xp -08

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
xp 600 -08 den är helt original! tycker de e lite lågt tillslag e de nån som bytt primärfjädern? vad ska de vara för nån? de e 32 matta på men ny ska på nästa vinter.. 44 eller 51? finns 51 matta till dessa korta? ryms dem? 44 e ju rätt optimalt!
skriv gärna vad som är roligt att göra på dessa maskiner!! ni som har dem!
tycker den saknar lite kraft direkt när man lört ut i pudret!!?? tankmätaren nån som haft problem med den? den visar tom och då fick jag i 20 liter..:rolleyes: lite konstigt nästan en dags körning på de!!!
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Det är en säkring som kan behöva bytas för att tankmätaren ska funka , vet ej exakt var den sitter i framkant av tanken eller nåt.
 

Krullka

Ny medlem
8 nov 2008
2
0
1
Vännäs
Den är i original skick sa du, då är det väl en ripsaw 32mm matta på. Byte själv för några dagar sen till en 44 och drevade ner 2 kugg. Vart stor skillnad i puder om man jämnför med ripsaw mattan. Så är det verkligen att den känns svag i pudret? Så det inte är att ripsaw mattan bara spinner. Så tyckte jag då att det kändes. Likadant på min kompis switchback 08 med likadan matta. Bara spinner i ljudsnö.

Annars tips på saker man kan göra, byta skidor SLP pp är grymma. Vart också rätt stor skillnad mot original skidorna.

Funderar själv på att sätta dit ett variatorkit. Läst mycket bra om Cudney och Dynamo joes kit
 

gugge112

Medlem
8 jan 2009
20
0
1
Umeå
Min tankmätare var oxå skum direkt från 1a dan jag hade maskinen, visade helt fel och varnade fast det var minst halv tank kvar ibland 3/4, det var en kontakt som hade oxiderat. Fixades på 1a servicen!
Men för mig var det även flera funktioner på multiinstrumenteringen som saknades/ej fungerade samtidigt så det kan ju vara nåt annat som är fel på din maskin.

Hur som helst så är det väldigt störande! Hoppas du hittar felet!
 
4

426H

tankmätaren nån som haft problem med den? den visar tom och då fick jag i 20 liter..:rolleyes: lite konstigt nästan en dags körning på de!!!
Givaren sitter troligtvis snett i tanken. I vänster framkant av tanken, där bensinslangen kommer ut, sitter en svart plastskiva som går att rotera. Pilen på plastskivan skall peka rakt upp.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha men mätaren fungerar men visar fel.. kan vara som 426h säger men de e ju garanti och dem håller ju på att forska fram vad felet kan va..
jag återkommer mer om detta sen!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns en liten pil på tankarmaturen som ska vridas mot ett märke på tanken...
Men på min stämmer inte tankmätaren då utan visar precis som din alldeles för lite...
Justerade min förra säsongen så den blev skapligt riktig, men när åf bytte tank nu i början på säsongen blev det samma visa igen...
Har nyss justerat den igen så den stämmer bättre...
Vrid tankarmaturen motsols så borde den visa mer riktigt...
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha men de finns inget dem gör på garanti då?
är det nåt jag ska fråga min handlare vad som är gjort på den och så..?
det som är gjort på min e vändhjul, drivaxel, nån säkring, bakljus, handvärmare sen vet ja inge mer men är de något mer som ska göras? mjukvara åt motorn?
verkar ju finnas några på forumet som vet lite!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
hur mycket ska man vrida den då ? kvarts varv eller?
Man får nog pröva sig fram lite...
Tanka fullt tex, saknar du då staplar på bränslemätaren kan du pröva och se om det ökar när du vrider på armaturen... Isf, vrid tills du har full stapel och testa...
Min blev då mycket bättre efter lite trixande...
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det är inte säkert att pilen ska peka exakt rakt upp. Det finns en liten prick på tanken som pilen ska riktas mot. Känn med fingret ovanför givaren. Men allt brukar lösa sig om man sätter i en annan säkring. Ca 2 ampere i stället för den som sitter original som är typ 0,25 ampere.
 
