( 1997 ) Mountain Cat & Powder Extreme , Boggie problem....

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

OBS !! Gäller endast 1997 års modeller med 345 cm matta !!!

Är det någon här som har Boggie problem med
sin "Mountain Cat" eller sin "Powder Extreme" ???

Polaren har en "Powder Extreme" 2-up med stora problem....

Först hade han 2 problem :

1. Mattan kuggade över för minsta lilla när man drog på....

( Detta visade sig bero på att 1997 års modeller av "MC" eller "PE" modellerna INTE har den sk. "TSL" länken som just har till uppgift att spänna mattan under fjädringsrörelsen.
Detta problem avhjälptes dock med montering av andra drivhjul med kuggar som driver i mattclipshålen ! )

2. Fjädringen "låser" sig på något konstigt sätt i botten och vill inte själv komma
upp tom. fast han kör ensam. ( Han väger 90 Kg. )
Även om man kliver av skotern så kommer den bara upp ca 1/4 av fjädringsvägen.
Han har trippel kollat ALLT flera gånger....

Han har bytt :

* Overloads
* Boggie fjädrart till det hårdaste som finns.
* Ändrat på fästpunkten till "Dragstagen" som sitter på sidan av dämparen
enligt KGK Suzuki ( Janne Flemström ) rekomendationer
* Engan's GASdämpare
* Drivhjul med drivning i matt clips hålen.

Inget tycks hjälpa !! :mad: :mad:

Är det någon här som haft liknande problem och vet av någon lösning ??? :confused:
 
Last edited:

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
hur får du upp den igen, är det bara att slita?? tryck ihop boggien och kolla vad som händer, om det är nåt som viker sig fel eller snett på nåt sätt. och att allt viker ut sig rätt när trycket släpps, så att inget viker sig åt fel håll eller så.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fortfarande problem..........

:confused:

Är det någon som har liknande problem med sin 1997'a Mountain Cat eller Powder Extreme ???

( Oavsett motor storlek ! )
 
Last edited:

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Har inte det problemet på min Powder Extreme 2up, men däremot så tar den bakre dämparen i mattan när den fjädrar upp max. Har snart 2st mattor :)


Är det enbart balataremmen som ska se till att den inte fjädrar så långt eller är det något annat fel på min skoter?
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
2stroke skrev:
OBS !! Gäller endast 1997 års modeller med 345 cm matta !!!
Polaren har en "Powder Extreme" 2-up med ett stort problem....

Först hade han 2 problem :
1. Mattan kuggade över när man drog på där det fanns fäste....

( Detta visade sig bero på att inte 1997 års modeller av "MC" eller "PE" modellerna har den sk. "TSL" länken som just har till uppgift att spänna mattan under fjädringsrörelsen.
Detta problem avhjälptes dock med montering av andra drivhjul ! )

2. Fjädringen "låser" sig på något konstigt sätt i botten och vill inte själv komma


Han har bytt :

* Overloads
* Boggie fjädrart till det hårdaste som finns.
* Ändrat på fästpunkten till "Dragstagen" som sitter på sidan av dämparen
enligt KGK Suzuki's rekomendationer
* Engan's GASdämpare
Att inte Arctic eller KGK åtgärdade matt kuggningen på dessa maskiner är f..n skamligt, :mad: (jag har en Powder eXtreme 2 up jag åxå köpte den ny -97). det togs faktiskt fram ett "kitt" för att bygga om till TSL jag diskuterade detta problem ofta med min återförsäljare (och även med andra AC representanter) och han med KGK men man fick i så fall bekosta detta själv trots att man viste om att man hadde en inte fungerande produkt. :eek: spänn mattan hårdare var rådet från honom och KGK, men då gick det tungt + att sliden brändes väldigt fort -slide skenor är billiga var svaret på detta.... tvi vale :mad: :mad:
Det finns ett enklare billigare alternativ än nya drivhjul med fönster drift till problem.1 men det är ju löst så vidare till 2:an
2.
Om det som redan skrivits i detta dilemma stämmer kommer svaret här:
Eftersom jag också har monterat en Engan bak i boggien, toppen bra i min "bok" (fy för org. ryde fx = skit dämpare) kan jag medela att om inte "dragstagen" distansats ut så är det här felet är!
Dom (stagen) klämmer då fast runt dämparen vid nedre fästet och det verkar vara det som händer här!!!!!
Lösning = längre bult och distanser (tex. ett "gäng" karosseribrickor mellan staget och på båda sidor vid nedre dämpar fästet )
Satt Engan dämparen redan monterad när skotern införskaffades?
Med stötdämparen följer nämligen en monterings anvisning där det i texten uttryckligen står att man ska kontrollera att allt "går fritt"

Slutligen en fråga: hur tycker KGK att dragstagen ska sitta?
varför jag frågar -därför jag är så nyfiken av mej och att jag tycker mej veta var dom ska sitta för att fungera, men fjädring är ju en personlig sak...

