Köpråd till en nybörjare. Val av första skoter?

Egil

Medlem
26 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Hej!
Jag och sambon har länge funderat på att köpa en skoter. Jag är dock helt grön inom området, och har inga kunskaper att skruva eller dylikt.
Jag behöver därför hjälp av lite mer kunnigt folk :)

Har lite behov och önskemål och undrar därför vad som kan vara lämpligt för våran del.
Jag funderar på en 550 då den känns som den kan krångla lite mindre? Har inget behov av någon racer, då man säkerligen får ta med sig ett barn framför vid kortare turer.
Vill inte ha någon stor och tung touringskoter.
Gärna en ganska kort som får plats på en vanlig släpvagn.
Den skall ev. kunna dra en pulka eller dylikt vid ett fåtal gånger, då vi har 2 småbarn.
Har tyvärr inte obegränsat med pengar.
Extra dubbeldyna på en kortbandare vore perfekt.

Prisklassen landar runt 20-40k. Desto billigare desto bättre ;)

Har sneglat på Polaris RMK Trail 550 då de verkade ligga rätt så bra i pris.
http://www.blocket.se/kiruna/Polaris...a=6&w=3&last=1
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Märket spelar inte så stor roll i det segmentet. Det är viktigare att hitta en fräsch maskin.
Så nu på Blocket att det inte fanns så mycket att välja på för tillfället.

550 känns som ett klokt val för eran del!
Kanske ska vänta ett tag tills det dyker upp någon lite närmare?
 

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
Jag skulla ha valt den gtx 550f en som fami länkade, väldigt fin och driftsäker maskin som du kommer bli nöjd med.
 

Egil

Medlem
26 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Tack för svar!
Har kollat på en GTX, men är de inte lite väl stora och klumpiga? En Rave 550 finns det väl ingen 1+1 dyna att köpa till?
Kommer nog avvakta lite då blocketmarknaden är väldigt dålig på 550 just nu!
 

Egil

Medlem
26 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Tack!

Om vi förbiser touringmodellerna, finns det några bra alternativ? Eftersom vi sällan kommer kunna åka ensamma jag och sambon så är eg. en touringmodell onödig. Men en kortbandare men en clickon kanske är det mest ultimata?

Någon som har någon erfarenhet av en RMK Trail 550? Tråden om den var många år gammal här på forumet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fördelen med touringmodellerna är att du får 345cm matta istället för 307. Det gör en hel del för bruksegenskaperna om du inte bara skall tokköra efter led. Kortbandare har sällan samma möjlighet att justera boggin efter så mycket tyngd osv.

En skoter typ M5/RMK 550 och liknande kan absolut vara ett bra val. De är sällan lika hårt körda som de motorstarkare modellerna och det är nog A och O när det gäller snöskotrars skick. En sportskoter har man i 99% av fallen kört skiten ur och precis allt kan vara snett, slitet, trasigt och/eller dåligt lagat.
Jag har ett gott öga till Suzuki 550/580 som sitter i AC-s något äldre billigare skotrar, vattenkylt till luftkylt pris. Luftkylda maskiner brukar dricka rätt mycket bränsle också, särskilt på våren...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
SKS 700,MM 700, Viper Mtn 700. Dom två sistnämnda går det att kasta på en dubbeldyna om det inte redan sitter, SKS:en har det redan. Bra maskiner (för sin ålder) som garanterat täcker dina behov och borde gå att få för vettiga pengar.

Och sedan en annan sak, ta inte någon unge framför dig när du kör, även om du ska på en kort tur. För händer ngt så kommer du inte kunna hålla emot din egen vikt vilket kan få riktigt tragiska konsekvenser eftersom du då riskerar att krossa bröstkorgen eller andra delar på ungen.
Barnen hör hemma i en pulka bakom skotern om dom inte är gamla nog att kunna sitta bakom föraren alternativt köra egen maskin.

Här har du iaf förslag på en maskin som jag tror är rätt nära dig (kass på geografi så jag kan ha fel)

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Viper_mountain_36334372.htm?ca=1_3&w=3
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Hej!

Titta på Yamahas Venture modeller från 98 och framåt. Visst det är en touring men lite längre band gör gott för dig. Att möjligheten till att åka två finns skadar inte och maskinen blir inte så mycket längre. Med Yamaha behöver du inte skruva! Välj Venture med deras 3 cylindriga motor, finns i storlekarna 600 och 700. Ett alternativ kan vara deras Venture XL, luftkyld 500 med ca 60hkr. Fin maskin, lättare än vätskekylda varianterna. Sveriges mest sålda skoter under många år. Mycket skoter för pengarna, kraften räcker till pulka, går att åka utanför leden, komfortabel maskin. Vill du har mer "racer" känsla välj 600 eller 700. Som nybörjare kommer du tycka att alla dessa maskiner går utav h-vete och du kommer endast behöva kraften utanför leden. Vill man hålla prislappen nere i inköp och drift och slippa massa meck är nog Venture XL en svårslagen maskin. Vill du skruva så köper du Polaris men då måste du ha garage också :)
 
Reactions: Silly Bear

Egil

Medlem
26 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Hej och tack för svar!

