Hardcore Evo eller alpha one??

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag skulle valt Hardcore Evo.

Tror inte på Alfan, iallafall inte om man vill åka brant.
Tänker mig att den kommer halka ner med baken när mattan viker sig.
Likaså att den kommer kännas inkonsekvent, liknande t-motion.

Men åker man inte riktigt brant är det nog en fin maskin.
Likaså om man är sugen att chansa lite och testa nåt nytt.

Har inte testat nån Alpha, så det är bara mina teorier.
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Hur tror ni den funkar vid hårdsnö/skare på skrå? Är det nån chans att mattan ska kränga av eller vändhjulen ska ta stryk.
Finns det drag till evo/alpha one, endast för packpulka?
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Är ju samma chassie som de övriga så vill du ha drag är det bara sätta på originaldragbågen. Skulle passa mig för att använda Chilly options drag då de valsat ut tunneln tunnare från -17.

Skare på skrå kan jag tänka mig att en konvetionell boggi fungerar något bättre.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jösses...
Ok.
Omformulerar mig.

Mattar vrider sig gentemot chassit runt monorailen.
https://www.youtube.com/watch?v=m5wfDX0Wa74

Hur tror ni det blir att skråa på lite hård snö när mattan beter sig på detta vis?
Andreas andas! Kommer köpa in ett par för uthyrning till nästa år så då kan vi prova och se om våra teorier stämmer. går allt väl så kommer vi ha en provkörning på våran fäbod fredagen innan valborg.

Det jag hört av dom som var på snowshooten så var många rädd för att den skulle bete sig som t-motion boggien, men enligt dom som var där och körde så var den mycket stabilare än skidoon. Nu är detta ord från folk som är färgade arctic cat så en liten nypa salt får man nog ändå ta det.

Är du en latjolajban åkare som åker ett par helger varje år och mest myser omkring på myrar och kör lite lättare klättring så tror jag alphan kommer vara din melodi, dock är du enbart ute efter dom brantaste skrååken så har jag väldigt svårt att tro att du kommer få någon stabilitet med monorailen.

men som sagt detta är bara teorier från en som inte provkört alphan
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Nu har inte jag någon personlig erfarenhet av T-motion eller Alphan MEN T-motion har en mekanisk ledad del i boggin som tiltar den. Är det som gör att bakdelen kan halka ner. Alphan är fast men smalare boggi som gör att det är flexet i mattan som är den ledande delen vilket borde göra den mer konsekvent i uppträdandet däremot kan jag tänka mig att mattan tar mer stryk. Sen så har den en typ av centerdrivning som ser riktigt fin ut som centrerar mattan och får den att hållas på plats
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Men visst har dom lovat provkörning under Hardcore-camp? Återförsäljarna lär ju få prova den nu i veckan iaf. Sen var det väl provkörning också på en visning i riksgränsen anordnad av någon norsk åf
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Jag har då kört Alphan, och till er som funderar så är det bara att satsa på Alphan!

Mattan följer backen = Grymt grepp. Det är faktiskt en stor skillnad mot den traditionella boggien.
Led = märker inte någon som helst skillnad på att de faktiskt är singel skena.
Maskinen var väldigt förutsägbar på skrå. När man satt den i en riktning hålls den riktningen tills du vill ändra den. Den är så enormt smidig, inte testat en maskin som har så lätt för att svänga som den här.

Det enda är att man som förare behöver göra mycket mindre input för att maskinen ska göra det man vill. Så det är lite ovant till en början men man vänjer sig fort och då faller man helt för maskinens karraktär!

Går bara att älska den här maskinen och är så glad att Arctic Cat vågar testa något nytt. Helst när dom verkar ha prickat något riiiiktigt bra!

Tveka inte! Alpha kommer vara maskinen att slå!
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Testade limiters på en av mina t-motion boggis och upplevde trots min skepsis att skotern blev betydligt mer förutsägbar vid kurvtagningar och att den gick att sidehilla mindre slängigt. Såg en youtubevideo när dom torrbröt en alpha och det ända jag kan tänka mej är att den är jättelättbruten men måste ju vara skitsvårt att köra där man behöver precision. De officiella filmerna visar ju bara snurrkörning och sidehill i väldigt öppen terräng.
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Hur är den då du ska bryta tillbaka den? Kan man sita å köra avslappnat eller mpste man hela tiden vara " vaken" så som ned t-motion.. som ex: du sitter 2 på skotern å den bakom lutar sig lite på sidan för att titta på sidan om han som kör.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Hjulet är ju likadant i boggien från 2016 på ac.
Hörs vara ett jävla driv i mattan på alphan. Speciellt på skrå jämfört med vanlig matta, nu börjar det vara endel som provkört. Dock inte jag än...