än vad jag gjorde på grund av reglerna för belysningen bak, mina lampor hade hamnat för lågt för att det skulle bli godkänt.
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Tack du! Ja de finns nog fler sätt att bygga släp på än va de finns släp. Byggde släpet så lågt som ja kunde bara för att få tyngdpunkten så lågt som möjligt. Så här i efterhand är det lite saker jag hade gjort annorlunda men en sak jag ej ångrar är tippen, helt klart värt extra besväret. Men de får duga som första bygge :)
 
Reactions: honda600e