4

426H

Det kan vara två fel precis som skrivits tidigare i tråden. Antingen säkringen, eller så sitter givaren snett. På min skoter sitter givaren rätt och tankmätaren har visat exakt rätt hela vintern. Nu under påsken visade den helt plötsligt tomt en morgon trots att det var 30 liter kvar. Det var säkringen som var kass.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag var in med min på motorhuset i östersund och nu ska den dit en gång till, blir väl till nästa vinter..
han trodde de kunde va mätarhuset alltså displayen nån fler som hört om den?
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Ski-doo Renegade X 800R -08

Är det någon som verkligen har koll på vilka uppdateringar som ska göras på -08: orna innan dom går ur garantin ?
Känns som ÅF inte har någon jättekoll på det här, kan vara speciellt här nere i södern där dom inte sälger/kommer i kontakt med så många skotrar per år ?
Har haft min inlämnad i 3 veckor nu för att fixa lite garantipunkter.

¤Tankmätare (har tydligen beställt nytt instrument)
¤Tumvärmen har bara två lägen. Av eller härdsmälta! (kunde ha med instrumentet att göra)
¤Sen fick jag mer funktioner i instrumentet efter halva säsongen, mysko.
¤Läcker vatten Efter vad jag letat upp på Doo-Talk finns det serviebulletin på att byta slangklämmor, gäller det även Sverige ?
¤Någon elhärva till bakljuset ?
¤I USA flashar dom om motor.ECM:en på -08: orna, ska det göras här med ?
¤Justeringen på sekundären, byte från plast till alu.?
¤Känslig för fukt vid RER/Startknapp (motorn vänder riktning gång på gång, går inte komma iväg förrän det är torrt)
¤3D-Rave giljotiner på 800:an, vid vilket serienummer är dom uppdaterade ?

Är det någon som har koll på något av det här ? Eller nått mer att tillägga?

Hoppas vi kan hjälpas åt för det måste ju vara många som går ur garantin nu, och i alla fall här känns det som dom struntar i det och hoppas man är nöjd och lagar felen själv.
Så det skulle kännas bra och ha riktiga uppgifter att sticka under näsan på dom.

// Oskar
 

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
mja kan iaf kommentera de där med från plast till aluminium i sekundären. det verkar då inte vara ngn garanti grej, jag fick då betala ca 400 för en alu grej.
hoppas andra vet ngt för det skulle ju vara kul att veta om dom andra punkterna.
detta gäller ju då en 600 sdi -xp
 

Broder Tukk

Medlem
13 sept 2009
22
0
1
Värt att även kolla innan garantitiden går ut(Allt är dock inte garanti grejjer)
*Wire till oljepumpen som fnasar upp sig
*En röd kabel till voltregulatorn som ligger farligt nära en nit och skaver(syns snett nedadför kedjehuset)
*Drivhjul som har vridit sig på drivaxeln och inte är linjerade med varandra
*3d rave ventiler Från 905 till 906
*Ev byta till fler vändhjul
*Nitar till främre kylaren som skakar upp(lös kylare)
*läkage i kedjehus
*Bricka/tätning till justerskruv kedjehus
*Läkage påfyllningslock 2T olja
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
min tankmätare har inte funkat på länge bara dem första 20 milen.. dem har bytt armatur blev inget bättre sen har dem bytt mitt instrument nu men det verkar inte heller blev något bra!:( fast nu fick jag klocka i mitt nya instrument pga fel best av min Åfare! så det var ju kul.
får se om jag ska ringa snart och höra om dem har fått något mer tips eller meddelanden från andra Åfare om Tankfelen.

min justering bytte dem innan jag fick skotern för 200 extra..eller ne jag fick montera själv = lätt tog 5 min!

bakljuskablage bytt, drivaxeln, vändhjul, bytt någon säkring, sen e de nog inte gjort något mer på min maskin. ska ringa och höra om det är något mer hör av mig.