Bränsleförbrukning på en skidoo 800 sdi -04

spaz

Medlem
5 jan 2008
20
0
1
härnösand
Jag har köpt en skidoo legend grand touring 800 sdi -04
som jag har kört min första tank nu med, underbar skoter som går riktigt bra, men den smäller i variatorn ibland vid start, helst efter man har backat (elback).
idag tankade jag och den har tydligen dragit 3 liter per mil och jag trodde att den skulle vara snålare, men det har ju visserligen spårats i 10 mil,
nån som har några erfarenheter på 800 sdi:n?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Att det smäller i variatorn är helt normalt på dessa modeller med dubbel helix.
Det smäller till för att helixen ska kunna gå både frammåt och bakåt (för elbackens skull) så i starten smäller det till när den går i läge så att säga.

Förbrukning kan jag tyvär inte svara på.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sitter vanliga förgasare på din maskin så den förbrukningen vid den körningen är nog rimlig.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
sdi 800an borde ju ha lite bättre förbrukning iom att det är en SDI, inte förgasare.. ska rota rätt på den snowmobile som recenserade lynx SDI 800 i deras touring och kolla om jag hitta några siffror..

bild på SDI

 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . det var visst en konkurrerande tidning jag hade läst, en upplaga från 2002 som hade provkört en LynxSporttouring 800. Hur som hellst så stog de inge om förbrukningen där..

intressant är att de oxå testar en Lynx Ranger Mountain 800, som de står 800SDI på huven.. en skoter som inte riktigt nådde marknaden tror jag va?`

Jag tycker de e synd att de inte la ner mer R&D på SDI800an, de ahr ju som en tendens att skära på veven pga överhettade lager. . (som jag läst mig till) och togs därför ur produktion.. men men.. Etec800 kommer vintern 09 (hoppashoppashoppas) ;-)
 

spaz

Medlem
5 jan 2008
20
0
1
härnösand
tack för alla svar,, men sitter det vanliga förgasare på sdi:n??
och sen skulle jag gärna vilja koppla ur backtutan,den låter för mkt,
vet ni ifall det gäller alla 800 sdi att dom blir överhettad?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . nej som sagt inte vanliga förgasare iom. SDI, semi direct injection.. du ser ju bilden jag bifogade ovan.. iof så ser du ju i din skoter dessutom hur de ser ut..

. . de med att alla 800SDI skär.. orsaken till att de inte finns kvar är problemet med vevarna och värme skärningarna.

.. alla kan ju inte ha skurit, men jag har aldrig sett någon lös motor på blocket.. antingen så har de alla skurit, eller så funkar de så bra att man inte vill sälja sin motor,..,

. . spekulationer.. :hmmmm:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Men gosse den maskinen kan det inte finnas många exemplar av, har aldrig någonsin hört talas om 800 SDI...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
skidoon eller lynxen?
noee. de e inte så vanliga..

Bild från testet i tidningen..

och så på motorn med SDI, OSERVERA KNACKSENSORN! den kom inte fören på 05 powertek motorn!!!

spec på skotern

nu de intressanta.. men lite OT, en Ranger Mountain med SDI från samma nummer

men de säger där inget om SDI, utan beskär bort dekalen från huven i en närbild

..och här är rovan som presenteras sitta i Ranger Mountain..


jag tycker de e lite synd att SDI800an har avhandlats så lite som den gjort i de skotertidningarna som vi har här i Sverige. visst, motorn kom, och försvan innom 1år.. (eller ja Ski-Doo 2003, Grand Touring 800 SDI SE, Legend 800 SDI S. 2004 Legend 800 HO SDI SE )

.. men hur som helst en intressant motor..
EM firmor borde ju här haft en bra motor att turbokonvertera, om de löst problemet med veven...
 

spaz

Medlem
5 jan 2008
20
0
1
härnösand
det finns inte så många legend ,dom verkar inte vara så vanlig, men jag tycker om modellen och dom går ruskigt bra, 600 sdi verkar vanligare.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
nu till det intressanta..
men lite OT,
en Ranger Mountain 800 med SDI från samma nummer

men de säger inget i texten om SDI motorn...

..och här är rovan som presenteras sitta i Ranger Mountain 800...
:D Lite kul det dära !!

Alla vet ju att produktions/konsument maskinerna hade den uppgraderade 800 HO motorn...

...men på bilden visas en äldre vanlig 800 motor !
( alltså inte en 800 HO ! ).


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har köpt en Ski-Doo Legend Grand Touring 800 SDI( 2004 )
Jag har kört min första tank nu med, underbar skoter som går riktigt bra.
1. Den smäller dock i variatorn ibland vid start, helst efter man har backat (elback).
2. Tankade maskinen och den har tydligen dragit 3 liter/mil och jag trodde att den skulle vara snålare,
men det har ju visserligen spårats i 10 mil,
nån som har några erfarenheter av 800 SDI motorn ?

1. Det hära med smällandet i sekundärvariatorn är helt normalt både vid tex back och/eller vid kraftig backshift vid hastigt gassläpp osv.
Se även till att du justerat kedjespänningen i kedjehuset.

2. Din förbrukning är helt normal skulle då jag vilja påstå med tanke på hur du berättar att du kört med maskinen.

.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..läste att 800sdi låg på ca 138kh, förbaskat synd att de inte fortsatte på denna motor. .men nu med etec på ingående sååå......
 

spaz

Medlem
5 jan 2008
20
0
1
härnösand
det händer att man stannar och sen ska man iväg och då kan det smälla på ganska bra,men nästan alltid efter man har backat,
den hadde dragit strax under 3 liter milen men som sagt va så var det 20% spårat och 80% ospårat så det är kanske bra ändå för en 800 touring,
är det nån som vet ifall det finns nån risk och trycka in knappen för elbacken när man kör framåt och sen blir det tvärstopp eller fungerar det bara om man står still och varven har sjunkit?? ingen som har nån ide om hur man kopplar hur back tutan,har inte kollat efter än men kanske nån har gjort det!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det ska väll bara vara att leta reda på tutan och dra ur kablarna till den.

Har aldrig tänkt på det där med att trycka på backknappen när man har fart.
Kanske inte värt att testa? :p
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RER

RER'en fungerar bara under vissa varvtal.

Har för mig att det är under 2500 rpm för at RER skall träda i funktion

mao. trycker man in knappen medans du kör framåt i låt oss säga 70 Km/h så händer absolut inget !
Helt ofarligt och odramatiskt


.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Signalhornet sitter i huven bakom instrumenten, skruva lös plasten under huven så ser du den, för att få ned ljudet så räcker det med en tejp över hålet.eller koppla lös ena kabeln, gör dock ej detta på en SDI eller 4-T, för då börjar motorlampan blinka, därför att den signalen fungerar även som varningssignal vid varmgång, mm
 

spaz

Medlem
5 jan 2008
20
0
1
härnösand
jag ska kolla ifall jag kan tejpa igen tutan för den låter som f-n
men den piper ju även när man har startat och stänger av skotern.
bra att veta att det är lugnt med backknappen,jag har ju lilltjejen framför mig ibland och hon kan ju för för sig att prova :laugh:
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Den ska inte tjuta överhuvudtaget mer än 2 ggr när den har känt av att det är rätt nyckel, något är det som den då saknar tydligen, kolla upp med dator och se vad den ger för meddelanden, den borde ha lagrat felet.