Big Pipes!

Nya pipor till watercrosskotern

Det här är Oskar Jernberg / Jernberg Racing senaste bygge till kommande watercrossäsong! YB Engineering har fått den stora äran att förädla motorn i denna Polaris 800 och vi börjar med piporna som är det fetaste vi sett på länge! Oskar Jernberg är en väldigt duktig Watercross-åkare som nu i höstas även åkte över till USA för att köra i några tävlingar.

Denna maskin tillhör Oskar Jernberg som är 25 år från Bergsjö tävlandes för Watercross Nordanstig, Team MIKAB och han har kört i tre säsonger med blandade resultat. Han avslutade årets säsong tävlandes i Fremont USA för första gången (Oktober) i teamet DMRtech.
– Hade sjukt kul och slutade på en 7:e-plats efter att ha vunnit b-finalen i högsta klassen PRO 800mod på lånad maskin. Kraven på alla maskiner inom watercrossen är stor, det är en hårfin avvägning mellan effekt och driftsäkerhet för att prestera bra under en hel serie för bra resultat i totalen. Det här chassiet har jag hunnit träna på en del med en standardmotor och det känns jäkligt bra. Bygger även en till maskin som ska skickas över till USA för dom två största tävlingarna där nästa säsong: Fremont EWA-serien och Grantsburg VM som körs under IWA serien. Ska fortsatt köra för team DMRtech där borta.

Gällande dubbelrören har vi ännu inga bromsade effektuppgifter att presentera. YB håller även på att bygger om motorn för förgasare samt bygger en rigg för att sätta motorn i då det är för trångt i skotern för att effektivt kunna “meka” och justera vid en bromsning, men siffror kommer!

Efter beräkning av grunddimensionerna med klassiska formler så tillbringas ca 80h med datorsimulering av motorn för att testa fram den bästa utformningen hos rören. Det gäller att hålla effekten hög men temperaturen på ändgaserna i squishbandet låg!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För att ha en sportslig chans att lyckas krama in rör med en mage värdig broder tuck (diameter på ca 180mm) så lär man 3d scanna skoterns motorutrymme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan tillbringas åtskilliga timmar med att kröka in rören i 3D. Detta är då perfekta 3D sektioner.

 

 

Eftersom detta är ett hantverksbygge, enstyck, så har man inte råd att tillverka pressverktyg. Därför hackas 3D rören upp till kon-delar och åtskilliga timmar tillbringas för att försöka passa in dessa utefter 3D dragningen.

 

 

 

 

Sedan ritar man upp plåtutbredningen för samtliga kondelar och beställer med fördel dessa utskurna med laser. Till dessa rör gick det åt ca 85 delar!
Sedan ser du till att ha en några dagar ledig tid, kyler några öl och ställer dig med rullmaskinen och rullar plåtbitarna till konor. Detta är verkligen tålamodskrävande!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När du rullat, knackat, rullat, svurit och sedan ansett att konorna är runda så tar du hjälp av en riktigt bra svetsare, i vårat fall Musen på Newborn Steel i Strängnäs! Då får du reda på att visst är de runda men det har ändå åtgått åtskilliga timmar att svetsa och rikta in sektionerna mot varandra 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter en mängd timmar så börjar vi ha ett riktigt snyggt resultat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rören går som en smäck. Ingen hotdogger ryms här nu!

 

En ljuddämpare lär också ta plats så att omgivningen inte får spader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YB Engineering

 

Oskar Jernberg / Jernberg Racing

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer