Xenon på 600sdi?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har hållt på några timmar nu ikväll med installering av xenon på min 600sdi.
Kör med ett dubbelrelä som sitter kopplat direkt på batteriet och sen använder jag skotern org. elsystem från lysena till att dra relät för att tända xenon lamporna på hel respektive halvljus.

Har alltså kopplat strömtillförseln till ballasterna så dom går via ett relä direkt till batteriet. Men nu till mitt problem skotern blev lite svårstartad första testet (fick dra 4-5ggr innan start) funkade dock bra sen efter det.

Den tänder då båda lamporna när den väl startat men om jag slår på helljus så går det inte att få tillbaka den till halv annat än om jag slår av skotern och sen startar igen.

Kopplat rätt? eller kan de vara så att man måste köra med en likriktare mellan relä och batteri eller mellan org. elsystemet och relät?

Tacksam för hjälp eller om nån råkat ut för liknande bekymmer å funnit nån lösning.
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Har du tagit styrströmmen från ena orginal kontakten eller båda?
Jag tog från ena på min 1000sdi å då fick jag bara helljus! monterade ett motstånd som drog 20w på halvljuset på den andra kontakten å du fungerade det!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
har kopplat ihop båda på samma stift på relät. ska prova idag att bara koppla in ena å se va som händer. Kom på att dom kanske går separat så att iochmed att ja kopplat ihop dem så blir de nåt konstigt.
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
köpte du en färdig sats med relä för styrningen av hel å halv? I min sats så va det en färdig kontakt bara å plugga i lampkontakten å sen separat + å - kabel till batteriet!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Nej är ett vanligt bi xenon som jag haft i bilen tidigare. Och sen ett biltema dubbelrelä som jag splittar till hel och halv. Vad för motstånd använde du och vart köpte du det?
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Ett sånt där motstånd som brukar sitta på eftermarknads handtagsvärmare! Det vita i typ keramik om du förstår vad jag menar! ingick det inte ett relä för styrning av hel å halvljus i sattsen när du köpte det?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Är det bixenon du har ?
med en spole inne i xenonlampan dit det går två veka kablar
plus dom grövre till xenonlampan ?


Har hållt på några timmar nu ikväll med installering av xenon på min 600sdi.
Kör med ett dubbelrelä som sitter kopplat direkt på batteriet och sen använder jag skotern org. elsystem från lysena till att dra relät för att tända xenon lamporna på hel respektive halvljus.

Har alltså kopplat strömtillförseln till ballasterna så dom går via ett relä direkt till batteriet. Men nu till mitt problem skotern blev lite svårstartad första testet (fick dra 4-5ggr innan start) funkade dock bra sen efter det.

Den tänder då båda lamporna när den väl startat men om jag slår på helljus så går det inte att få tillbaka den till halv annat än om jag slår av skotern och sen startar igen.

Kopplat rätt? eller kan de vara så att man måste köra med en likriktare mellan relä och batteri eller mellan org. elsystemet och relät?

Tacksam för hjälp eller om nån råkat ut för liknande bekymmer å funnit nån lösning.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Nej det vara bara kontakter som man kopplade direkt till bilens org. ljuskontakter å sen funkade det iallafall på bilen. Har nu alltså klippt lös kontakterna och satt direktström från batteriet via relät istället.

Är 2st trådar som går upp på toppen av själva lampan eller xenon spolen vad man nu ska kalla det. På bilen funkade det kanon med hel och halvljuset.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
På xenonsatserna
sitter det en diod vid reläkontakterna under krympslangen
denna diod förhindrar att strömen går bakvägen så att säga.



Nej det vara bara kontakter som man kopplade direkt till bilens org. ljuskontakter å sen funkade det iallafall på bilen. Har nu alltså klippt lös kontakterna och satt direktström från batteriet via relät istället.

Är 2st trådar som går upp på toppen av själva lampan eller xenon spolen vad man nu ska kalla det. På bilen funkade det kanon med hel och halvljuset.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
ahh....nu har jag fått klarhet i det hela. Måste sätta ett sånt motstånd för att kunna skifta hel och halvljus. Ang. att den var lite svårstartad så var det inte svårare än att de höll på att bli soppatorsk:eek: fick nämligen det idag då jag skulle backa ut skotern ur garaget startade först sen dog den och var stendöd förutom pumpen som gick ganska länge varje gång jag drog.

Testade koppla lös ena org. lyskontakten å styr relät bara med den ena kopplade sen in en lampa på den andra kontakten å testade starta då gick det att skifta mellan hel och halv dock inte om jag kopplade ur lampan igen.