Pickis med plats för två....

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Hej gubbs,

Drog igång detta projekt under förra sommaren till min systers stora sorg då jag lade beslag på hennes karl under "några" aftonar

Det hela började med att jag skulle införskaffa släpvagn pga skoterköp, blev lite less att alltid behöva låna av släkt och vänner direkt man skulle till det bottenlösa pudrets land.

Satt och ögnade på lite vagnar och kom fort fram till att det rätt dyrt om man ville ha en fin vagn +att man skulle behöva stå ut med allt grin då man smet iväg med familjens enda bil.

Började därför kolla efter en kombination dvs pickup istället, hittade en fin -02 syncro med halvdan vxl låda för rätt kurs, Efter ett snack med svågern som råkar vara bilmekaniker, och för tillfället mutad med rätt mängd Kapten och Cola så skulle det inte utgöra nåt problem .

När vi hade donat färdigt med vxl lådan, så stack vi till sydligare breddgrader för lite rast vila, och efter ytterligare en givande afton där Kaptenen återigen var på besök kom vi fram till att den nog var lite kort. Och om man ändå skulle göra den lite längre varför inte passa på att göra den lite bredare också.
Min systers min under disskutionen blev allt grymmare och ögonen blev också lite elakare än vanligt...
 

Attachments

Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, det där var fanimig porr!
Och man blir så sjukt tänd av alusvets...riktigt riktigt snyggt.

Det är inte ofta, men där blev jag avundsjuk!
(Kaptenen har tydligen bara bra verkan, oavsett vem han pratar med-brukar bjuda in honom nån kväll mellan varven på dejt med mig och frugan och hon blir alltid så glad av han och vännen Colas sällskap! :) Finns en annan kompis till kaptenen som också är välkommen. Han heter Brugal och kommer från Dominikaska Republiken. Djäkla schysst kille det med!)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Lattjo bygge! Sitter också i tankarna på en Transporter, men det blir nog mest plats för en skoter. Har släpvagn, men den står en bit från skotern, så det vore praktiskt att bara kunna ta bilen iväg och hämta skotern för att sedan fara.
Har du varit och reg.besiktigat?
 

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Reg. besiktningen gjordes i början av November, hade fått bakslag på belysning månaden innan.
Sidomarkeringarna kräver reflektorer, jag hade fått för mig att E-märkta var tillräckligt så var inte fallet.
Sedan var det ljusrampen bak som blev för smal med det nya bredare flaket, max 40 cm från kanten, inte de ~65 som det var.
Så den blev breddad för att blidka besiktningsmannens dom.

Nu snickrar jag på en pålastningsramp som skall kunna skjutas in ovanpå rambalkarna men under flaket, har dock bara en 5cm lucka att leka med.
Så jag blir tvungen att bygga i stål tyvärr, måste vara klart imorgon då jag har planerat att fara och hämta ny maskinen.

Får väl slänga upp en bild på detta senare i afton.

Sen kan jag väl tillägga att svågern är rätt händig, och jag är riktigt stolt över min systers klokhet att skaffa sig en mekaniker :)

Länkar till hans egna projekt: REV Turbo
Något försinkad pga mitt projekt, men han bör väl ha fått allt att lira så fort det kommer lite snö att testa de nya topparna på)

Sanningar om projekt:
"Det tar 5% av tiden att färdigställa 95% av projektet, och 95% av tiden att färdigställa de sista 5%"
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sen kan jag väl tillägga att svågern är rätt händig, och jag är riktigt stolt över min systers klokhet att skaffa sig en mekaniker :)

Sanningar om projekt:
"Det tar 5% av tiden att färdigställa 95% av projektet, och 95% av tiden att färdigställa de sista 5%"
Frågan är hur nöjd systern är med garagetiden... ;)

Och procentsatsen ang projekt stämmer otroligt bra i min värld!
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Herregud va grymt! Snyggt gjort. :)

Ska hålla utkik så kanske man ser denna på vägarna :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Grymt! Har själv gått i de här tankarna med släp vs. pickis länge nu. Har funderat på ett sleddeck i hemmabyggeversion.

Fan vad avundsjuk man blir på dom som kan snickra med metal.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Såg att du bodde i Boden. Finns ju en till frän folka pickis där, från bredåker med boggie och stort flak:) Är rätt bra åka med i den också preppad 2.5 tdi (ej org. motorn)
 

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Såg att du bodde i Boden. Finns ju en till frän folka pickis där, från bredåker med boggie och stort flak:) Är rätt bra åka med i den också preppad 2.5 tdi (ej org. motorn)
Jupp känner honom, fördelen med att bo i en liten by är att man känner de flesta, han som bygger med boggie är även gammal arbetskollega till svågern min. Så han kan snickra han med.
 

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Välbyggt ser jag. Vill du dela med dig hur budgeten ser ut?
Kommer inte ihåg precis allt men skall dra budget i stort:

Alu/Stål: 6500 kr
Tig mtrl: 2000 kr (gick en djävla massa gas men då var vi inte fega med flödet heller)
EL / Bel: 1500 kr
Plywood: 1500kr
Övrigt (bult,skruv, etc): 500kr

Så 12000:- i material kostnad tror jag ligger ganska nära sanningen.
 
Reactions: trixa

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Jävlar! Ser riktit snuskit bra ut. Men ska du inte laga något skydd mellan flaket och hytten? Det är ju endå ganska lätt hänt att skidorna bular plåten :)