Kan man köra skoter 9-10 Maj - isåfall var?

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Brukar inte köra såhär sent på säsongen som i Maj, men nu blev jag sugen.:D

Var kan/får man köra utan att åkningen klassas som sommaråkning på vatten? Bra om det finns möjligheter att bo i närheten också.

Kör ju gärna utanför lederna - men leder fungerar också.
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Brukar inte köra såhär sent på säsongen som i Maj, men nu blev jag sugen.:D

Var kan/får man köra utan att åkningen klassas som sommaråkning på vatten? Bra om det finns möjligheter att bo i närheten också.

Kör ju gärna utanför lederna - men leder fungerar också.
Jadu, kanske fjällen? :) vi ska dit nästa helg, längtar :D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Troligen är det helt okörbart i skogslandet. Har koja ett fjäll bort i en dalgång och dit kör man sista gången helgen före.
På sjöarna kommer du kunna köra utan problem eftersom att isen ligger kvar men akta dig för vakar, men genom skogarna kan du få snirkla dig runt både det ena och det andra hindret förutsatt att det finns snö. Men från Örnvik är det ju inte mer än 1 mil fågelvägen till närmaste fjäll. Där ska det finnas snö även om du får snirkla dig runt lite barfläckar.

Brukar alltid fira min födelsedag till fjälls den helgen i en annan fjällkoja vi har så jag har börjat få koll på snödjupet.
 
D

Deleted member 6797

i tuttujaure eller va de heter äre körbart i juni, full is också, en som vi känner var där 4 juni å körde skoter på isen
 

gränsendavid

Medlem
27 nov 2007
22
0
1
jag bor i katterjokk brevid riksgränsen här kör vi skoter i riktigt bra före till iaf slutet av maj:) har kört 20cm lössnö 15 juni:)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Är det i princip bara i Norbottensfjällen man kan köra?

Det verkar vara skoterförbud på MÅNGA ställen. Vad vet man vad som gäller var?
Hej jag hittade iaf lite om vad som gäller i västerbotten.
Själv så tog jag en tur i går och det fanns snö överallt i terrängen så det var inga problem att köra (detta var ca 6 mil öster om tärnaby)

Detta gäller i västerbotten:¨
Tillfälligt förbud för skoter

På grund av att renarna börjar återvända till fjällen kommer områden att stängas tillfälligt för skotertrafik för att inte störa renarna under deras vårbete. Nedan ser du vilka områden vi idag vet stänger och från vilka datum detta gäller, samt vad som gäller för körning på de skoterleder som går genom områdena. Områdena är indelade efter jaktområden för småvilt. Förbuden gäller all mark inom angivna områden som omfattas av statens mark som är kalfjäll samt anslutande skogsområde ner till granskogsgränsen. Se även den zoombara kartan som du hittar genom att klicka på länken till höger.
* Norra Gardfjället (VA15) stängs 10 april
- Skoterled Matsdal - Forsmark / Umnäs stängs 16 april
* Anjona/Björkfjället (VA6) den 10 april
* Ryfjället (U14) stängs 20 april
* Södra storfjället (VA 2 och VA 4) stängs fr.o.m. 22 april
* Gitsfjällets naturreservat stängs fr.o.m. den 27 april
- Skoterleden mellan Saxnäs och Bijelite är den enda skoterleden i och genom reservatet som då kommer att vara öppen
* Södra Gardfjället stängs fr. o. m. den 27 april

Majförbud för skoter gäller under år 2009 från och med den 4 maj

Majförbudet innebär att det är förbjudet att köra med snöskoter, eller andra terrängmotorfordon, på statens mark väster om odlingsgränsen i Västerbottens län under vårvintern. Majförbudet inträder varje år den första måndagen efter första söndagen efter första maj och gäller fram till barmarksperioden.

Förbudet gäller även på skoterleder. Det är även förbjudet att köra på is, men inte på sjöar där staten endast äger del av vattenområdet.
Syftet med majförbudet är att skydda de djur, både renar och vilda djur, från störning under den period på året då de får sina ungar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kom precis hem från bruksvallarna och där är det väldigt snålt med snö kvar nere i byn men kommer man bara upp en bit t ex walles så är det körbart i minst två veckor till skulle jag tro :)
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Hej jag hittade iaf lite om vad som gäller i västerbotten.
Själv så tog jag en tur i går och det fanns snö överallt i terrängen så det var inga problem att köra (detta var ca 6 mil öster om tärnaby)

