F7 som blöddrar

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Ja som rubriken, min f7a blöddrar när man gasar fullt första gången (alltså inte bara om den är kall), den går till sig efter nån sekund om manhåller stumt eller bara pumpar på gasen. Jag har rengjort apv ventilerna och vajrarna är exakt lika långa. Jag har inte haft möjlighet att mäta dom. Om man drar i vajrarna så känns dom lika tunga att dra i, dom går inte jättelätt och inte jättetungt.

Jag har även problem med att tomgången inte går ner efter körning, startar man den så är den perfekt.

Jag har kollat tjuvluft med startgas utan reaktion, jag har testat en annan box utan skillnad.

Gasvajern löper lätt och man hör tydligt att spjällen slår igen om man släpper gasen.

Jag funderar på spjällägesgivaren? Om den nu heter så? Kan det vara den som ställer till med tomgånsproblem?

Jag har inte hunnit testa nya stift för att lösa bludderproblemet, kanske det kan vara så enkelt?

Jag har tappat hoppet litegrann här.

MVH Niclas

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Jo men jag ska väll inte måste ha nån fuelreducer för att skotern ska gå rent. Den har ju gått bra tidigare.

B

Biosteel

nu kanske jag är ute och cyklar men du säger att den ha svårt att gå ner på tomgång när du ha kört ett tag. det kanske beror på att den får för lite soppa så den blir för varm. men låter otroligt då dessa modeller går riktigt fett original. aja bara ett tips från mig lycka till =) :)

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Jo men tomgången är bra fast den är varm om man stänger av den i 10 sekunder och startar så är tomgången bra.

Testade andra stift i dag, ingen skillnad i blödder.

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Nej jag har inte kollat den, men nu står den redan på terrängmaskiner i sundsvall, får se om dom duger till att få fart på maskinen.

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Terrängmaskiner klarade biffen, justering av TPS gjorde susen, nu går den som den ska och tomgången är klockren!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
BRA ! misstänkte att de var den då den felet visade sig tydligast på tomgång och med liten trottelöppning , på fullgas blir det inte lika känsligt ...

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
40
Järvsö
Precis så där är min också. Går ej rent alltså, man får liksom gasa ur den, typ när man lugnkör så samlar den på sig massa soppa.

Var sitter tps en?

Kan man fixa de själv eller måsta man ha nån speciell dator för de?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Precis så där är min också. Går ej rent alltså, man får liksom gasa ur den, typ när man lugnkör så samlar den på sig massa soppa.

Var sitter tps en?

Kan man fixa de själv eller måsta man ha nån speciell dator för de?

Den sitter, från föraren sett, på höger sida av trottelhuset.
Skruvarna är troligen smetade med snällare typ av Loctite eller dito. Lite trångt för stjärnmejseln är det också. 1/4" spärrskaft med en PH2-bits vill jag minnas ska fungera.

Verktyget man använder är en universell låda med ett 9V batteri och en kabelsats för maskinen ifråga.
I denna låda finns uttag för sk banankontakter, som man ansluter en Volt-meter till.

I princip matar man alltså TPSen med 9V och får en retur på, låt säga, 0.7 V vid full gas, och tycker att det är svinbra - så drar man fast TPSen.

Principen är enkel och man kan säkert göra sig ett eget verktyg? (men jag ser den lätta vägen med att låna verktyget från min lokala ÅF)

martinolsson

Medlem
15 dec 2009
46
0
1
Ja som rubriken, min f7a blöddrar när man gasar fullt första gången (alltså inte bara om den är kall), den går till sig efter nån sekund om manhåller stumt eller bara pumpar på gasen.
Jag har fått samma problem på min f7 -03 efter en service samt att de satte dit vforce3 reeds.
Vet nån problemet?

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Tjena .. En till med samma problem ! :notrust: När jag drar fullt dör den av, smyger man på gasen så kommer den .. Samma om man pumpar ! Men jag pratade med en AC mek som påstår att check engine ska blinka om TPS´n står fel !? Han var säker på att det inte var den ! Han tror det kan vara bränsletrycksregulatorn som felar ? Nån som var med om det tidigare ! Går bra annars . stabil tomgång osv ..