2019 Polaris® 600R Race Sled

MINNEAPOLIS (8 september 2018) – Den nya Polaris® 600R Race Sled är bättre överallt på tävlingsbanan, från starten genom hopp, gupp och svängar, vilket ger Polaris-förarna en bestämd fördel inför säsongen 2018-2019. Den nya crossskotorn har en helt ny 136” RX2-boggi med nya dämpare, förbättrad styrgeometri, en ny tunnel och förbättrad kylning, bromsar och ergonomi.

“Even though it’s new, the Polaris 600R Race Sled is also proven”, säger Polaris Racing Manager Tom Rager, Jr. “We had seven different racers – Pro, Pro Lite, Sport, and Junior – testing the sled last winter and in extensive post-season testing. It’s a winner and it gives Polaris racers a decided edge over the competition.”

Ny 136” RX2-boggi
Den helt nya 136” RX2-boggin är konstruerad och anpassad för förbättrad prestanda överallt från starten till kurvor och hård terräng. Det är en äkta Polaris Racing-design, inte en copycat-boggi, och den innehåller nya idéer och komponenter som en helt ny bakarm och reviderad kopplingsblockgeometri. RX2-komponenterna är konstruerade och tillverkade för optimal styrka och lätt vikt, och balataremmen är justerbar så att man kan finjustera skidtrycket.
De främre och bakre stötdämparna är nya Walker Evans® 2” Speed ​​Series Shocks. Dessa dämpare är justerbara och har visat sig klara av tuffa tävlingar och påfrestningarna under ett långt heat.
Ovanför boggi hittar man en helt ny tunnel som är styvare och ger ökat utrymme åt mattan. En ny tunnelkylare i en del ger bättre kylning, som kompletteras med ett tunnel-scoop som hjälper till att minska temperaturerna på startlinjen. Den nya fotbrädorna ökar markfrigången, ger mer styrka och ökad snörensning.

Förbättrad styrmätning
Den nya 600R Race Sled har förbättrad styrgeometri som ger en snävare svängradie och planare kurvtagning, så en racer kan bära mer fart hela vägen genom kurvorna. Plus, att en mindre insats krävs av föraren, vilket kommer att hjälpa till att minska tröttheten.
IFS är utrustad med beprövade och justerbara Walker Evans® 2” Velocity Series Shocks, och skotern har helt nya C&A XCS-skidor som är mindre aggressiva. En förändring som möjliggörs av den avsevärt förbättrade boggins prestanda.

 

600R Race Sled drivs av den beprövade, snabb-accelererande 600-motorn, som har ett nytt tändsystem som ger ökad energi åt gnistan. Detta hjälper till att producera extra kraft för förbättrade topphastigheter och bättre prestanda på höga varv. Hayes bromsbelägg har en ny compound för förbättrad hållbarhet och optimerad prestanda.
Förare som testade 600R Race Sled hjälpte till att förfina den nya sittdesignen så att det förbättrar komfort och kontroll avsevärt. Med den nya dynan förbättras ergonomin för att ge föraren större stabilitet som är särskilt märkbar i kurvorna. Föraren är placerad för att styra skotern med mindre ansträngning, vilket minskar tröttheten. Och den nya höjden på dynan har ytterligare greppribbar som ytterligare förbättrar förarens stabilitet.