Detta gäller i västerbotten:¨
Tillfälligt förbud för skoter

På grund av att renarna börjar återvända till fjällen kommer områden att stängas tillfälligt för skotertrafik för att inte störa renarna under deras vårbete. Nedan ser du vilka områden vi idag vet stänger och från vilka datum detta gäller, samt vad som gäller för körning på de skoterleder som går genom områdena. Områdena är indelade efter jaktområden för småvilt. Förbuden gäller all mark inom angivna områden som omfattas av statens mark som är kalfjäll samt anslutande skogsområde ner till granskogsgränsen. Se även den zoombara kartan som du hittar genom att klicka på länken till höger.
* Norra Gardfjället (VA15) stängs 10 april
- Skoterled Matsdal - Forsmark / Umnäs stängs 16 april
* Anjona/Björkfjället (VA6) den 10 april
* Ryfjället (U14) stängs 20 april
* Södra storfjället (VA 2 och VA 4) stängs fr.o.m. 22 april
* Gitsfjällets naturreservat stängs fr.o.m. den 27 april
- Skoterleden mellan Saxnäs och Bijelite är den enda skoterleden i och genom reservatet som då kommer att vara öppen
* Södra Gardfjället stängs fr. o. m. den 27 april

Majförbud för skoter gäller under år 2009 från och med den 4 maj

Majförbudet innebär att det är förbjudet att köra med snöskoter, eller andra terrängmotorfordon, på statens mark väster om odlingsgränsen i Västerbottens län under vårvintern. Majförbudet inträder varje år den första måndagen efter första söndagen efter första maj och gäller fram till barmarksperioden.

Förbudet gäller även på skoterleder. Det är även förbjudet att köra på is, men inte på sjöar där staten endast äger del av vattenområdet.
Syftet med majförbudet är att skydda de djur, både renar och vilda djur, från störning under den period på året då de får sina ungar.
Tack för informationen!

Känns ju som att det princip är förbjudet att åka någonstans ( där det finns snö ) i Västerbotten från dags datum...:hmmmm:

Någon som har koll på om det fungerar likadant i Norrbotten angående förbud?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så länge det finns snö får du i princip köra överallt i Norrbotten.
Men det kan finnas några tillfälliga förbudsområden i fjällen, där det bara är tillåtet att köra på lederna.
 
E

ejwbegysv

Brukar inte köra såhär sent på säsongen som i Maj, men nu blev jag sugen.:D

Var kan/får man köra utan att åkningen klassas som sommaråkning på vatten? Bra om det finns möjligheter att bo i närheten också.

Kör ju gärna utanför lederna - men leder fungerar också.
En normal vinter så brukar man kunna köra i Gördalen Nord/Västra Dalarna.. men de två senaste vintrarna har det varit slut på säsongen i slutet på April.. :eek:
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
nyss komme hem från Örnvik, vädret har vart great :D men föret var väl inte så grymt kul.. fredan körde vi till Kuoddujaure, leden var inte så rolig.. mest sten å jävligt, sen sjöarna var de ganska mycke vatten på.. jag drog inget efter min skoter så sjöarna var ju bara roliga för mig, men mindre kul för dom som hade nila-pulka..
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Troligen är det helt okörbart i skogslandet. Har koja ett fjäll bort i en dalgång och dit kör man sista gången helgen före.
På sjöarna kommer du kunna köra utan problem eftersom att isen ligger kvar men akta dig för vakar, men genom skogarna kan du få snirkla dig runt både det ena och det andra hindret förutsatt att det finns snö. Men från Örnvik är det ju inte mer än 1 mil fågelvägen till närmaste fjäll. Där ska det finnas snö även om du får snirkla dig runt lite barfläckar.

Brukar alltid fira min födelsedag till fjälls den helgen i en annan fjällkoja vi har så jag har börjat få koll på snödjupet.
nyss komme hem från Örnvik, vädret har vart great :D men föret var väl inte så grymt kul.. fredan körde vi till Kuoddujaure, leden var inte så rolig.. mest sten å jävligt, sen sjöarna var de ganska mycke vatten på.. jag drog inget efter min skoter så sjöarna var ju bara roliga för mig, men mindre kul för dom som hade nila-pulka..

Var bor ni? Går det att bo (och kanske få bränsle) i Örnvik?

i tuttujaure eller va de heter äre körbart i juni, full is också, en som vi känner var där 4 juni å körde skoter på isen

Ligger inte det mitt i Padjelanta? Var utgår ni ifrån ? Var bor ni?


jag bor i katterjokk brevid riksgränsen här kör vi skoter i riktigt bra före till iaf slutet av maj:) har kört 20cm lössnö 15 juni:)

Låter som ett bra ställe när man vill slippa sommaren ;-). Hursomhelst verkar det kanon! Brukar du köra ut hemifrån , dvs Katterjokk? Norrut /Söderut ? Förslag på bra åkställen /rundor?

Ritsem lär nog fungera.

En hel massa personer pratar om Ritsem (populärt?). Kan man bo /handla/ tanka där? Förslag på hur man skall åka/rutter, undviker gärna sjöar om det inte är typ MYCKET IS (och mycket fisk )så här års....