Är e-tec för mig? Samt förslag på köp

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,

Jag ska köpa ny skoter i eller innan vintern och tänker lägga 45-55k.

Har sedan tidigare funderat på en skoter med e-tec motor då dessa drar mindre bensin men blev nu lite tveksam när jag googlade lite och fick upp ”många” problemtrådar.

Skotern kommer stå i stugan som ligger 50mil bort och jag är uppe ungefär 4-5 helger på ett år. Då vill jag ha en fungerande skoter.

Om något skulle hända så har jag knappt tid att lämna den på verkstad i sälen och skulle jag ta hem den till Borås så finns det egentligen ingen där som kan meka med snöskotrar.

Är en vanlig två-takt mer driftsäker än en med e-tec?

I övrigt blir det en del ledkörning men jag vill också kunna köra lössnö, nuvarande f6:a är inget vidare på det. Kanske 50/50

Vad för skotrar, varumärke och modeller skulle ni rekommendera?

Vill gärna ha en lite sportigare och gärna möjlighet till en Click-on dyna med.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Håll dig till 600cc om du är osäker. E-tec 600-orna verkar tämligen enkelt gå över 1000 mil utan större bekymmer, oh jag vet dom som gått närmare 2000mil.

En Renegade bör vara perfekt, dom går förvånansvärt bra i snön. Annars så en Summit 146" går säkerligen också bra.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Jag fastnade i en annan tråd där polaris switchback assault kom på tal. Där verkar jag kunna hitta 13-14 års modell för 50-60k. Läste lite på nätet och det känns som ”rätt” maskin. - någon som har erfarenhet om ATG köpa till extra liten dyna? Priser och installation?

Sen tycker jag att renegaten ser riktigt intressant ut också. Dock hittar jag ingen nyare med 600cc inom prisklassen. Men det kan ju se helt annorlunda ut i vinter
 
Reactions: Mr snow

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Utbudet på maskiner brukar öka närmast lavinartat från okt/nov, så ha lite is i magen.
Aktiviteten i forumen ökar också därikring.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Som sagt var så oavsett märke så är alla problem mindre på 600 än 800 och driftsäkerheten motsvarande högre.

50-60k bör du kunna hitta en rätt ny Renegade 600 för framåt skoterns dag, men swb-assaulten är ingen dålig skoter heller.
 
Reactions: Mr snow

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Jo jag vill minnas att det i vintras när jag började kolla så fanns det hur mycket skotrar som helst. Blir intressant att följa dessa.

Det är med click-on dynor. Ver ni om det är något man kan få till alla sorters skotrar?

Skoterns dag, har missat det. Vad och när är det?