Lasta flakkälke på bästa sätt

Rutger

Medlem
14 feb 2016
14
0
1
Stockholm och Norra Norrland
Det blir inom kort en fjällresa och denna gång tänkte jag ta med mig kälken med framförallt bränsle. Sedan blir det någon STF-stuga vid Saltoluokta/Singi/Ritsem/Pieske eller annan plats som utgångspunkt för långa dagsturer. Jag har tyvärr ingen packkälke men en lång och rejäl flakkälke med plastbelag.

Hur lastar jag denna på bästa sätt med ca 80 l bränsle? Kul om det sitter på palts och att kälken inte går sönder halvvägs:) Övrig packning är relativt lätt i jämförelse. Tyvärr har jag inga plastbackar på plats.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Frågan är om du kan räkna med att det är just något skoterföre kvar efter vädret vi haft sista två veckorna........
Fast det är klar ända där upp kanske det funkar än.

Stadiga dunkar brukar ju gå bra att spänna fast. I värsta fall får du spika/skruva fast en sarg runt kälken och kanske ett par avdelare så du kan skilja de olika lasttyperna åt.
Åk på biltema och köp ett gäng surrningsöglor och skruva fast med genomgående skruvar lite här och där.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Såg ju ordentligt blött ut i Arjeplogsfjällen nu iallafall, smält mycket snö senaste tiden..
 

Rutger

Medlem
14 feb 2016
14
0
1
Stockholm och Norra Norrland
Bor man söderut är säsongen förstås över. Inga problem att åka skoter på mycket snö uppe i fjällen fram till början av juni. Förstås inte puder men ändå fantastiskt facket och trevligt.