Haveri kedjehus MXZ 800 -01

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tänkte höra om någon har en teori varför nedre drevet sprack i kedjehuset på min brors skoter.

Scenario: Jag backade med skotern, fastnade. La i fram-växeln och skulle köra framåt då det skriker till i kedjehuset. Sen är mattan stum.

När jag öppnade kedjehuset idag möttes jag av dessa syner.






Går det fortfarande att använda detta drev?

 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det ser ut precis som i min GT 700 -01:a så jag tror säkert att det sitter samma i de flesta SkiDoo runt dessa årsmodeller
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
hehe, ja man börjar ju fundera.. :rolleyes:

Har en komplett montering anvisning till växellådan om det kan vara av intresse ? =)
Vore ju inte helt fel :)

Går det att köra med bara det yttersta drevet för att bara få skotern att gå framåt utan backväxel.

Edit: Hmm, ser ut som att det inte går eftersom den ska sitta på den inre. Attans.
 
Last edited:

Nordda55

Medlem
20 jan 2009
10
0
1
Söråker
Vad tror ni om drevet med hålen i, går det använda? Har skadorna uppkommit genom att drevet innanför spruckit eller är det nåt lager som är åt skogen?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
aah drygt, repade en med ras i backväxeln.. inte billiga grejor,bara botten drevet kostar ca 3500kr om jag inte minns fel. Fick tag på en hel backväxel sats från skroten ca 2000kr med fina drev. Passar även från Lynx .
 

Nordda55

Medlem
20 jan 2009
10
0
1
Söråker
aah drygt, repade en med ras i backväxeln.. inte billiga grejor,bara botten drevet kostar ca 3500kr om jag inte minns fel. Fick tag på en hel backväxel sats från skroten ca 2000kr med fina drev. Passar även från Lynx .
Priset 3369 kr har jag fått för det nytt. Skulle kosta nästan 9500 kr för alla 4 nya. :( Har hittat alla för 4000 begagnat. Har letat överallt efter drev lr backlåda. Finns ju bara till polaris på blocket. Vilka lynxmodeller kan man använda från?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Så, då har jag satt dit nya drev. Fick fundera lite och då var anvisningarna jag fick av Jocke bra att ha. Tack för det. Så nu är det bara att hoppas det håller och sen har man ju fått mer erfarenhet om demonter/montera ihop kedjehus på ZX.

Nu är det bara att åka.