Har kollat på Polaris SKS runt 2000 + då jag tycker att priset verkar vara bra. Men frågan är om de är väldigt otympliga och tunga?
En Yamaha Viper Mountain såg väldigt intressant ut. Men är det en "långbandare" eller "kortbandare"? Vart finns en dubbeldyna att köpa till en Mountain? Vill helst inte under 2000 på årsmodell och att man slipper skruva med en Yamaha låter väldigt bra för min egen del.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Yamaha Mountain max och Viper Mountain är "långbandare". Sticker ut ca en halvmeter på en 250 cm släpvagn. Fungerade utmärkt för mig.

Klart att dessa maskiner är tunga och otympliga om man jämför med en kort sportmaskin av senaste modell. Men jämför man med en större touringmaskin är de relativt lätta.

Yamahas trecylindriga motorer har ett rykte om sig att vara stensäkra, har själv kört en yamaha i två år med ca 1000 mil på mätaren. Aldrig några problem. Yamaha tar ut ca 115 hk ur 700 motorn, de flesta andra märken tar ut den effekten ur en 600 motor. (=maskinen plågas inte på samma sätt).

Många Mountain max har en dubbeldyna annars kan man köpa en på blocket från en Venture, passar rakt på.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Som Mack redan sagt så är det längre matta på en Viper Mountain än en ren sportskoter, Viper Mountain har en matta som är 365cm lång, en touring har för det mesta 345cm (samma med SKS:en), en sportskoter 307cm. Dubbeldyna till Vipern går ofta att hitta på blocket för runt en 2500kr i så gott som nyskick. Jag hade personligen hellre haft en Viper Mountain med dubbeldyna än en Venture, för framkomligheten. Men å andra sidan så har du en bättre komfort på Venturen, med det sagt så menar jag inte att den är kass på Vipern, men Vipern är inte en komfort maskin i första hand.

Och ja, en Yamaha trippel är otroligt driftsäker men det innebär ju inte att man ska lita blint på den som säljer, oavsett vad du köper för maskin var kritisk. Och ett tips, ta med en tandläkarspegel eller liknande så du kan kolla inne i boogien efter sprickor och dylikt.
En annan sak, back är klart ett plus i kanten och el-start är överskattat iaf på Vipern.
 

Egil

Medlem
26 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Viper Mountain verkar det inte finnas så många exemplar utav på blocket just nu. Har dock sneglat på Polaris SKS 500 - 700 för ca: 25 000kr. De verkar ha fått realtivt bra kritik och verkar vara ganska driftsäker och hållbar. Är en SKS en ren touringskoter då jag sett vissa utan dubbeldynan? Hur står sig den i förhållande med en Viper Mountain?
Att mattan är längre på t.ex. en Viper Mountain mot en SKS, betyder det att den skotern är större och tyngre då?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Frågade rätt mycket kring SKS:en innan jag köpte maskin, och det jag minns var att man skulle helst hitta en från 02 eller nyare, p.g.a motor och förgasare blev annat fabrikat då och tydligen betydligt bättre. En ren touring är det inte utan den lanserades väl som en sporttouring men är en tidig hybrid ( rätta mig om jag har fel). Vipern är tyngre, men om du kommer att märka av skillnaden i någon större omfattning vet jag inte, beror ju på om du har något att jämföra med? Själv har jag mest en Bearcat att jämföra med och ska man jämföra med den är väl en buss smidig i snön.
Skulle tro att Viper Mtn och SKS är ganska jämförbara maskiner utanför spåret. Men det är mer gissning än fakta.
Rent personligen gillar jag inte sittställningen på SKS, går att åtgärda med styrhöjare o.s.v till viss del, men den faller mig ändå inte i smaken. Vipern är ju dock också en gammalmodig sittställning men i mitt tycke ändå bättre.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hej och tack för svar!

Har kollat på Polaris SKS runt 2000 + då jag tycker att priset verkar vara bra. Men frågan är om de är väldigt otympliga och tunga?
.
Hade en 550 sport touring själv som jag var jättenöjd med, billig i försäkring o bränsle. Tycker inte den är tung, snarare tvärtom väldigt hanterlig. Jag tror de är rätt likvärdiga årsm 00-03, bara färgen som skiljer.
 

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Tycker du ska satsa på en lite längre/nyare maskin. Har själv en Ski-Doo Freestyle Backcountry 550. Fin skoter som är väldigt smidig, lättkörd och rolig. Ett stort plus med den är den moderna körställningen samt framkomligheten.

Tror att man skulle kunna få en sån för 30-40k