Värt byte MXZ 700 mot iq 440/800

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Då måste du match porta den nya cylindern.
När man portar slipar man upp cylindern och får mer effekt. ENKELT förklarat, finns hur mycket som helst att skriva om portning.

Hör med Boost III här på forumet om du är nyfiken på portning för han kan en heeeeel del.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bara lämna in båda cylindrarna till någon firma så fixar dom det. Dock kostar det en slant, har ingen aning om hur mycket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Boost vaknade när han hörde talas om portning :becky:

Läkte vatten stog det? Måste man byta cylinder?

Jag kollade in bilderna på blocket ,,och blockportningen såg ut att vara i proffsklass portat. Cylindrarna lär var i samma klass för att kunna ge så mycket pullver.

Ta reda på om det är nikasilfoder eller stål. Morfar eller farfar får inte porta om dom nu inte har all utrustning och kunskap. Är det Nikasilfoder krävs det mer av portaren för att inte få nikasilsläpp! Det krävs väldigt speciell slipning för att porta en nikasilcylle.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har några helt nya original cylindrar om det kan vara intressant, annars har jag 1st fin beg cylinder också som kan vara lämplig att sätta filen i.
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
det där är nog mest troligt samma maskin som jag sett en kille åka omkring på förut. och den skar då för han förra vintern. vad har denna ägare råkat ut för ?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Jaha du vet inte själv varför den läker..... Jag kan gissa att dom råkat porta hål ut i en vattenkanal........ö..?
Har snackat med honom, den läker in kylarvatten på avgassidan. Om jag nu fattade allt rätt. Skulle även gå att provköra kortare sträcka utan kylning, hur nyttigt det nu är... Men som redan sagts i tråden blir det ju inte gratis med ny cylle och portning. Priser borde väl bli nästan samma med två beg cylinderar (om man nu får tag i det) jämfört med en ny + portning.

Edit. Är nicasilfoder i cylindern