Höja skotern / sänka boggien? indy 500 sks

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
skulle vilja höja min Indy från -90 då jag tycker den är vääldigt låg. visst dämpare och så är väl kanske inte i bästa skick men jag tänker inte kosta på den allför många kronor.

så hur gör jag för att höja den på bästa sätt? och hur mycket kan man gå ifrån orginalhöjden innan det blir problem?
gärna bilder som visar hur/var.

kan tillägga att jag har goda mekkunskaper men inte när det gäller just skotrar.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har sökt runt litegrann men endast hittat bilder på en lynx.. (med indy boggie?)
dock verkar det som att de flesta flyttar bak fästena.. varför då??

om jag förstår allting rätt så lossar jag bara boggiefästena fram o bak.
ordnar infästningen fram i lodrät linje med ca 3cm nedanför och bak ca 6cm nedåt i lodrät linje (med chassit upphissat till lämplig höjd)?
jag behöver inte mixtra med stötdämparfäste? mattspänningen kanske också måste ses över?
jag behöver inte lossa på själva drivningen?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jatack, just sånt ja ville se.. en närbild på dom främre fästena hade varit kanon också.

sen lite mer detaljerat hur man gör? kommer mattan att expandera när ja lossar fästena?
ska jag bara flytta fästena nedåt eller även lite bakåt som ja sett på flera?
hur göra med mattspänningen och dämpare?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej.. nu har jag släppt på bakre fästena, hissat upp den i den höjd jag vill ha den.. ca 70mm verkar det bli. (den sjunker väl ihop nån cm när man släpper ner den sen) tar med mig dessa fästen och gör nya på jobbet imorrn.

men har några frågor:

1:
när det gäller dom främre fästena så märkte jag när jag tog lös ett av dom att det finns redan färdigt för att sänka ner boggien ca 40mm där, så det fick bli så.. känns det rimligt med 40mm fram o 70mm bak utan att förstöra geometrin allt för mycket?

2: ska det verkligen vara ett färdigt hål i boggiefästet för att sänka den 40mm orginal? (jag fick dock borra ett nytt hål i chassit)

3: jag fick lossa mattspänningen ordentligt för att få tillbaka boggien, hur hårt ska ja spänna den när ja e färdig?

4: vad gör dessa 3 olika "inställningar" jag ringat in på bild 2?

Bild 1 chassit upphissat i "rätt" höjd
Bild 2 höjdskillnaden mellan bakre fästet och chassit (obs! det står 60mm där men ska vara 70mm)
Bild 3 bakre och främre boggiefäste
Bild 4 främre boggiinfästningen nedflyttad 40mm
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Upp:
hade tänkt mig en provtur här i dagarna men måste få lite hjälp med några saker först:

1.
ingen som vet vad dessa inringade hål på bild 2 är för nåt?
dämpningen blev lite skum efter höjningen. om man pressar ner skotern så mycket man orkar så åker den inte upp de sista 5-6cm, men om man bara lyfter det minsta lilla så fjädrar den ut..
det sitter en Öhlinare i bak som är 2år gammal

Edit: den var iofs lite skum i dämpningen tidigare också men nu märks det mer.

2.
hur hårt ska jag spänna mattan?
 
Last edited: