Summit XM "Team Fjällbjörk"

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Varför kör du med snorkelinsug?
För att jag plcokade bort orghuven där luftburken sitter fast, och för att få luft till den andra burken på spjällhusen valde jag denna lösning, Mountain fit hoods har nu tagit fram en cleanare lösning likt orginal och som bara väger något hekto.

Har du hunnit prova lyset nåt ?
Har inte varit och kört när de är mörkt ännu, men vi lastade av i mörker och det verkade lysa förvånansvärt bra faktiskt, inte lika bra som original men helt klart godkänt.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Bild på hur led lampan lyser. Första bilden led, andra bilden pro rmk med heljus på


Sent from my GT-I9105P using Tapatalk
 

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Det där var ju inget vidare lyse!
Du skulle haft en hjälmlampa/cykellampa du kan sätta på hjälmen när du väl men också på styret.
Titta i min projekttråd och se hur bra lyset det faktiskt är för nästan inga pengar alls.
 
Reactions: trixa

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Det där var ju inget vidare lyse!
Du skulle haft en hjälmlampa/cykellampa du kan sätta på hjälmen när du väl men också på styret.
Titta i min projekttråd och se hur bra lyset det faktiskt är för nästan inga pengar alls.
Har du nån länk till ditt lyse och pannlampa?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Det där var ju inget vidare lyse!
Du skulle haft en hjälmlampa/cykellampa du kan sätta på hjälmen när du väl men också på styret.
Titta i min projekttråd och se hur bra lyset det faktiskt är för nästan inga pengar alls.
Det lyser fullt tillräckligt för mitt ändamål, alltså för att hitta hem om det hinner mörkna, kör inte och leker då det är mörkt ändå så. för 150 kr så är jag nöjd.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hej igen alla, maskinen har nu gått genom inkörningen på 16 mil, väntar på variatordelar och hoppas att dessa ska dyka upp innan jag åker upp igen på fredag.

Än så länge väldigt nöjd med hur maskinen går, har inför denna helg ställt om dämpare i boggien för att försöka hålla ner skidorna lite mer.

Har även plockat kränghämmaren och ställt på framdämparna nästan till max, blir kul att testa. Skidorna är flyttade till bredaste då den är nog lättbryten som den är.

Men tänkte jag skulle göra om snorkeln lite, någon som har något tips på en hållare till snöfiltret? Har idag en hålborrad glykolflaska som är väldigt flexibel. Men något mer seriöst är ju inte fel, har kikat på uni filter men är väldigt tveksam att dom har nog med luftflöde, vad använder ni andra, flexibel och gärna vinklad så jag får in den närmare huven.

[video=youtube;dLNps8HtvcU]http://www.youtube.com/watch?v=dLNps8HtvcU[/video]
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Den verkar ju helt klart gå som den ska även utan luftburk.
Hur mycket kostade mountainfithuven med frakt tull osv?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Den verkar ju helt klart gå som den ska även utan luftburk.
Hur mycket kostade mountainfithuven med frakt tull osv?
Jodå, den går riktigt bra. Väntar bara på mina variatorprylar så jag får riktig skjuts i maskinen, lite sävligt med orginalprylarna.

Hade hemma huven inkl allt för ungefär 2400 kr
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nu har jag ju inte letat så mkt. men jag tycker de e lite sällsynt med Summit XM videos. Hur som helst så ser den ruskigt mysig ut att köra, nästan lite väl lätt ibland :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vad sätter du i för prylar?
Kommer kasta i grejjor från speedtech som vi ska testa i vinter, hårdare fjädrar, justerbara pinnar, 441 ramper och hemlig helix :)

Nu har jag ju inte letat så mkt. men jag tycker de e lite sällsynt med Summit XM videos. Hur som helst så ser den ruskigt mysig ut att köra, nästan lite väl lätt ibland :)
Tackar, jo den är grymt smidig i skogen, får kasta upp fler klipp under vinterns gång.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nu kastar vi i lite riktiga friåkargrejjor i variatorerna!

Tack till Speedtech


Sent from my GT-I9105P using Tapatalk
 

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
skriv gärna hur det fungerar när det sitter på plats! tror jag har precis samma kitt som ska på 39an, samma färg på fjädrarna iaf :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Var en sväng i Årrenjarka i helgen och trotsade dödskylan för att testa variatorinställningarna.

Nu går skotern kopiöst bra, matar betydligt hårdare från början och genom hela registret, betydligt rappare när man ligger och pumpar på gasen vid skråkörning.

Nackdelen är dock att den gärna ligger massor högre i varv på leden, men de får man väl ta.

Jag rekommenderar alla med summitar att kasta orginalgrejjorna i "bra att ha högen"

Vikten låg som tur va "spot on" 8000 rpm. TRA 7:an vill man gärna inta ha isär hela tiden. Tacka vet jag TRA 3:an som är betydligt mer justervänlig.

Någon som vet om det är någon skillnad att köra tra 7 eller 3 på etecen, kanske monterar dit en 3:a om man ska va och justera något mer.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kul att höra! men du kan ju inte bara skriva att den går kopiöst bra, du förstår väll att du måste avslöja vad du köra med för setup
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Jag kör med liknande (om inte samma) kit från speedtech!! Samma färger på fjädrarna osv.. är helnöjd!! 18.9g vikter, clicker 3 på helixen, 200/380 primär sen var sekundär och helix hemliga ;) varvar 8000 i djupsnön, i tungt före växlar den mellan 7900 och 8000!! Men då kör jag enbart i fjällen!! 500m-1300m :)