Slang från förgasare till cylinder

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Hej, vad är det för slang som sitter mellan förgasaren och ena cylindern på min ski-doo? Det sitter en röd kran på den med "on"&"off". Den står på off nu, och har förmodligen alltid gjort :O
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Hej varför ska dom alltid vara på OFF. Ska dom inte vara på ON hela tiden när det är minusgrader ute och på OFF när det är plusgrader.
 
Last edited:

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
alltså att den ska vara på ON om det är -5 och uppåt sen kan man ha den på OFF om det är under -5
 

Sundin

Medlem
5 jan 2006
42
0
1
Kan inte vara någon skillnad om den är ON hela tiden. OFF är väl bara till för att stänga av kylarvätskan när man ska ta bort förgasarna?
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Jag har den alltid på ON och har inga problem med det. men det borde ju inte spela någon roll om man har på ON eller OFF.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En förgasare fungerar som en venturi efter Bernoullis princip. Det innebär i korthet att luften som passerar förgasaren minskar drastiskt i tryck och temperatur. Tryckminskningen innebär att vattenånga frigörs från luften och temperaturminskningen gör att det fryser. Eller i korthet, förvärmning av förgasarna eliminerar risken för förgasaris.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
sålänge man inte har kondens eller liknande i förgasaren så borde den ju inte frysa tkr man ju....samt att den värmer gasarn ..vilket värmer soppan/luften som går in till en viss del.vilket sänker effekten..så funkar de som "vanligT" så kör på off.. polaris har då inga problem med frysningar om man inte sänkt maskinen osv..
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Om du kör i puder el. ligger sist i gänget efter leden så att du får mycket snödamm på skotern, kan det vara ide att ha den på, annars alltid off.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
I instruktionsboken till min säger Yamaha att man alltid ska ha kranen på "ON" om det är minusgrader.