Mycket i detta inlägg låter kanske negativt men.........Jag har ju kvar skotern och har inte en enda tanke på att byta eller sälja!
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lösningar........

Jag vet av ytterligare 3 st. Powder Extreme 600 , 1997 och av dem så har 1 av dessa också haft dessa problem sedan dag 1 då den var ny !!
De andra 2 har aldrig haft några problem alls !!

Jooo..., polaren har ringt ner till "KGK" ett flertal gånger och de har alltid försökt sälja på honom det hära "KITET" som tar bort detta problem som de vet att 345 boggien har !!!!
Kostnad ca 2800:- !!! :mad: :mad: :mad:

I och med att vissa maskiner har detta problem till 100% och vissa inte alls så börjar detta att få mig att tro att det har något med serienummret på maskinerna att göra.....

Jag tror att det finns någon fästpunkt i boggien eller slides'en som inte är lika på alla maskiner.
Detta tror jag leder till att det blir ogynnsamma vinklar under fjädringsrörelsen som får boggien att så att säga LÅSA SIG och inte kunna komma ur det läget.

Frågan är bara vilket fäste är inte lika ???

Fota och mäta verkar vara det enda raka att göra så att man kan jämföra !!!!

Eller ??
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
2stroke skrev:
Jag tror att det finns någon fästpunkt i boggien eller slides'en som inte är lika på alla maskiner.
Detta tror jag leder till att det blir ogynnsamma vinklar under fjädringsrörelsen som får boggien att så att säga LÅSA SIG och inte kunna komma ur det läget.
Frågan är bara vilket fäste är inte lika ???
Fota och mäta verkar vara det enda raka att göra så att man kan jämföra !!!!
Eller ??
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Donnerwetter und blitzen (tyska var aldrig mitt språk)
Jag har ingen skanner här, (sitter inte hemma just nu) men bland mina papper finns det en :
"Service Bulentin"
nr. 5-97
"bakre boggieinfästningen"
"1997 Powder extreme 2-up"
"Felmonterade bakfjädrar"
"service avd. har den senaste veckan fått samtal om att man har svårigheter att få bakfjädringen att fungera som förväntat på 1997 års powder extreme 2-up. Vid kontroll har det visat sej att boggiens bakre arm varit monterad i fel hål i tunneln"
Det finns en bild som visar att övre fästbultarna (och hela axeln så klart) ska sitta i det främmre hålet i shassiet/ramen(det av de två som är närmast motorn) på Powder extreme 2-up
-kan det vara här det felar?
Men kolla att reaktions stagen går fritt i alla fall, för det tror jag inte även om det inte är därför det "låser sej" så nöter det på "dyr dämparn" = onödigt
#tack för att du la upp stag flyttnings förslaget! ;)
# jag skulle kunna fota och mäta hur min är monterad om du/ni vill, men det blir på lördag och bilder kan i så fall mailas eller laddas tidigast upp på söndag :rolleyes:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ja TACK !!!

Ja TACK, gör det

Måtta , mät & fota allt du orkar !!!!!

Försök också scanna in den dära service bulletinen du har !!!

Så skall jag ta en rejäl titt på polarens maskin....

Det är ju för xxxxxxx att av de 4 maskiner jag känner till härikring så har 2 av dem detta felet !! = 50% :eek:

Måste naturligt vis finnas massor av 1997'or med 345 matta med detta problem !!!
 
Last edited:

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Tack för bilden på hur staget ska sitta.

Det satt tidigare helt fel på min när jag köpte den alltså, dom satt på det enda stället där dom inte skulle sitta.

Då sitter allt som det ska på min nu då!

Inte för jag har några problem med att den fastnar men däremot så tar dämparen i mattan.

Så här ser det ut på min!


 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Hur ska det sitta i det nedre fästet?

Har alla 3 hål att välja mellan eller är det bytt skenor på min?


Så här är det monterat på min:

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Placering av nedre knäled....

Hej !

Jag skulle sätta knäleden så långt bak som det bara är möjligt utan att knäleden slår runt framåt !! = Big Trubbel !

Testa tills du hittar ett bra ställe !
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Service Bulletin....

:) Hej !

Här kommer nu Service Bulletin 5-97 ifrån Arctic Cat i Sverige.




// snowmad
 
Senast redigerad av en moderator:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Lite bilder och mått etc...

Hej :)

Här kommer lite bilder ifrån min maskin......

Hoppas de kan vara till någon hjälp !

















