driftsäkerhet crossfire 6 & 8

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Hejhej! Jag funderar över att byta till en nyare AC och jag är inne på crossfiren årsmod. -10 eller -11 och jag undrar lite över 600 och 800 och vilka problem man kan förväntas stöta på. Hur pass genomarbetade är dessa 2 motorer? Om man enbart ser till driftsäkerhet, vilken skulle vara det första valet?

tacksam för svar
 
Reactions: Mr snow

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
i driftsäkerhet tänker jag genast på 600an. meen jag har däremot tror jag aldrig hört om några problem men 800an heller, det har varit några få olyckliga som fått fel på mappningen men utöver det vad jag förstått en skottsäker motor
 
Reactions: Mr snow

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nja jag tycker att 800an är betydligt mer pålitlig.

Exempel: Bytte in en 600 som hade gått 1300 mil. Den tog flera magnapuller men motorn i sig gick inte sönder. Cirka 100 mil efter det gick tändplattan och ett kolvbyte behövdes.

800an som köptes senare kördes problemfritt i 1200 mil innan det såldes och vad jag vet så rullar den än även om den nya ägaren pratade om att byta kolvarna förebyggande.

Känns det bra rotaxchaufförer?
 
Reactions: Mr snow

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Farbrorn hade en Crossfire 800a, och dom rörde inte en enda sak motormässigt under deras 800a mil den gick. Dock hade dom otur och var tvungen att byta instrumentpanelen men det är ju en annan sak :]
 
Reactions: Mr snow

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Mycket.vill.ha mer tänker jag.
Men sen 1300 mil på samma kolvar?! Aldrig jag kör ens 1000 mil på ett par kolvar, även.om kompan är bra är det utmattning i kolven som inte syns.
Sen.som sagt finns det måndagsexemplar av alla modeller. Handlar väll lite om tur dedär
 
Reactions: Mr snow

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
zleric: Såg din signatur nu. Nu kan jag lägga av. Jag har blivit citerad i en signatur så nu vet jag inte vad som kan bli nästa steg. Tackar.

Svarvarm: 140
 
Reactions: Mr snow

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Arctic Cat 800an är definitivt driftsäkrast i sin klass gäller både 140hk och 160hk modellen. Men jag vet inte om jag vill hålla med om att 600an är mindre driftsäker. Att magnapullen går sönder beror oftast på föraren som rycker sönder den.

Brorsan hade en F6a för några år sedan, hade gått 800mil när grenrörspackningen började läka, vi bytte den och samtidigt kikade in i cylindrarna. Inte en repa på varken cylinder eller kolv, komptestet visade strax under 9kg på båda cylindrarna.

Kör du mycket led så tycker jag inte det spelar någon större roll vilken du väljer. Men känner du att du behöver det extra krutet i 800an så go for it.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
snötoken: Följande statistik: 3st m-maskiner. I runda slängar 3000 mil sammanlagt. Ingen magnapull bytt på den första och ~700 mil. 6 magnapuller bytt på den andra och ~1300 mil. Ingen magnapull bytt på den tredje och ~1200 mil. Säg mig nu om det var föraren eller magnapullen det var fel på?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
snötoken: Följande statistik: 3st m-maskiner. I runda slängar 3000 mil sammanlagt. Ingen magnapull bytt på den första och ~700 mil. 6 magnapuller bytt på den andra och ~1300 mil. Ingen magnapull bytt på den tredje och ~1200 mil. Säg mig nu om det var föraren eller magnapullen det var fel på?
Föraren! :hahaha:

Skämt åsido, visst är det fullt möjligt att det var fel på magnapullerna. Jag tyckte bara det var konstigt med så många trasiga.
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Jag har nu en mountain cat 800. Motorn går fint men däremot har kedjehuset haft lite slitage pga dålig service. På dom nyare maskinerna är det väl diamond drive. Vad är skillnaden mot de äldre modellerna? Är det 2 kugghjul som är i direkt kontakt istället för kraftöverföring genom kedja?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är flera kugghjul flera lager och en planet växel , jag har alltid påstått att den var ett misstag och 2012 var den borta för en kjedja igen .. det fungerar men kräver mycket mer service än ett kjedjehus utan några fördelar
 
Reactions: Mr snow

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
det är flera kugghjul flera lager och en planet växel , jag har alltid påstått att den var ett misstag och 2012 var den borta för en kjedja igen .. det fungerar men kräver mycket mer service än ett kjedjehus utan några fördelar
Det finns även dom som lovordar DD:n, och säger att anledningen dom gick tillbaks till kedja var för att gå ner i produktionskostnad. Vad som stämmer vet jag ej =)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag har aldrig haft problem med diamond drive. Skulle inte se den som ett problem. Det är väl det vanliga att man ska byta olja ofta, säg en gång i mitten på säsongen och en gång när man ställer av. Det är relativt enkelt byta olja. Även enkelt att ta loss DD om man vill gå igenom den ordentligt. Sen så har man ju hört att vissa har rasat pga lagerhaveri fast det händer ju även att kedjor går av och slår sönder kedjehus.
 
Reactions: Mr snow

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
ja tycker daimon driven höll mycket bättre än någon kedja ja haft
daimon driven på m8-10 höll en bit över 600 mil och nu på nya proclimben har de gått 3 kedjor på 500mil
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
ja tycker daimon driven höll mycket bättre än någon kedja ja haft
daimon driven på m8-10 höll en bit över 600 mil och nu på nya proclimben har de gått 3 kedjor på 500mil
Men-har det gått tre kjedjor på 500 mil är det ju ngt som är allvarligt fel.
Det låter faktiskt så otroligt osannolikt att jag har svårt -no offence- att tro det.