Arctic Cat X-Plorer X 8000 ES

Roligt att arbeta!

Det här är något så unikt som en Mountain-Utility, en klass av skotrar som Arctic Cat ställde sig till för först gången förra säsongen när X-Plorer kom till oss. Nu har man gått ett steg längre!

Text & Foto Stefan Sund

Vi blev glatt överraskade av X-Plorer redan förra året då den fanns med 700cc 4-takte eller 600cc 2-takt, speciellt 2-taktaren visade sig vara en riktigt kompetent klättrare. Detta trots väldigt breda skidor och en kamhöjd på moderata 43mm. Man kan lugnt säga att utseende vilseledde oss ordentligt då den har hög ruta, sjukt breda arbetsskidor och ett lastrack samt drag monterat där bak. Men i år skulle dom väl ändå inte kunna lura oss! Men ack så fel vi hade, det blev ännu värre. Till 2019 har man nämligen klämt ner C-TEC2 800 under den snällt designade huven och saftat på med samma Powerclaw-matta med 57mm kammar som XF 8000 High Country har! För att markera att det har hänt grejor har Arctic Cat ändå klämt in ett X i namnet, vilket kanske borde varit ännu större för att man inte ska bli lika lurad, som vi blev…

 

Magnet i dödmansgreppet.
Högt styre med nya reglagen och burkrem.

Nyheterna stannar inte där, vidare har modellen fått den mer avancerade instrumenteringen, Deluxe Digital gauge. Den har även tagit del av de nya reglagen med en betydligt smidigare design och en ny Stealth lättviktsbroms med kort bromshandtag. Även funktionen på dödmannsgreppet är ny och sitter nu fast med hjälp av en magnet. Den fina 800-motorn med Dual-Stage Injection (DSI) och batteryless EFI har till 2019 ny ECM-kalibrering för att ytterligare öka prestandan. Det ska tilläggas att denna X-modell även kommer som 600:a för de som inte är ute efter den allra brutalast kraften, sedan finns även modellerna utan X kvar.

Båda dessa motorer är har samma DNA med APV – elektroniskt styrda avgasventiler, avgasemperaturgivare och elektrisk oljeinsprutning. Kraften som motorerna levererar går sedan vidare till de automatiskt justerande TEAM Rapid Response II-primärvariatorn och Rapid Reaction-sekundärvariatorn, som ska ge många problemlösa mil utan att man ska behöva justera något.

 

 The Ultimate All-Arounder
X-Plorer X-modellerna är byggda på det robusta ProUte-chassit som erbjuder platta fotbrädor för bästa förarkomfort och ett rejält lastrack där även draget är monterat. Fram sitter de sjukt breda ProUte-10/8 som mäter 10” fram och sedan smalnar av till 8” utrustade med justerbar spårvidd mellan 90,2-105,4 cm. Skidorna tillsammans med den 153” långa mattan ger ett ordentligt avtryck i snön som bjuder på god lyftkraft åt skotern även när snön blir djupt. Man sitter högt på Mountain-dynan med ett högt placerat styre framför sig, försett med burkrem. Komforten sköts av de fyra AC IFP-dämparna på 1,5”, placerade i den halvbreda ARS-framvagnen och XTRA-ACTION-boggin med ledade boggiskenor. Här har man alltså möjlighet att låsa boggiskenornas led när man till exempel ska dra tungt.

Den nya Stealth Lightweight Brake-mastercylindern ger ökad bromskraft i en mer skyddad design, detta då man har en skyddande ram runt vätskebehållaren. När det gäller bekvämligheter har man tillgång till 12V-uttag, el-start och el-back som bekvämt vänder motorns rotation.
Visst finns det konkurrenter i detta segment bestående av lite sportigare motorer i kombination med arbetskapacitet. Vi har skotrar som Lynx Commander 800, Ski-Doo Expedition Extreme 800 och nu senast Polaris Titan 800. Men den stora skillnaden mot Arctic Cat X-Plorer X 8000 är att dessa maskiner har en 50-bred matta medan Arcticen använder sig av en 38-matta. Dessa centimetrar betyder mycket om man ska bryta ner maskinen på sidan och hålla den på skrå. Det gäller iallafall i teorin, för Arctic har ju också väldigt breda skidor fram på skotern som också vill streta emot när man försöker få omkull skotern. När vi provkörde upplevde vi just det här, skidorna gjorde allt för att vi inte skulle välta. Men det finns också en stor justeringsmån i spårvidden och när vi provkörde stod den något bredare än mitten, runt 100 cm och man kan ju gå ner mot 90 cm om man vill. Vi antar att detta hade gjort en stor skillnad när det gäller att surfa i puder och smidigt luta skotern dit

man vill. Däremot hade detta varit lika förödande för ledåkningen, som i sitt breda läge var riktigt okej för en så här pass lång maskin. Man får helt enkelt tänka på hur man ska köra och justera efter det. De breda skidorna hjälper dock helt klart till att hålla framänden på skotern flytande i snön och man kan krypa fram sakta mellan träden utan bekymmer.

Med en annan kalibrering av variatorerna och utväxling har X-Plorer inte riktigt samma klipp som 800:an har i de övriga Arcitc-modellerna, vi får anta att detta beror på att man eftersöker en mer mångsidig sida hos 800:an i X-Plorer som ska kunna så mycket mer.

Lite mer matta och motor än föregångaren känns helt rätt, detta i en ganska smidig ”äventyrs-/utilityskoter”. Skidorna kan ju diskuteras en del om, vi förstår att de har dom för att skotern ska flyta bra men vid mer avancerad körning som innefattar att ha skotern på skrå så är smalare skidor att föredra. Att man sedan har tillgång till en så gott som outtömlig kraftkälla höjer nöjesfaktorn rejält. Här finns det iallafall inga begränsningar på hur högt eller långt du kan ta dig!

 

FAKTA Arctic Cat X-Plorer X 8000 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 794cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: ProUte.Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: ARS, AC IFP 1.5.
Skidor: ProUte – 10/8
Spårvidd: 90,2-105,4 cm.
Boggi: XTRA-ACTION, AC IFP 1.5.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3886 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 52 liter.
Oljetank: 3,4 liter.
Dyna: 1 up, Mountain.
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 139 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se