// snowmad
 
Senast redigerad av en moderator:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Cedrix skrev:
Tack för bilden på hur staget ska sitta.
Det satt tidigare helt fel på min när jag köpte den alltså, dom satt på det enda stället där dom inte skulle sitta.
inte för jag har några problem med att den fastnar men däremot så tar dämparen i mattan.
Tro inte riktigt på allt du läser (tänker då på "ej här" enligt AC sverige) speciellt inte om det fungerade med stagen där dom satt
Är det en 2-up du har?
du vet 2-up:en, det är en svensk hybrid (såldes aldrig i usa)
Kontrolera att inte:
1. bussningen i dämparen är slut eller att bulten kroknat
2. axel som hela härligheten sitter i är krokig
3. lagret i ett (eller båda) hjulen som lyfter mattan är kaputt
-det ska inte ta där i mitten som du redan förståt
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
2stroke skrev:
Så skall jag ta en rejäl titt på polarens maskin....
Vilket leder till följande fundering... Har in kollat ännu?
Jag tänkte att OM måtten på infästningarna är rätt och reaktions stagen går fria så är det väl bara själva dämparen kvar!!!!!!!!!
Ta loss den i övre fästet och tryck ihop skoter (håll bara koll på att inte den lösa dämpar änden ställer till nåt elände) släpp och kolla vad som händer.
-När jag sitter här och funderar, jag har faktiskt varit med om några dämpare som fått stanna nere/ihoå symtom. (och en som blev stum samt ett "gäng" som gått av vid fästet på kolstången)
Allt från krokiga kolvstänger till vatten och skit i själva "ventilpaketet" innuti kan orsaka detta :cool:
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Reaktions stag / Drag stag...........

snowmad skrev:
Bakre stötdämparens främmre infästning är så att säga flytande.
Främmre fästets nedre lagring kan obehinrat röra sig nästan 360grader
(om inte dämparen o stagen suttit där, mattan är också i vägen)
Det som överhuvudtaget gör det möjligt att komprimera (pressa ihop)dämparen är
reaktions stagen.
Eftersom stötdämparens bakre fäste och reaktions stagens bakre fäste sitter på var sin sida om samma axel, ovanför och nedanför centrum (detta gäller inte TSL) sker följande....
När bakre delen på boggin trycks mot chassit vrids axeln (via bakre saxen/knäleden) och stötdämparens bakre fäste rör sej frammåt.
Sammtidigt rör sej reaktions stagens bakre infästning bakåt,
--> stagen är ju solida så hela staget rör sej bakåt.
Främmre infästningen på dämparen rör sej följdaktligen bakåt, mot den bakre
infästningen och dämparen komprimeras ytterligare
(detta sker som en rörelse och samtidigt)
Genom att flytta stagets bakre infästning i förhållande till den ovan nämda axelns centrum kan man ändra dämpnings hårdhet och även får en linjär eller progresiv fjädring.
av de två hål som näms på "bilden från AC" gäller:
Nedre hålet längre från centrum = hårdare dämpning
Hålet "används inte" ger en progresiv dämpning med en "komfort zon" som dock blir hårdare (dämpningen alltså) ju mer boggin trycks ihop.

Varning väljer man att "laborera" med detta Måste man dock hålla koll på att inte dämparen komprimeras (trycks ihop) så mycket att det tar stopp "nånstans" rent mekaniskt!!!
Det är nämligen olika på olika modeller och beror också på vad man har för dämpare monterad.

Frågor ??

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag skall här försöka klarlägga/förklara vad alla 3 pos. (fästpunkter/hål) till reaktions stagen har för betydelse.

Skillnaden på att använda pos.1 och pos.2 (jag refererar till bilden från AC -sverige igen) är att man erhåller en i storleks ordningen 20-25% hårdare dämpning i pos.2 övre hål jämfört pos.1
Dessa hål sitter ju så pass "under varandra" att själva karakteristiken på dämpningen inte påverkas.
Varför blir det inte 50 % om man flyttar mellan pos 1 & 2??
Det är ju (ungefär) dubbelt så långt från pos.2 till centrum på axeln som från pos.1?
Jo, vi har ju själva stötdämparens rörelse att ta hänsyn till!
Dämparens egen rörelse i det övre fästet bidrar till ca 50 % av totala dämpningen.
Detta ger:

* Pos.2
Stagen i pos.2 (längst ner/närmast mattan) 100 % verkningsgrad och ger en linjär (lika kraftig i hela rörelsen) dämpning
(av den dämpnings kapacitet man "kan ha", får man ut 100 % "linjärt")

* Pos.1
Stagen i pos.1 (ovanför pos.2) 75 % verkningsgrad och ger även här en linjär (lika kraftig i hela rörelsen) dämpning
(av den dämpnings kapacitet man "kan ha", får man ut 75 % "linjärt")

* Främre hål (Pos 3. )
Progressiv dämpning. Börjar (relativt) mjukt men dämpningen blir hårdare och hårdare ju mer sliden närmar sej chassit. Ca 50 % dämpning i inlednings (bara dämparen) skedet 100 % i slutet (full "fart" på stagen)


De av mej angivna % talen är inte exakta, (men ganska nära) och ger en klar uppfattning av skillnaden mellan de olika positionerna för reaktions stagen.


Frågor ?

:)



// snowmad :rolleyes:

Lägger in "snowmad's" svar ifrån en annan tråd , då svaret även passar in i denna tråd...
 
Last edited: