Projekt fix som spårade bara lite. Lynx 600 e-tec

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Ja jag tänkte att jag skulle lägga upp mitt projekt här också.
Det är alltså en lynx 600 e-tec som jag tyckte hade alldeles för dåliga fotsteg och jag skulle ändå byta matta och dreva ner så varför inte bygga "betterboards"?

Jag började med att strippa ner skotern. Tog bort kantlisterna för jag tänkte pulverlacka lite delar också.


Tänkte att jag skulle behålla orginalfotsteg och göra nya som jag skulle lägga ovanpå dessa senare. så jag tog fram hammaren och slog ner alla taggar.


såhär började mina pappmallar se ut.



Men det blev inte så bra som jag tänkt mig. Så det blev lite ändringar i min planering. jag tog och kapade bort fotstegen helt och hållet och gjorde nya.
Måttade på en pappskiva och lämnade in den till en kompis som fixade och skar ut.
Och såhär blev resultatet. Jag var tvungen att "ren-kapa" då den inte passade exakt.


"Taggarna" var lite för stora så kapade ner de också och gjorde nya.



Lämnade sedan in dessa på pulverlack



Kapade bort de gamla fotstegen men lämnade en liten bit kvar.



Men det går mycket fortare och bättre om man inte skär sig själv i fingret.
Dock fick jag ge igen efteråt för vinkelslipen brann upp.. överhettad helt enkelt :D



Båda sidor kapade




Började sedan med att sätta vinyl på tunneln. Det var ett jävla helvete kan jag säga. Blev nästan bara skit av det men orkar inte bry mig om de små kanterna och vecken som blev. gick helt enkelt inte bra för mig. Tog dock ingen bild när endast vinylen var klar utan blev då jag börjat sätta dit mina fotsteg




Nu sitter mina "betterboards" på också och ja. Det var lite drygt att popnita också. Hade provat måla nitarna innan men det släppte direkt. Jävla skitfärg!
Passade på att sätta dit kantlister och lyftbågen bak.




en till.



Tank och dyna fick hoppa på också.




Framvagnen är även den pulverlackad orange och monterad. ska ta bättre bilder på det.
Imorgon åker boggien på. Har beställt billethjul av en kompis som ska tillverka men det går lite segt så sätter på mina gamla som jag målat svart. bilder kommer så småningom.
Så det som fattas egentligen är Svarta kåpor. Ja allt är jag inte nöjd med men vafan. har typ aldrig skruvat i en skoter och aldrig moddat såhär. Skoj som fan är det iaf :)
 

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Tackar. Glömde skriva att ny stänklapp ska på också. Och på dynan har jag tagit bort det röda och ersatt med svart istället.

Någon som har svarta kåpor över? Har röda som jag kan byta bort med orginal dekaler på. kan byta hela kåpsetet med orginaldekaler om någon har kåpset utan dekaler för jag ska ändå ta bort mina dekaler
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Ser väldigt najs ut! Även om jag kanske inte valt samma färg eller orangefärg :)!
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
riktigt snyggt med svart och orange på skotern! uppe i top 5 listan med snyggaste lynxar jag sett faktiskt!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Han kraschade den rejält med några dagars sjukhusvistelse som följd då den precis var färdigbyggd. Finns nån bild på lynxtalk.
 

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Ja hej!

Min uppdatering har varit extremt dålig här. Dock av en anledning också. Jag gjorde klar skotern och hann väl köra totalt 20mil med den innan jag en vacker dag (ja den var hur perfekt som helst!) lyckades köra sönder både mig och skotern.

Men lägger upp några bilder på hur den såg ut iaf :)



snölek



snölek



Hur armen såg ut dagen efter.

 

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
ah just. glömde berätta att efter ett jävla jobb med att tjaffsa med försäkringsbolaget så får jag skotern lagad. De erbjöd mig först 55,000 för den men jag tyckte det var lite klent. Men nu är den lagad och nu snart börjar det nya projektet.

Det som ska göra är nya fotsteg typ skinz airframe.
Förmodligen en förlängning till 345 och 51mm matta.
Fräna dekaler men vet inte vad än.
 

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Så. Nu börjar det hända lite saker iaf. Har fått hem mina alu rör så snart börjar bygget av mina nya fotsteg. Mattan kommer att bli 3450x51mm. Någon som provat denna kamhöjd förut? Det bör väl gå utan större problem?
Sen ska ju all utrustning köpas också. Jackan och byxorna skar ambulanspersonalen sönder så måste köpa nytt ställ. Lutar åt en Tobe overall. Orange såklart ;) Hjälmen fick sig en ordentlig smäll så jag köper nog en Marushin rs-mx carbon. Inte så farligt att beställa en sån ifrån tyskland faktiskt.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Kul att du fortsätter modda! Fredrik Wedin monterade en 51a på sin x-trim å han kapade ner den för det blev för tajt. Jobba på nu så syns vi kanske efter nån kraftlina i vinter!